2025-04-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Du tänker på transistorn? Penicillin? Svepelektronmikroskopet? FM-radio? Radar? Jetmotorn? Kopiatorn? Kulspetspennan? Helikoptern? Mikrovågsugnen? Datorn? Mobiltelefonen? WWW?

Använder möjligen din dotter någon av dessa uppfinningar i sin vardag?

Låt oss nu höra vad negrerna har gjort för mänskligheten, de senaste hundra åren samt under hela världshistorien. Utöver att bedriva könsstympning och stamkrig, vill säga.
SKF kullager ,Propellern,är inte heller att föringa
Citera
2025-04-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du är absolut rasist om du stör dig på att se en svart man med en vit kvinna i en reklamfilm.

Att du försöker intala dig själv att det inte är den svarte mannen du stör dig på utan det ”politiska budskapet” (som jag antar i det här fallet är att det inte är något konstigt att en svart man är ihop med en vit kvinna i Sverige 2025) gör inte saken bättre.

Jag har förklarat med all önskvärd tydlighet vad jag tänker, att du inte kan acceptera det visar bara att det är DU som är dömande och inte jag. Dessutom visar du att du inte ens fattar vad jag skriver.
Det är inte Sias reklam per se som är problemet utan att den är en i mängden av reklamer där man väljer att presentera något som inte är representativt för en majoritet för att inte riskera en kränkningsanmälan från en minoritet - det ÄR politik vare sig du fattar det eller inte! Och samtidigt är det omöjligt att göra en reklam med en muslimsk kvinna och en svensk man eftersom detta absolut inte skulle accepteras av den femtedel av Sveriges befolkning som är muslimer - eller ska vi kalla dem rasister enligt din uppfattning? För att undgå den politiska frågan ersätter man araber med svarta i svenska reklamer, men det är fortfarande politik.
Citera
2025-04-28, 21:52
Medlem
Streckkods avatar
Då får vi hoppas att inga av extremisterna är handlingskraftiga och vi
får glas, nålar eller kanyler i Sia-glassen.

Det vore ju synd...
Citera
2025-04-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag känner fler än 80 procent som inte störs det allra minsta av detta så frågan är vad för slags problem folk har som störs av detta.

Nej, du känner inte 80% av Sveriges befolkning. Men i din umgängeskrets kanske folk inte är så klipska att de diskuterar politik... Själv har jag inga problem med att olika människor representeras i reklam - problemet är att det inte är så! Det kan inte ha undgått någon att politiken styr all reklam numera och att företag riskerar att bli stämda eller kränkningsanmälda för att de inte är tillräckligt inkluderande om de skulle vilja ha ett vitt, heterosexuellt par med vita barn i sin reklam. Detta är ju också diskriminering så vad är det för fel på folk som tycker det är okej att diskriminera vissa men inte andra?
Citera
2025-04-28, 21:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag har förklarat med all önskvärd tydlighet vad jag tänker, att du inte kan acceptera det visar bara att det är DU som är dömande och inte jag. Dessutom visar du att du inte ens fattar vad jag skriver.
Det är inte Sias reklam per se som är problemet utan att den är en i mängden av reklamer där man väljer att presentera något som inte är representativt för en majoritet för att inte riskera en kränkningsanmälan från en minoritet - det ÄR politik vare sig du fattar det eller inte! Och samtidigt är det omöjligt att göra en reklam med en muslimsk kvinna och en svensk man eftersom detta absolut inte skulle accepteras av den femtedel av Sveriges befolkning som är muslimer - eller ska vi kalla dem rasister enligt din uppfattning? För att undgå den politiska frågan ersätter man araber med svarta i svenska reklamer, men det är fortfarande politik.

Vad är en ”kränkningsanmälan” och hur många såna görs det per år?
Citera
2025-04-28, 21:58
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
SKF kullager ,Propellern,är inte heller att föringa
Vem var den första människan som satte sin fot på månen? Jo, juste ja den vita europeiska mannen.
Citera
2025-04-28, 22:06
Medlem
Citat:

Du kan inte mena allvar - vet du verkligen inte vad en kränkningsanmälan är? Jag kan ge ett exempel: för några år sedan blev IKEA anmält för att vara diskriminerande då de hade en skylt i sin cafeteria där det stod ungefär att "här kan du sitta med din mamma och din pappa och äta lunch" - anmälan gällde då att en familj kan bestå av två mammor eller två pappor så då var det ju fruktansvärt hemskt att IKEA inte hade inkluderat även regnbågsfamiljerna!
Hur många anmälningar om diskriminering och kränkningar från olika grupper som görs får du ta reda på själv men de lär ju ha ökat lavinartat de senaste åren.
Citera
2025-04-28, 22:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Tonårsdottern hade en bra idé och jag funderar varför ingen tagit upp den tidigare: Med tanke på allt elände vita män skapat de senaste hundra åren borde istället de bojkottas i reklamen.

Är du vit eller svart själv?
Citera
2025-04-28, 22:14
Medlem
Citat:

Du kan väl ta en titt på tråden som finns här på Flashback precis nu som handlar om att folk blivit upprörda över att Nalle Puh i en lekpark inte har byxor på sig - jag tycker att detta är ett lysande exempel på woke-andan som råden och hur folk blir kränkta och upprörda över allt numera.
Inte konstigt att företagen inte vågar göra en reklam som inte är vattentät mot alla typer av anmälningar: alla minoriteter ska vara representerade och ingen ska kunna bli förolämpad för minsta sak!
Citera
2025-04-28, 22:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Du kan inte mena allvar - vet du verkligen inte vad en kränkningsanmälan är? Jag kan ge ett exempel: för några år sedan blev IKEA anmält för att vara diskriminerande då de hade en skylt i sin cafeteria där det stod ungefär att "här kan du sitta med din mamma och din pappa och äta lunch" - anmälan gällde då att en familj kan bestå av två mammor eller två pappor så då var det ju fruktansvärt hemskt att IKEA inte hade inkluderat även regnbågsfamiljerna!
Hur många anmälningar om diskriminering och kränkningar från olika grupper som görs får du ta reda på själv men de lär ju ha ökat lavinartat de senaste åren.

Och den anmälan åkte såklart i papperskorgen. Du kan anmäla vad fan som helst men det är inte säkert att något händer med din anmälan. Tex skulle inte något hända med en ”kränkningsanmälan” mot att Sia glass porträtterar en vit kvinna och en vit man i sin reklam. Det där existerar bara i ditt huvud.
Citera
2025-04-28, 22:19
Medlem
ThePaleHorses avatar
Apropå mejeriprodukter.

Snart diskuteras det väl att det är "fel ras" på tuppen Tommy i Norrmejeriers reklam och att han pratar Norrländska 😉 😂
Citera
2025-04-28, 22:29
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Ja, världens största kapitalister står säkert bakom mottot "Krossa kapitalismen!". Eller... hmm...

Den nya vänstern bytte från krossa kapitalismen till krossa vita män på 70-talet. Du ligger lite efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in