2025-04-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe65
Om killen är 16 år måste han ha börjat träna vid 10 års ålder. Det är så mycket mer än att vara duktig skytt, att sitta på en skjutbana och skjuta är en sak men att iskallt sätta skott i en människa är något helt annat. Personligen tror jag inte skytten är speciellt duktig snarare iskall och totalt likgiltig.
Jag håller inte med, det krävs mer än att vara kall för att systematiskt träffa fullträff, skott på skott, särskilt i snabb följd. Beviset för mitt påstående finner vi i ALLA andra "gängskjutningar", där skytten ofta avfyrar en lång serie skott men med resultat som man kan förvänta, enligt mig.
Vi kommer kanske få svar på dessa frågor, men jag tror skytten är långt utanför landet vid det här laget.
Citera
2025-04-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Om jag hade behövt fimpa någon så hade jag bara bränt upp skiten. klorin känns så jävla onödigt och risky . Minsta lilla miss på klädesplagget så är du rökt.
Du kanske har en bättre fungerande hjärna än GM! Hans mest älskade ägodel kastar han inte bort hur som helst, han har ju gjort många knarkleveranser för att få den.
Citera
2025-04-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollebull
Jag håller inte med, det krävs mer än att vara kall för att systematiskt träffa fullträff, skott på skott, särskilt i snabb följd. Beviset för mitt påstående finner vi i ALLA andra "gängskjutningar", där skytten ofta avfyrar en lång serie skott men med resultat som man kan förvänta, enligt mig.
Vi kommer kanske få svar på dessa frågor, men jag tror skytten är långt utanför landet vid det här laget.

Du menar att man gripit fel person?
Citera
2025-04-30, 14:44
Medlem
Angeliqas avatar
AA är skilsmässobarn, tillbringade sin första tid i livet på flykt i Etiopien. Pappan fick ensam vårdnad. Den biologiska mamman har inte varit i Sverige. Det finns en styvmor. Samma pappa, yrke kökschef, är f ö dömd för matstölder i Uppsala.
Ur en vårdnadsdom:

Citat:
Han = AAs pappas berättelse

Han är uppvuxen i Mogadishu med sin mor. Han träffade FMM under 1993 då de var grannar. De gifte sig i slutet av 1993 och bodde hos hans mor.
FMMs familj bodde ungefär en timmes resa från Mogadishu. Enligt somaliska traditioner hade han, som var faderlös, inte rätt att gifta sig. När FMMs familj fick klart för sig att han hade gift sig med FMM misshandlade de honom och fick honom fängslad.

Han flydde med FMM till Etiopien där sönerna föddes. De vistades i landet illegalt och bodde hos en kamrat till honom. FMMs familj förföljde och misshandlade honom även i Etiopien. I början av 2004 fick han därför hjälp att ta sig till Sverige och han fick uppehållstillstånd här 2006. FMM och barnen bodde kvar hos hans kamrat i Babili i Etiopien. När han hade fått uppehållstillstånd skickade han alla handlingar till svenska ambassaden i Etiopien för att även FMM och barnen skulle kunna söka upphållstillstånd. FMM fick dock avslag på sin ansökan.

I samband med det ringde hon till honom och ville ha skilsmässa, vilket han gick med på. FMM lämnade sönerna hos hans vän i Etiopien och återvände till sin familj. De har inte haft någon kontakt efter detta och hon har inte heller haft någon kontakt med sönerna. Han har skickat pengar till barnens skolgång och uppehälle samt besökt dem i Etiopien. Han har försökt ordna så att sönerna kunde komma till Sverige och efter DNA-analys 2013 har sönerna slutligen fått komma hit.

Han är gift sedan en månad tillbaka och har tre barn som är sju, fyra och tre år med sin nuvarande hustru. Han har arbetat som kökschef på en restaurang i centrala Uppsala men sade upp sig och har en tid haft A-kassa. Han kommer att börja arbeta på sin gamla arbetsplats i början av november. Han har inga missbruksproblem.

MAA har som skriftlig bevisning åberopat resultat av föräldraundersökning avseende sönerna och honom samt som muntlig bevisning partsförhör med sig själv.Tingsrätten har inhämtat upplysningar enligt 6 kap. 20 § andra stycket föräldrabalklen från socialförvaltningens familjerättsenhet.

DOMSKÄL

MAA har hörts och har bekräftat vad han anfört i sin sakframställan.Av åberopade resultat från föräldraundersökningen framgår att sannolikheten för att MAA är far till MMA respektive AMA är beräknad till 99,999 procent. Genom socialtjänstens yttrande har inte framkommit något som gör att MAA skulle anses olämplig som vårdnadshavare för sönerna.
Citera
2025-04-30, 14:47
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Du menar att man gripit fel person?
Skulle tro det är rätt 16 åring som gripits , han försökte tvätta bort spår med klorin.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...eps-i-sitt-hem
Senast redigerad av Lappaz 2025-04-30 kl. 14:49.
Citera
2025-04-30, 14:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocobutter
Okej är på jobbet hörde en kollega säg detta vid kaffepaus tur att det inte är sant då
Troligen uppfattade din kollega det som att han som stod utanför (höll vakt?) var egentliga måltavlan och när han sprang in (för att varna sina gängmedlemmar) så sköts de 2 "oskyldiga" med.

Åklagaren säger att det tyder på att alla 3 var måltavlor.

Jag är lite nyfiken på vad som hade hänt om killen som "höll vakt" sprungit åt ett annat håll istället för att göra det han troligen hade uppgift att göra (hålla "vakt")
Skulle han ha överlevt och skytten hade målet på de 2 som klippte sig eller skulle han skjutit killen som sprang istället och inte hunnit in för att skjuta de 2 andra tro.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...rdet-i-uppsala
"Åklagare Andreas Nyberg säger till SVT att man nu analyserar en stor mängd vittnesuppgifter och digitala spår. Han säger att de har en bild av händelseförloppet. Det är för tidigt att uttala sig om motiv, men gärningspersonen verkade vara inriktad på att döda.

– Iakttagelser på platsen tyder på att de tre personerna var måltavlor alla tre, utredningen i nuläget tyder på det."
Citera
2025-04-30, 14:49
Medlem
Har någon bild på @nn@s? pappan verkar ha tagit bort bilderna från fb. Uppskattas
Citera
2025-04-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Du kanske har en bättre fungerande hjärna än GM! Hans mest älskade ägodel kastar han inte bort hur som helst, han har ju gjort många knarkleveranser för att få den.
Nä så är det ju . Det ena leder till det andra .

Grabben fick betala dyrt slutligen för sin älskade ,, Gucci,,
Citera
2025-04-30, 15:01
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
AA är skilsmässobarn, tillbringade sin första tid i livet på flykt i Etiopien. Pappan fick ensam vårdnad. Den biologiska mamman har inte varit i Sverige. Det finns en styvmor. Samma pappa, yrke kökschef, är f ö dömd för matstölder i Uppsala.
Ur en vårdnadsdom:
Men det går ju inte ihop?
om MGM är 16 år?
Han fick uppehållstillstånd 2006, barnen bodde då med sin mamma i Etiopien. Mamman fick inte uppehållstillstånd i Sverige och strax efter skiljde de sig.
Barnen måste med andra ord vara född senast 2004 (då han själv tog sig till Sverige)
2013 fick sönerna till slut komma till Sverige.

"Citat:
Citera
2025-04-30, 15:03
Medlem
Bild på alla bo? Bild på mgm?
Citera
2025-04-30, 15:07
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Men det går ju inte ihop?
om MGM är 16 år?
Han fick uppehållstillstånd 2006, barnen bodde då med sin mamma i Etiopien. Mamman fick inte uppehållstillstånd i Sverige och strax efter skiljde de sig.
Barnen måste med andra ord vara född senast 2004 (då han själv tog sig till Sverige)
2013 fick sönerna till slut komma till Sverige.

"Citat:

Nej, pappans berättelse går inte ihop någonstans. På Facebook stoltserar han med att de äldsta två sönerna är födda i Somalia. Av något skäl anpassar han uppgifter...Kan det ha rests mer mellan den afrikanska kontinenten och Sverige mer än vad som uppgetts officiellt (till Migrationsverket mm) Av antingen den biologiska mamman eller pappan. På FB stoltserar han även med att han och hans nuvarande hustru har varit ett par i 16 år, för något år sedan. Flera fruar parallellt?

Bäst att spara ner hans FB innan det raderas.
Senast redigerad av Angeliqa 2025-04-30 kl. 15:18.
Citera
2025-04-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Skulle tro det är rätt 16 åring som gripits , han försökte tvätta bort spår med klorin.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...eps-i-sitt-hem

Visst, men jag ställde frågan retoriskt till en annan skribent som dillade om att skytten skulle ha flytt utomlands, därav min fråga. Jag har ingen anledning att tro något annat än att man gripit rätt man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in