2025-04-28, 20:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Inte enligt AZ tre veckor efter rekonstruktionen (E15-2-B).

Rekonstruktionsfotona visar Ströms feltolkning i referaten den 2 och 3 mars. YN och AZ deltog inte i fotona på David Bagares gata.
Bara i fotona vid krönet. De är smått komiska. Ett foto av YN med Wranghult och Lange. Där YN ser ut som de inte är riktigt kloka. Två foton av mötet med LJ som båda är fel. Mötet "tog endast några sekunder och de stannade inte". De möttes några sekunder på de översta trappstegen och stannade inte ens. LJ hann fråga om de såg någon "springa förbi". YN hann peka, "liksom jakande".

Du får ursäkta men jag ser inget av det du skriver som bevis för din tes, bara spekulationer.
Långa inlägg om rätt ovidkommande saker också.
Här tackar jag för ett kort inlägg med källhänvisning, men du kanske kunde bemöda dig att återge vad du menar är bevis för din tes.
Vad jag läser är att hon ger stöd för de tidigare uppgifterna om en springande man på David Bagares gata.
Hon blir förevisad bilder:
"Nieminen studerar noggrant fotona - varefter hon uppger att hon inte kan utpeka
denne person som identisk med den som hon såg springande på David Bagares gata
strax efter mordet."

Sedan gällande rekonstruktionsfotona så är det rätt ovidkommande om bilden på Yvonne och Ahmed ser komisk ut.
Vidare här så är det ditt antagande att de inte talat om den springande mannen på David Bagares gata då vi inte har det styrkt att Yvonne var med på bild(eller så får du återkomma med källa på att så verkligen inte är fallet), men oavsett så stöds den springande mannen på David Bagares gata av hennes och Ahmeds förhör.

OM det är GM eller inte vet jag inte. Då jag räknat så ser jag ett utrymme på ett antal 10-tal sekunder som möjliggör att det skulle vara en annan springande man. Men är det troligt?

Tillägg:
Såg nu att jag såg fel och hämtade uppgifter från Yvonnes förhör E15-1-B, men ändå...
Senast redigerad av MOPspanaren 2025-04-28 kl. 20:57.
Citera
2025-04-28, 21:08
Medlem
Citat:
Inte enligt AZ tre veckor efter rekonstruktionen (E15-2-B).

Rekonstruktionsfotona visar Ströms feltolkning i referaten den 2 och 3 mars. YN och AZ deltog inte i fotona på David Bagares gata.

Bara i fotona vid krönet. De är smått komiska. Ett foto av YN med Wranghult och Lange. Där YN ser ut som de inte är riktigt kloka. Två foton av mötet med LJ som båda är fel. Mötet "tog endast några sekunder och de stannade inte". De möttes några sekunder på de översta trappstegen och stannade inte ens. LJ hann fråga om de såg någon "springa förbi". YN hann peka, "liksom jakande".

Vad skulle du säga är skälet till att Nieminen sen spelar med i den här farsen när hon inser att det uppstått ett gigantiskt missförstånd? Tycker hon att det är pinsamt att gå in och rätta till det hela?
Citera
2025-04-28, 21:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Många antaganden blir det i en så här dålig hypotes

Många fakta ger en bra slutsats.

Många antaganden ger en dålig hypotes.
Citera
2025-04-28, 21:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag klippte inte citatet. Jag angav klart och tydligt att det var sista meningen i referatet av fotovisningen den 4 mars. Jonsson visade ett foto av en kurd. Inte ett foto av vittnet Stig Engström. Tyvärr. Polisen visste ännu inte att Engström hade en handledsväska och stämde med Yvonnes beskrivning (det fick polisen veta den 10 mars).

Att den föregående texten i Jonssons referat handlar om ett möte väster om manskapsbodarna (vilket Jonsson inte förstod) är inte mitt påhitt.

Det är vad Yvonnes sällskap Ahmed säger i E15-2-B. De mötte "en tjock kille med en rock" där.

Där vittnet Stig Engström sprang. Det är vad Stig säger i E63-C.

Om du vill tro att de mötte en Engström-kopia på David Bagares gata och Engström väster om manskapsbodarna, varsågod.

Engström-kopian var inte gärningsmannen. Yvonne och Ahmed kom två minuter försent för att möta GM på David Bagares gata.

Du klippte det ur sitt sammanhang. Det är inget annat än fakta att du klippte det ur sitt sammanhang. Hon säger inte att den första hon såg var LJ, hon säger LJ var den första hon såg efter att hon sett den flyende mannen.

Var hittar du "en tjock kille med rock" i E15-2-B? Hittar inte...
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-04-28 kl. 21:22.
Citera
2025-04-28, 21:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Många fakta ger en bra slutsats.

Många antaganden ger en dålig hypotes.

Ja det är därför din hypotes är dålig.
Citera
2025-04-28, 21:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Dp
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-04-28 kl. 21:26.
Citera
2025-04-28, 21:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du får ursäkta men jag ser inget av det du skriver som bevis för din tes, bara spekulationer.
Långa inlägg om rätt ovidkommande saker också.
Här tackar jag för ett kort inlägg med källhänvisning, men du kanske kunde bemöda dig att återge vad du menar är bevis för din tes.
Vad jag läser är att hon ger stöd för de tidigare uppgifterna om en springande man på David Bagares gata.
Hon blir förevisad bilder:
"Nieminen studerar noggrant fotona - varefter hon uppger att hon inte kan utpeka
denne person som identisk med den som hon såg springande på David Bagares gata
strax efter mordet."

Sedan gällande rekonstruktionsfotona så är det rätt ovidkommande om bilden på Yvonne och Ahmed ser komisk ut.
Vidare här så är det ditt antagande att de inte talat om den springande mannen på David Bagares gata då vi inte har det styrkt att Yvonne var med på bild(eller så får du återkomma med källa på att så verkligen inte är fallet), men oavsett så stöds den springande mannen på David Bagares gata av hennes och Ahmeds förhör.

OM det är GM eller inte vet jag inte. Då jag räknat så ser jag ett utrymme på ett antal 10-tal sekunder som möjliggör att det skulle vara en annan springande man. Men är det troligt?

Den springande mannen på David Bagares gata stöds av Ströms referat den 2 och 3 mars.

"Det sprang män lite överallt" när YN förhördes den 2 mars (E63-8-A). Ströms referat påverkades av krimjourens missvisande referat av mordnattens telefonförhör med LJ. Som var anledningen att YN och AZ efterlystes den 2 mars.

I E15-2-B finns Ahmeds egna ord. Han såg ingen alls på David Bagares gata.
Citera
2025-04-28, 21:47
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad skulle du säga är skälet till att Nieminen sen spelar med i den här farsen när hon inser att det uppstått ett gigantiskt missförstånd? Tycker hon att det är pinsamt att gå in och rätta till det hela?

Tack för en bra fråga. Den har två svar.

Yvonne var osäker var hon såg mannen med handledsväskan. "Det sprang män lite överallt" (E63-8-A).

Spaningsledaren själv och alla medier påstod några timmar efter förhöret att hon såg mannen på David Bagares gata. Aftonbladet påstod två dagar senare att hon måste ha sett GM på David Bagares gata. Eftersom Lars såg "någon skymta mellan några bilar". Senare förhör med Lars visade att den uppgiften var fel. Det fick inte allmänheten veta förrän 1989.

Vad skulle du ha gjort?

Yvonnes sällskap Ahmed saknade tolk. Som framgår av E15-2-B. Där framgår att Lars var den förste de mötte (det framgår även av A14205-1-A och E15-2-A). Sedan poliserna vid Luntmakargatan och "en tjock kille med en rock" på Tunnelgatan.

Spaningsledningen konstaterade den 11 juni att Ahmed inte såg någon alls på David Bagares gata. Alltså var Ströms referat av förhöret med Ahmed fel. Alltså var Ströms referat av förhöret med Yvonne fel. Särskilt när Ström hade världens bästa skäl att feltolka dem. Krimjourens missvisande referat av mordnattens telefonförhör med Lars. Särskilt när Yvonne och Ahmed hade alla förutsättningar att möta Stig Engström (som stämde med Yvonnes beskrivning) väster om manskapsbodarna. Där Ahmed såg "en tjock kille med en rock".
Citera
2025-04-28, 21:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det är därför din hypotes är dålig.

Som du ser har den många fakta.

Din läsförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Citera
2025-04-28, 22:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som du ser har den många fakta.

Din läsförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Var är dessa fakta? Du kastar ur dig dina egna antaganden till höger och vänster.
Citera
2025-04-28, 22:01
Medlem
Citat:

Yvonne var osäker var hon såg mannen med handledsväskan. "Det sprang män lite överallt" (E63-8-A).

Spaningsledaren själv och alla medier påstod några timmar efter förhöret att hon såg mannen på David Bagares gata. Aftonbladet påstod två dagar senare att hon måste ha sett GM på David Bagares gata. Eftersom Lars såg "någon skymta mellan några bilar". Senare förhör med Lars visade att den uppgiften var fel. Det fick inte allmänheten veta förrän 1989.

Vad skulle du ha gjort?

Yvonnes sällskap Ahmed saknade tolk. Som framgår av E15-2-B. Där framgår att Lars var den förste de mötte (det framgår även av A14205-1-A och E15-2-A). Sedan poliserna vid Luntmakargatan och "en tjock kille med en rock" på Tunnelgatan.

Spaningsledningen konstaterade den 11 juni att Ahmed inte såg någon alls på David Bagares gata. Alltså var Ströms referat av förhöret med Ahmed fel. Alltså var Ströms referat av förhöret med Yvonne fel. Särskilt när Ström hade världens bästa skäl att feltolka dem. Krimjourens missvisande referat av mordnattens telefonförhör med Lars. Särskilt när Yvonne och Ahmed hade alla förutsättningar att möta Stig Engström (som stämde med Yvonnes beskrivning) väster om manskapsbodarna. Där Ahmed såg "en tjock kille med en rock".

Nieminen bör väl med ett aldrig så svalt intresse för utredningen varit medveten om att hon blev gravt missförstådd och genom alla år varit förknippad med en iakttagelse som är direkt felaktig. Men hon låter inte bara David Bagares bero. Det blir den version hon själv anammar. Kling och Klang planterar ett falskt minne i huvet på stackars Yvonne.

https://www.horisontmagasin.se/2020/11/16/fran-misstrodd-till-centralt-vittne-gotlandskan-bryter-tystnaden/

Långsökt...
Senast redigerad av Bemp 2025-04-28 kl. 22:05.
Citera
2025-04-28, 22:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Vad skulle du ha gjort?

Varför försöker du få det se ut som "det sprang män lite överallt" kommer från förhöret med YN? När det i själva verket kommer ur ett förhör med Ström 30+ år efter mordet?

Vad säger att YN i sitt första förhör är osäker på var hon träffande den springande mannen? Det står väldigt detaljerat var de träffade mannen. Detaljer som knappast kommer från Ström, det vore tjänstefel.

Varför ljuger du om att det i E15-2-A framgår att LJ var det första de mötte? Första meningen....

Återigen, tjock kille med rock? Var står det?
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-04-28 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in