Citat:
Ursprungligen postat av
Boibuss
Mycket bra sagt.
Ja brukar praktisera - fråga inte om du inte vill höra svaret..
Jag är till exempel helt ointresserad av min kvinnas tidigare sexuella erfarenheter, då jag inte vill höra svaret.
Vi börjar bli äldre och jag tror att hon var rätt vild i sin ungdom långt före min tid. Det är inget som spelar någon roll nu, men jag vill ändå inte veta.
Riktiga hemligher håller man för sig själv ändå. Det är väl ingen som berättar allt?
Du uttryckte det egentligen bättre än jag gjorde.
Att leva efter principen "fråga inte om du inte vill höra svaret" är oftare en fördel än en nackdel. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om den oförutsägbarhet som kan uppstå i det svar man ger – särskilt när frågan kommer från någon som inte är helt i kontakt med sina egna förväntningar. I många fall finns det redan undermedvetna föreställningar om vilket svar man hoppas på, och när verkligheten inte överensstämmer med dessa, kan det skapa besvikelse – ibland till och med ett emotionellt bakslag.
Ta till exempel frågan om sexuell historik – hur många personer man har haft sexuellt umgänge med. Om svaret överskrider den frågandes (omedvetna) gräns för vad som känns acceptabelt, riskerar det att väcka negativa känslor och förändra, eller försämra, uppfattningen om den andra personen.
Därför krävs det fingertoppskänsla och förståelse för situationens kontext. Det verkliga dilemmat uppstår här: Ska man vara helt ärlig och riskera att svaret påverkar hur man blir uppfattad? Eller ska man undvika frågan – eller kanske modifiera sanningen – för att skydda sig från ett potentiellt skadligt utfall?
Problemet är att det inte finns någon universell lösning. En undermedveten förväntning kan vara så djupt rotad i en persons psyke att individen själv inte ens är medveten om den. Att som utomstående försöka förutse den andras inre reaktion är därför nästintill omöjligt.
I sådana situationer kan det vara klokt att bemöta en fråga med en motfråga, för att skapa en paus för reflektion och förståelse:
Motparten: Hur många har du legat med?
Du: Hur kommer det sig att du undrar det?
Genom att vända på frågan ger man både sig själv och motparten en chans att reflektera över intentionerna bakom efterfrågan. Det öppnar upp för en mer nyanserad dialog, där bådas förväntningar och känslor får utrymme.
På så sätt undviker man två potentiellt destruktiva vägar: att ljuga, eller att försköna sanningen – båda strategier som i längden kan underminera tillit och autenticitet i utveckling relationen.