2025-04-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Skulle man vilja vara inkluderande på riktigt skulle man naturligtvis visa ett helsvart par.
Men man riktar sig ju inte till svarta utan medelklassen för att de ska känna sig duktiga, och goda och lite bättre än alla andra när de moffar i sig palmoljeglass.
Tittade på två olika sorters SIA-glass i går. Innehöll ingen sorts olja.
Citera
2025-04-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
https://www.statistikdatabasen.scb.s...0-486ba2ca09a3

Som sagt, 4 % är ett rimligt guesstimat. En amerikansk undersökning ger följande resultat:

Patterns of Racial-Ethnic Exclusion by Internet Daters

Detta gäller preferenser, faktiskt utfall är än mindre.
Amerikansk internetdating eller opinionsundersökningar säger inte allt om Sverige, eller vad som händer när man träffar någon i verkligheten-
Citera
2025-04-30, 08:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fortsätter det så här, så lyckas jag kanske äntligen gå ned till min idealvikt.

Ja, de är faktiskt onda på riktigt, istället för bara trött följa det tjatigt politiskt korrekta. Det var dock märkligt hanterat av Sias VD. Att uppmana folk att inte vara kunder är knappast ett affärsmässigt genidrag. Det går att köra PK-reklam och sedan verka oförstående inför kritiken, utan att uppmuntra till bojkott.

Det enda ur SIA's sortiment som jag handlat löpande var glassbåten.

Finns annan Glassbåt ? ( som inte är tillverkad av sia men säljs under annat namn typ hemglass )
Citera
2025-04-30, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Tonårsdottern hade en bra idé och jag funderar varför ingen tagit upp den tidigare: Med tanke på allt elände vita män skapat de senaste hundra åren borde istället de bojkottas i reklamen.

hon borde bojkotta alla saker som skapats av vita män.
Rasistiska telefoner osv.
Citera
2025-04-30, 09:28
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Tittade på två olika sorters SIA-glass i går. Innehöll ingen sorts olja.
Då tittade du inte så där värst noga. Visst innehåller SIAs glass olja, dock kallas det för "emulgeringsmedel" eller "mono- och diglycerider" i innehållsförteckningen.
Citera
2025-04-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det ÄR rasistiskt att störa sig på att en svart man är tillsammans med en vit kvinna på en bild och det ÄR att tro på en konspiration att tro att svarta personer i reklam är där pga en hemlig politisk agenda som nån okänd makt (judarna kanske?) hjärntvättar oss med.

Sen kan man givetvis diskutera enskilda fall och tycka till om dessa. Jag tycker också att det blir tramsigt när svarta skådisar dyker upp i vilda västen eller på medeltiden i roller som är totalt orealistiska.

Med det sagt så finns det ingen lag som säger att reklam eller film måste vara ”representativ för verkligheten”. Så har det aldrig varit. Tex andelen snygga, coola, vältränade, unga, sexiga personer har alltid varit överrepresenterade inom reklam och film och kommer förmodligen alltid vara det. Men du väljer att fokusera just på andelen svarta män och det säger nåt om dig.

Du förstår uppenbarligen inte vad du läser. Trög och fördomsfull är en dålig kombination. Ha en fin dag.
Citera
2025-04-30, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Är det i så fall detta du eller pervos har nåt emot?
"Reklamombudsmannen har tidigare fällt reklam som anses förstärka könsstereotyper eller exkludera vissa grupper. Till exempel har annonser som objektifierar kvinnor eller framställer kön på ett stereotypiskt sätt blivit kritiserade och fällda."

....eller är du kanske en vanlig allmän rasist och mansgris?
"Reklam som anses kränka mänsklig värdighet eller diskriminera på grund av kön, etnicitet eller funktionsnedsättning kan fällas enligt ICC:s regler och Marknadsföringslagen"

Ännu ett inlägg av en person som är så uppe i sin egen hjärna att han inte fattar vad andra skriver. För det första är jag en kvinna. För det andra skulle jag inte ha några problem med att vara ihop med en man från ett annat land - been there, done that. För det tredje: varför skriver du om reklam som blivit fälld för att förstärka stereotyper eller kränka värdighet - det är INGEN som sagt att detta skulle vara bra? Jag orkar inte försöka diskutera med folk som bara vill se sin egen skrift och inte läser andras men jag gör ett försök till: Att bli påtvingad politik i vartenda reklaminslag är vad som stör mig, inte att en svart man är ihop med en vit kvinna. Duh.
Citera
2025-04-30, 09:52
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Då tittade du inte så där värst noga. Visst innehåller SIAs glass olja, dock kallas det för "emulgeringsmedel" eller "mono- och diglycerider" i innehållsförteckningen.
Tittar man på innehållsförteckningen.
Så består glass idag av mer än hälften vatten
Även om de kallar vatten för skummetmjölk .
Skummetmjölk är som vi nu vet vatten med ett annat namn
Citera
2025-04-30, 09:58
Avstängd
Bojkottade aktivt för första gången igår då jag helt sonika valde ett annat märke, känns bra!

Min bojkott gäller gäller främst nedan kommentar från chefen..

”Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass
Senast redigerad av brasnyggman 2025-04-30 kl. 10:02.
Citera
2025-04-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
ok, men inte palmolja väl, som jag svarade på? Titta mer och googla mer.
Citera
2025-04-30, 10:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hellre en vaken glass än en nigger-glass eller en Heil-Hitler-glass.
Citera
2025-04-30, 10:22
Medlem
tokens avatar
Detta är en underbar trollning av Sia. Det finns så många incels som inte klarar av att se färgade, homos och regnbågar.

Vi normala människor är inte så lättkränkta och låter oss inte provoceras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in