Citat:
Ursprungligen postat av
amatoll
Nu svarade du en sen lördagskväll. så jag antar att du var onykter (igen)?
Men jag tror faktiskt du kan räkna ut varför jag tycker att det är bra att fler vargar vandrar in från Ryssland till Sverige/Finland/Norge.
Från svt:
"Andelen vargar har ökat ovanligt mycket i norra Sápmi i år.
Både på norsk och finsk sida har flera vargar vandrat in från Ryssland.
– Förra året hade vi nästan ingen men det här året är det fyra vargar i norra Norge, säger Jonas Kindberg, forskningschef vid Norska institutet for naturforskning, till The Barents Observer."
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/var...-fran-ryssland
Att du var så mån om att det finns vargar i norra Sápmi! Det hade jag aldrig trott. Och du tror förstås i din enfald att de kommer att kunna leva i lugn och ro där, i harmoni med renar och samer? Eller så föreställer du dig hur de vandrar på led genom hela renbetesland, äter några renar på vägen och får lite klapp och kärlek av samebyarna, innan de tar sig ner till mellersta och södra Sverige där de kan slå sig till ro? Vad gulligt ändå, amatroll. Vet du förresten hur många vargar som ska finnas i norra förvaltningsområdet enligt senaste förvaltningsplanen? Noll. Alltså kommer norra Sverige inte att berikas av några vargar, hur många ryssvargar som än vandrar västerut. Om någon av dem skulle leta sig ner till vår inavlade vargstam så skulle det förstås vara en genetisk vinst. Men då är det förmodligen på bekostnad på 10-20 andra som får sätta livet till.
Här är (eventuellt) ett aktuellt exempel på en som försökte komma ner till dig, men som inte lyckades:
https://www.jaktojagare.se/kategorie...de-i-renhjord/
Och det tycker du alltså är "lovande"? Du måste verkligen hata vargar.
Det här sätter också fingret på varför det är idiotiskt att försöka ha en liten inavlad vargstam i södra Sverige så länge samebyarna får styra. För en stam som är så liten och helt avskild från andra populationer kommer förstås att behöva konstgjord andning för att hållas vid liv. Och då faller alla argument om att vargen ska finnas "naturligt" i Sverige. Så länge samebyarnas hegemoni över halva Sverige finns kvar så är det dömt att misslyckas med en "norsk-svensk" vargstam.
Nej, vargarna hade gjort bäst i att stanna i Ryssland.
/Karl1,7promilleGustavsson