Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag vet att han menar att sälja för fiatpengar, men om ord ska betyda något så är "realisera" ett högst olämpligt ord för att beteckna detta, och användningen indikerar och cementerar ett djupare missförstånd av vad fiatpengar är för något. "Fiatisera" vore bättre i så fall. Har svårt att komma på något som är mindre reellt än fiatfordringar på en bank eller en börs.
Konsumtion av reella varor och tjänster kan jag förstå om man ser som en realisering.
(Att ta ut bitcoin till en egenkontrollerad plånbok skulle jag också kunna se som en realisering, även om jag inser att det än så länge är långt ifrån allmänt vedertaget. Det är åtminstone mer av en realisering än en omvandling till fiatfordringar.)
JAG vet vad du menar för jag känner dig vid det här laget. Ville bara poängtera att när man diskuterar med någon, så måste man använda den allmänna uppfattningen av ords innebörd, även om man personligen kanske har en helt annat uppfattning.
Annars blir det som Kebab som medvetet missförstår meningars innebörd baserat på ett ord, och sedan argumenterar mot detta missförstånd. Dvs en variant av en halmdocka.
- -
Men på tal om att realisera vinster genom att sälja Bitcoin, så har det på sistone talats allt mer om att Bitcoin håller på att bli "pristine asset" ju mer det tas in i finrummet. Snart kan Bitcoin mycket väl komma att anses som bättre säkerhet än bostäder.
Då är vi tillbaka till diskussionen om att snarare ta lån på sina Bitcoin istället för att sälja dem, precis som många idag tar lån på sina bostäder istället för att börja sälja av saker när dom behöver pengar.
Drar man det till sin extrem så kan man ju då tänka sig att det i framtiden kommer finnas väldigt lite Bitcoin ute på säljmarknaderna, då folk föredrar att ta lån på dem. I en sådan verklighet så är det upp till var och en att ställa sig frågan:
Hur många Satoshis vill DU ha då? Nu är tiden att börja ackumulera dem.