2025-05-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Getingens veckouppdatering V.18 2025

BTCUSD
Har tonat ner dom färgade områdena ovanför för tydlighetens skull samt bytt färg på en av dom horisontella lila motståndsnivåerna som nu istället är turkos. Här även adderat en ny trendlinje i form av stigande grön diagonal direkt under oss.
Vart parkerade sig förra veckans ljus? - I 93-94k-zonen.
Tjurarna har initierat en imponerande kontratrend som stöttas av grön stigande diagonal. Så länge den är intakt är det fritt fram för priset att ta sig an problemområdet ovanför som utgörs av Lila horisontell, Turkos horisontell, orange horsiontell samt lila fallande diagonal. Klart viktigast att ta ut är lila fallande diagonal.
Tjurarna har även momentum på indikatorsidan i form av Stochastiska som stiger efter det tidigare tjur-krysset. Nu är även den nedåtgående RSI-trenden definitivt bruten på veckan.

Graf 1W: https://ibb.co/G4TCmKhP

Var har du satt den övre gränsen för lila horisontell?
Citera
2025-05-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nu är det lite Kebab/Hasse/Polisen varning på dig. Du vet måst väl veta vad han menade med "realisera vinst"?

Jag vet att han menar att sälja för fiatpengar, men om ord ska betyda något så är "realisera" ett högst olämpligt ord för att beteckna detta, och användningen indikerar och cementerar ett djupare missförstånd av vad fiatpengar är för något. "Fiatisera" vore bättre i så fall. Har svårt att komma på något som är mindre reellt än fiatfordringar på en bank eller en börs. Kanske är ordet en kvarleva från guldmyntfotens dagar?

Konsumtion av reella varor och tjänster eller köp av andra tillgångar kan jag förstå om man ser som en realisering.

(Att ta ut bitcoin till en egenkontrollerad plånbok skulle jag också kunna se som en realisering, även om jag inser att det än så länge är långt ifrån allmänt vedertaget. Det är åtminstone mer av en realisering än en omvandling till fiatfordringar.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-05-01 kl. 13:11.
Citera
2025-05-01, 13:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag vet att han menar att sälja för fiatpengar, men om ord ska betyda något så är "realisera" ett högst olämpligt ord för att beteckna detta, och användningen indikerar och cementerar ett djupare missförstånd av vad fiatpengar är för något. "Fiatisera" vore bättre i så fall. Har svårt att komma på något som är mindre reellt än fiatfordringar på en bank eller en börs.

Konsumtion av reella varor och tjänster kan jag förstå om man ser som en realisering.

(Att ta ut bitcoin till en egenkontrollerad plånbok skulle jag också kunna se som en realisering, även om jag inser att det än så länge är långt ifrån allmänt vedertaget. Det är åtminstone mer av en realisering än en omvandling till fiatfordringar.)
JAG vet vad du menar för jag känner dig vid det här laget. Ville bara poängtera att när man diskuterar med någon, så måste man använda den allmänna uppfattningen av ords innebörd, även om man personligen kanske har en helt annat uppfattning.
Annars blir det som Kebab som medvetet missförstår meningars innebörd baserat på ett ord, och sedan argumenterar mot detta missförstånd. Dvs en variant av en halmdocka.

- -

Men på tal om att realisera vinster genom att sälja Bitcoin, så har det på sistone talats allt mer om att Bitcoin håller på att bli "pristine asset" ju mer det tas in i finrummet. Snart kan Bitcoin mycket väl komma att anses som bättre säkerhet än bostäder.
Då är vi tillbaka till diskussionen om att snarare ta lån på sina Bitcoin istället för att sälja dem, precis som många idag tar lån på sina bostäder istället för att börja sälja av saker när dom behöver pengar.

Drar man det till sin extrem så kan man ju då tänka sig att det i framtiden kommer finnas väldigt lite Bitcoin ute på säljmarknaderna, då folk föredrar att ta lån på dem. I en sådan verklighet så är det upp till var och en att ställa sig frågan: Hur många Satoshis vill DU ha då? Nu är tiden att börja ackumulera dem.
Citera
2025-05-01, 13:18
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Var har du satt den övre gränsen för lila horisontell?

Lila horisontell -ca 94,5k

Turkos horisontell - ca 98k

Ovanstående nivåer ringar in det lila området.
Citera
2025-05-01, 13:19
Medlem
"Realisera" är en skatteteknisk term, inget annat.

Men kanske lika bra att diskutera ordförståelse istället för ett topic ni inte begriper.
Citera
2025-05-01, 13:24
Medlem
Citat:

Men på tal om att realisera vinster genom att sälja Bitcoin, så har det på sistone talats allt mer om att Bitcoin håller på att bli "pristine asset" ju mer det tas in i finrummet. Snart kan Bitcoin mycket väl komma att anses som bättre säkerhet än bostäder.
Då är vi tillbaka till diskussionen om att snarare ta lån på sina Bitcoin istället för att sälja dem, precis som många idag tar lån på sina bostäder istället för att börja sälja av saker när dom behöver pengar.

Drar man det till sin extrem så kan man ju då tänka sig att det i framtiden kommer finnas väldigt lite Bitcoin ute på säljmarknaderna, då folk föredrar att ta lån på dem. I en sådan verklighet så är det upp till var och en att ställa sig frågan: Hur många Satoshis vill DU ha då? Nu är tiden att börja ackumulera dem.

Halvlångt in i framtiden kan det bli så, men bara så länge det finns människor som är beredda att byta sin tid, sina varor eller sina tillgångar mot ur tomma intet skapade fiatpengar i stället för mot bitcoin (eller bitcoinrepresentationer).
Citera
2025-05-01, 13:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Halvlångt in i framtiden kan det bli så, men bara så länge det finns människor som är beredda att byta sin tid, sina varor eller sina tillgångar mot ur tomma intet skapade fiatpengar i stället för mot bitcoin (eller bitcoinrepresentationer).
Halvlångt? Det är ändå mycket närmare än det scenario du ofta talar om, där fiat inte finns alls.

För lite tidsperspektiv:
* Jag tror Bitcoin kommer att anses som minst lika bra backning för banklån som lägenheter i Stockholm innerstad inom 4-5 år.
* OM nu ens fiat över huvudtaget försvinner, så är det 20 till 50 år bort. Men jag ger det minst 50% chans att fiat "aldrig" försvinner (däremot kommer fiat alltid tappa värde mot Bitcoin).
Citera
2025-05-01, 13:37
Medlem
Citat:
Halvlångt? Det är ändå mycket närmare än det scenario du ofta talar om, där fiat inte finns alls.

För lite tidsperspektiv:
* Jag tror Bitcoin kommer att anses som minst lika bra backning för banklån som lägenheter i Stockholm innerstad inom 4-5 år.
* OM nu ens fiat över huvudtaget försvinner, så är det 20 till 50 år bort. Men jag ger det minst 50% chans att fiat "aldrig" försvinner (däremot kommer fiat alltid tappa värde mot Bitcoin).

Detta har vi diskuterat tidigare i lämpligare tråd, men att fiat "aldrig" försvinner ser jag som uteslutet, i synnerhet om bitcoin fortbestår och inte havererar. Om fiatpengarna skulle upphöra att vara fiatpengar, t.ex. genom en återgång till guldmyntfot, räknar jag då som att fiatpengarna har försvunnit.
Citera
2025-05-01, 13:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

För lite tidsperspektiv:
Har vi inte gått igenom detta redan? Det är både praktiskt och teoretiskt omöjligt att använda bitcoin som säkerhet för lån, om du inte menar att du pantsätter dina bitcoins (vilket är samma sak som att sälja dem). Du kan alltså inte förfoga över dem samtidigt som de är belånade, så som du kan göra med bostäder.

Varför upprepar du lögner och rena felaktigheter gång på gång? Tänker du att de blir till slut sanning då?
Citera
2025-05-01, 13:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Detta har vi diskuterat tidigare i lämpligare tråd, men att fiat "aldrig" försvinner ser jag som uteslutet, i synnerhet om bitcoin fortbestår och inte havererar. Om fiatpengarna skulle upphöra att vara fiatpengar, t.ex. genom en återgång till guldmyntfot, räknar jag då som att fiatpengarna har försvunnit.
Men när jag talar om Bitcoin som backning för lån, så är det på sin plats att förtydliga hur jag ser på fiats framtid. Då får du anpassa dig till dem premisserna.

Om du INTE ser att Bitcoin kommer bli backning för lån likt bostäder om 4-5, för att du inte tror fiat kommer existera då, så är det en ANNAN fråga som vi inte behöver vara eniga i.
Senast redigerad av Leaston 2025-05-01 kl. 13:47.
Citera
2025-05-01, 13:46
Medlem
Citat:
Hört talas om våldskapital? Det du snackar om är så absurt och högst osannolikt. Det är större chans att Sydkorea blir bästa vänner med Nordkorea "halvlångt in i framtiden" än att din våta dröm om att BTC helt tar över fiatpengar skulle inträffa.

Kom tillbaka till verkligheten nån gång.
Citera
2025-05-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
"Realisera" är en skatteteknisk term, inget annat.

Men kanske lika bra att diskutera ordförståelse istället för ett topic ni inte begriper.

Det har även en innebörd av "förverkligande" och inbegriper ofta diffusa föreställningar om att man kan "ta hem" vinster genom att omvandla från till exempel bitcoin på en hårdvaruplånbok till fiatfordringar på en insolvent bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in