2025-04-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne89
Är inte så påläst på BO om de var kriminella ungdomar eller inte men ett problem som man bla ser i skolor där man jobbar å på tågen å bussarna är ju att den "kriminella" klädstilen är ju väldigt poppis. (Se Martin Melin keps grejen) vilket gör att det blir svårt skilja agnarna från vetet eller vad man säger.

Men denna utvecklingen vi har i vårt land är så tragiskt det bara kan bli å man undrar vad som ska behöva hända innan det blir väckarklocka på riktigt. Verkar inte vara ett trippel mord i dagsljus på en frisör i en stor stad med rörelse iallafall...

Samma kriminella gäng enligt TV4. Även gärningsmannen samma gäng, men det återstår att se.
Verkar konstigt i så fall, och frågan är vilket motiv som fanns då? Drognojor?
Citera
2025-04-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
Ska det i nuläget ses som snarare fyra primära BO - tre mördade (som FB börjar få koll på vilka det var) och ett (hittills okänt BO) som undkom genom att springa iväg? Ja, självklart kommer det finnas fler målsägare/BO, ev frisörer etc, men ni fattar...

Gissningsvis befann sig isf BO#1+2 utanför frisörsalongen och GM förföljde den som INTE var måltavla (BO#2) in på frisörsalongen (!!!) Väl inne sköts BO#2 ihjäl tillsammans med de två som höll på att klippas - BO#3+4. Måltavlan, BO#1 undkom.

Enligt vad jag kunnat urtyda från massmedia och tråden så stod endast EN av de beskjutna brottsoffren utanför frisörsalongen då mördaren anlände. Denne flydde då in i lokalen. Men ditt scenario passar ju bättre då de nu säger att det tilltänkta offret faktiskt lyckades fly. Så det är tänkvärt det du skriver. 🤔

Det är förvirrande med all falsk information som döljer det som är sant. Många gissningar tidigare i tråden. Men med tiden får vi säkert veta sanningen om hela Modus Operandi.

Vi får söka efter mer information och hoppas på att det skrivs mer om HUR allt gick till i media. Eller om polisen bidrar med mer, men det gör de knappast. Kanske lite.

Jag har även hört att det finns ett 4:e, skadat offer. Men vet inte om det är sant. Hörde det av min vän. Men det kan vara ett falskt rykte.
Citera
2025-04-30, 19:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skulle dom blivit skjutna om dom inte var kriminella?
Klart dom sörjer men alla måste väl acceptera att vi andra kanske inte riktigt sörjer. Det är svårare för oss att "se den fina människan bakom".

Hela dagen idag har jag hört på nyheterna att det är "sordin på feststämningen på grund av det tragiska som hänt". Men de som intervjuas tänker inte så, de har bara svarat att de tänker på sin egen säkerhet som dock verkar ha varit god idag.

Varför skulle Uppsalas Valborg ha "sordin på feststämningen" för att det sker mord inom den gängkriminella miljön, som är så långt från plugg och studier och studentliv som man kan komma?
Citera
2025-04-30, 19:30
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxborren33
Har någon listan på de 3 som blev skjutnas för och efternamn

Finns i tråden om du backar.
Citera
2025-04-30, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
De två som satt inne på salongen och blev skjutna, var de också gängkriminella eller var det en "felskjutning"?

Alla tre pojkarna var oskyldiga, måltavlan för GM var en fjärde person som sprang iväg.
Citera
2025-04-30, 19:32
Medlem
Polisen verkar klara upp ganska många mord som sker där det är inhyrda barnsoldater som utför mordet. Så fallet även här i Uppsala där man ganska snabbt har tagit in en misstänk och verkar vara ganska säkra på att man tagit rätt person.

Det antyder väl ändå att polisen har en ganska kraftig övervakning på de kriminella, men helt enkelt inte hinner med att agera innan mordbeställningen genomförs?

Men de har all denna information tillgänglig och kan se delar av händelseutvecklingen som ledde till mordet.

Detta underlättar väl isåfall även vid rättegången där det är relativt lätt att redovisa och bevisa hela händelseförloppet, men att man då kanske inte lyckas att identifiera de personer som beställt mordet.

Jag tror att det är så det ser ut och isåfall kan vi hoppas på att tekniken mognar såpass att det blir möjligt att förhindra fler mord. Jag vet att polisen gör det redan idag, att vi skulle haft många fler mord av den här sorten om inte polisen faktiskt hade kunnat ingripa i tid.

Tänker på detta eftersom ett sådant här fall skulle inte bli uppklarat såpass snabbt om inte polisen hade sina verktyg att övervaka de kriminella. Det kan också förklara varför även massmedia har så mycket information om gärnignsmannen samt att regeringen passar på gå ut och begära mer möjligheter inom övervakning.

Med ännu bättre övervakning kan man bli bättre på att ta in kriminella som har uppsåt att begå brott innan brottet begås och sedan givetvis ge fängelsedom som om brottet var begånget.

I nästan alla artiklar nu om trippelmordet så verkar det vara så att polisen haft ganska bra koll på de inblandade, såväl offer som gärningsman. Även detta att så snabbt avgöra att det är kriminella som är offer påverkar ju uppenbart hur tidningarna skriver om fallet redan de första timmarna.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-04-30 kl. 19:34.
Citera
2025-04-30, 19:34
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Alla tre pojkarna var oskyldiga, måltavlan för GM var en fjärde person som sprang iväg.

Det är väl uppenbart att inte alla tre är oskyldiga offer. Om du ska skjuta någon och den springer iväg, går du då in på en frisörsalong som råkar ligga i närheten och avrättar tre random personer istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaraya
@ Therese Cedergren, wtf!?

Sen beskriver du sorgen omgivningen känner, många tänder ljus och lägger blommor och någon gråter.

Medan det i verkligheten bara är en handfull blommor och ljus efter ett dygn och knappt någon där.
Tänker rätta dig här. Det är och varit proppfullt med ungdomar och vuxna vid brottsplatsen idag och det är fullt med ljus och blommor. Ta dig dit och se innan du skriver strunt här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Finns i tråden om du backar.
Hittade inget efternamn på mikail
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skulle dom blivit skjutna om dom inte var kriminella?
Klart dom sörjer men alla måste väl acceptera att vi andra kanske inte riktigt sörjer. Det är svårare för oss att "se den fina människan bakom".
Menar du verkligen att detta vore första gången som en vidrig gängkriminell skjuter oskyldiga av misstag eller ren jävla dumhet? Följer du inte med i vad som händer i Sverige med alla gängmord?

De kan även ha skjutits som hämnd, gängtillhörighet oväsentligt. Bara för att straffa fienden. Kan finnas många skäl till att döda oskyldiga. Oskyldiga har skjutits/mördats många gånger i kriminalhistorien.

Jag.märker att du inte studerat brott särskilt mycket alls. Annars hade du inte ställt frågan.

Men jag säger inte att det är absolut säkert att endast en var gängkriminell. De kan alla ha varit det. Jag bara berättade vad min vän hade hört.

Jag spekulerar inte så mycket som många av er andra. Jag är bara öppen för att detta kan ta olika riktningar och att vi inte VET så mycket ännu.
Citera
2025-04-30, 19:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hela dagen har det upprepats i varje nyhetssändning att alla tre var måltavla för mördaren, och att alla mördade och mördaren var medlemmar i kriminella nätverk. Jag väljer att tro att att det är så.

- Sättet, att alla tre är avrättade samtidigt med skott i huvudet.
- Att frisören själv inte skadades (troligtvis han som pekade ut GM som kunde gripas snabbt)

Tror faktiskt att det är desinformation att det skulle vara "oskyldig tredje man" som dödats.
Citera
2025-04-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Vilket bullshit, var läste du det

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
SVT skriver om det. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1...s-han-for-mord

Aftonbladet: Då beslutade socialtjänsten om stödinsatser för honom och familjen. Men insatserna påbörjades aldrig. Enligt handlingar från Uppsala kommun tog en anhörig med honom utomlands för att bryta utvecklingen.

16-åringen var utomlands en längre period. Han kom tillbaka till Uppsala för drygt två månader sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in