2025-04-29, 18:14
Medlem
Från sr.se

"Den jägare som sköt ihjäl en av vargarna i reviret utanför Halmstad riskerar åtal.

Han har delgivits misstanke om grovt jaktbrott, något han förnekar enligt åklagare Magnus Clase.

Misstankar handlar om att hotet mot jaktlagets hundar inte var tillräckligt stort för att skjuta vargen."

Blev han för ivrig och ville inte vara sämre än kompisen?
Citera
2025-04-29, 18:28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Från sr.se
...

Som jag förstått det är det Skjutning nummer två som var okay, men att det råder vissa frågetecken kring den första.
Citera
2025-04-30, 23:28
Medlem
Citat:

Eller så upplevde han helt enkelt att vargen var ett reellt hot mot hunden. Om det faktiskt var ett hot mot hunden får väl utredningen visa. Men det är en sak att vara i skogen, en annan att sitta på internet och tro att man vet hur saker ligger till. Du borde prova skogen någon gång, amatroll.
Citera
2025-05-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Eller så upplevde han helt enkelt att vargen var ett reellt hot mot hunden. Om det faktiskt var ett hot mot hunden får väl utredningen visa. Men det är en sak att vara i skogen, en annan att sitta på internet och tro att man vet hur saker ligger till. Du borde prova skogen någon gång, amatroll.

Så kan det såklart ha varit men varken du eller jag vet. En utredning leder inte heller alltid till att sanningen kommer fram.

För övrigt äger jag garanterat mer skog än vad du gör.
Citera
2025-05-02, 07:29
Medlem
Citat:
Så kan det såklart ha varit men varken du eller jag vet. En utredning leder inte heller alltid till att sanningen kommer fram.

Nej, precis. Han kan ju bli åtalad trots att det var ett legitimt paragraf 28-fall. Fint att du uppmärksammar rättsosäkerheten för jägare!

Citat:
För övrigt äger jag garanterat mer skog än vad du gör.
Sandlådan igen!? Ungefär som "Min pappa är starkare än din".
Citera
2025-05-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Nej, precis. Han kan ju bli åtalad trots att det var ett legitimt paragraf 28-fall. Fint att du uppmärksammar rättsosäkerheten för jägare!

Sandlådan igen!? Ungefär som "Min pappa är starkare än din".

Sandlådan är det du som står för, precis som vanligt.
Citera
2025-05-02, 17:13
Medlem
Den stora tjuvjaktshärvan i Finland har nu behandlats av rätten. Av 31 åtalade jägare dömdes 26 av Norra Savolax tingsrätt. Jägarna har bland annat illegalt dödat vargar, lodjur och flera fredade fågelarter.

Förundersökningsprotokollet är på över 1 000 sidor. Enligt åtalen har bland annat tre vargar, sex lodjur, en järv, svanar och rovfåglar dödats illegalt. Brotten begicks under åren 2019–2023 och huvudsakligen i Lapinlathi i norra Savolax.

Från svenskjakt.se

https://svenskjakt.se/start/nyhet/fl...aktsrattegang/
Citera
2025-05-08, 13:47
Medlem
ekerilars avatar
EU-parlamentet har idag godkänt att vargen klassas ner från "strikt skyddad" till "skyddad". 371 ledamöter var för och 162 var emot. #7 ledamöter lade ner sina röster.
Det slutliga beslutet kommer dock att tas senare av EUs ministerråd.
Citera
2025-05-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
EU-parlamentet har idag godkänt att vargen klassas ner från "strikt skyddad" till "skyddad". 371 ledamöter var för och 162 var emot. #7 ledamöter lade ner sina röster.
Det slutliga beslutet kommer dock att tas senare av EUs ministerråd.
Hur fan kan de göra detta när stammen minskat betydligt de senaste ca. 12 månaderna troligen på grund av tjuvjakt!
Citera
2025-05-12, 18:42
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Hur fan kan de göra detta när stammen minskat betydligt de senaste ca. 12 månaderna troligen på grund av tjuvjakt!
Ett steg åt rätt håll, vargstammen får gärna minska till 0%...
Citera
2025-05-13, 06:50
Medlem
Citat:

"Betydligt"? Senaste inventeringen, som inte ens är slutrapporterad, visar att vi har ca 355 vargar i Sverige, jämfört med 375 i förra årets inventering. Det är en minskning på 5 %. Det finns dessutom beslut om att minska stammen, vilket är i linje med vad en majoritet av svenskarna vill.

Beslutet om vargens skyddsstatus gäller dessutom inte bara Sverige, utan hela EU, där vargstammen har ökat de senaste åren.
Citera
2025-05-13, 11:03
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

De har ökat mycket inom EU. Vid EU-inträdet hade vi 95 vargar i Sverige.

Dessutom har de understått sig att riva Ursula von der Leyens häst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in