2025-04-26, 14:11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbrapparen
Jag är med i ditt tänk. Så som i ditt exempel är ju rent hyckleri. Jag har mer ett mustigt språk och gillar att brodera ut scener då jag beskriver dem, för att allt ska låta mer spännande och roligt, som en krydda i livet. Men jag brukar alltid berätta att jag ljuger/ överdriver, och ibland tas det som att man inte kan lita på något jag säger överhuvudtaget. Jag har Asperger så jag vet att jag ofta missförstås/ och även missuppfattar andra.
Ah såg nu att du editerade inlägget när jag hade skickat mitt svar.

Ja speciellt i text är det lätt att missförstås å missuppfatta andra.
Citera
2025-04-26, 14:19
Medlem
Klabbrapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu är ju det här flashback å finns ju en å annan lirare här. Så måste fråga..
Brodera ut scener? Vad menas med det? Menar du måhända att du planterar en scen/scener, tar kanske foto å skickar till vederbörande å som sen då tror att det är nåt som egentligen inte är?

Om det är typ det du menar.. Varför gör du så? För reaktion? För att sen bedyrar att det är övertänkande å hjärnspöken hos mottagaren när denne börjar få konstiga tankar i huvudet?

Om det är nåt sånt scenario så måste jag säga att det är ett väldigt märkligt sätt att skrämma bort en potentiell partner på å absolut ett sånt "skoj å skämt" man inte kan göra mot nån annan. Hade nån gjort ett sånt scenario mot mig så hade jag oxå trott att vederbörande ljög om/när personen i fråga bedyrade att jag såg fel på nån bild.

Det är min humor helt enkelt. Och mina knepiga vänners. Nej, det handlar aldrig om bilder och jag gaslightar aldrig.

Exempel i vardagen: mina vänner står och väntar på mig. Jag återger detta som: "Rader av kammartjänare stod och väntade på mig då jag anlände till platsen, de dyrkade marken jag går på och frågade genast hur de kunde vara till städes." Jag är bara en kreativ person som alltid har försökt beskriva livet med en liten knorr. Jag vill inte ha bekräftelse. Uppskattar att umgås med andra som också har en livlig fantasi. Men i min familj t ex får jag inte säga sånt, för de tar det på 100% allvar och förklarar för mig att jag inte har kammartjänare.
Citera
2025-04-26, 14:31
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Det är min humor helt enkelt. Och mina knepiga vänners. Nej, det handlar aldrig om bilder och jag gaslightar aldrig.

Exempel i vardagen: mina vänner står och väntar på mig. Jag återger detta som: "Rader av kammartjänare stod och väntade på mig då jag anlände till platsen, de dyrkade marken jag går på och frågade genast hur de kunde vara till städes." Jag är bara en kreativ person som alltid har försökt beskriva livet med en liten knorr. Jag vill inte ha bekräftelse. Uppskattar att umgås med andra som också har en livlig fantasi. Men i min familj t ex får jag inte säga sånt, för de tar det på 100% allvar och förklarar för mig att jag inte har kammartjänare.
Ok det är ju bra att det inte handlade om sånt å att du inte gaslightar.

Nu har ju jag har oxå lite annorlunda å sjuk humor så det du beskriver som exempel i vardagen är ju inge direkt farligt att skoja om å borde inte tas på sånt stort allvar kan jag tycka, speciellt när det gäller dom nära å dom som känner dig.

Min yngsta säger ofta till exempel betjänt till mig med glimten i ögat å inget jag kan bli sur över. Svarar bara tillbaka att om några år är det h*n som är min betjänt 😅

Många gånger är det "lika barn leka bäst" som gäller å är bäst. Iaf i mitt tycke.
Citera
2025-04-26, 14:58
Medlem
Man bör vara öppen med det som ens partner undrar över. Att försöka bygga en relation på lögner fungerar inte så värst bra utifrån min egen erfarenhet.
Senast redigerad av Sandolol 2025-04-26 kl. 15:00.
Citera
2025-04-26, 14:59
Medlem
Inte alltför mycket för snabbt i alla fall innan man känner varann på djupet. Har man turen att träffa rätt person kan man dela i princip allt. Min man berättade på ett tidigt stadium sånt många förmodligen aldrig skulle berätta. Det gjorde faktiskt bara att man beundrade och fick respekt för hans mod och att det var otroligt skönt att kunna vara öppen själv. Finns saker man inte skulle prata med någon enda förutom honom om, inte ens barnen.
Citera
2025-04-26, 15:30
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ligger här och funderat över hur mycket jag vill dela med mig av till min nästa partner. För att förekomma oversharingsituationer och även att vara för tillknäppt. Hur gör ni? Och vad bör man inte dela med sig av för att ha ett sunt förhållande?

Min erfarenhet är att det inte är bra att prata ned mig själv för mycket. Det kan senare vändas mot mig. Inte heller snacka skit om folk för mycket. Speciellt inte ex. Aldrig berätta body count.

Och vad är era erfarenheter av saker som man absolut bör vara öppen om?
Ärlighet varar längst. Har du ett förflutet som hora du nu ska börja dölja? Man märker ändå.
Citera
2025-04-26, 16:22
Medlem
Landsbygdens avatar
Tror inte det är bra för någon, att dela med sig av ALLT.

Sedan är det väl personligt vad man anser är viktigt att veta.

Före det ens är tänkbart med ett förhållande(alltså under någon lära-känna-fas), behöver jag veta:
vilka tidigare relationer där finns, hur hon ser på olika saker(framkommer ofta indirekt), och om det finns några tidigare bruk eller missbruk av droger, eller om hon varit misstänkt eller dömd för något brott eller har kriminella kontakter eller släkt. Samma saker har jag själv inga problem med att dela med mig av.
Anser att vi är för olika annars. Skulle antagligen inte kunna känna att det är en fin person heller.
Citera
2025-04-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Tror inte det är bra för någon, att dela med sig av ALLT.

Sedan är det väl personligt vad man anser är viktigt att veta.

Före det ens är tänkbart med ett förhållande(alltså under någon lära-känna-fas), behöver jag veta:
vilka tidigare relationer där finns, hur hon ser på olika saker(framkommer ofta indirekt), och om det finns några tidigare bruk eller missbruk av droger, eller om hon varit misstänkt eller dömd för något brott eller har kriminella kontakter eller släkt. Samma saker har jag själv inga problem med att dela med mig av.
Anser att vi är för olika annars. Skulle antagligen inte kunna känna att det är en fin person heller.

Ja det där är väl ganska självklart. Sen kan det ju finnas mänskliga misstag och klantigheter man inte delger vem som helst.
Citera
2025-04-26, 18:01
Medlem
Katzyns avatar
En ganska viktig aspekt är väl om partnern frågar. Risken för oversharing är större om du har en tendens att börja lägga ut språket om saker hon aldrig frågat om.

Jag tycker inte man behöver berätta allt om tidigare partners etc, även om man får frågan, men man bör undvika att ljuga. I vilken utsträckning information bör delas beror på vilket konstruktivt syfte den ska tjäna. Att veta lite om partnerns historik samt vad som kanske har varit kämpigt och lämnat triggers kan absolut vara nyttigt och användbart för partnern att veta. Att grotta i detaljer om engångsligg, specifika sexuella upplevelser eller 173 punkter om allt dåligt som ditt ex gjorde är mer sannolikt onödig och eventuellt skadlig information.
Citera
2025-04-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ligger här och funderat över hur mycket jag vill dela med mig av till min nästa partner. För att förekomma oversharingsituationer och även att vara för tillknäppt. Hur gör ni? Och vad bör man inte dela med sig av för att ha ett sunt förhållande?

Min erfarenhet är att det inte är bra att prata ned mig själv för mycket. Det kan senare vändas mot mig. Inte heller snacka skit om folk för mycket. Speciellt inte ex. Aldrig berätta body count.

Om personen frågar så berättar du. Svårare än så är det inte.
Citera
2025-04-26, 19:01
Om det vändas mot dig då har du att göra med en människa som inte acceptera dig (eller sig själv) fullt ut. Jag tycker man ska vara så ärlig som möjligt så man kan veta om det vändas mot en eller inte. Jo snabbare man vet det desto bättre.

Man vill jo inte slösa tid med någon som inte kan acceptera en 100% ? Vad ska man med en sådan människa i ens liv ? Vilken nytta skulle det ha?

Det är en befrielse som ingen annan att ha en människa som älskar och acceptera dig fullt ut fastän att dom vet allt om dig. ALLT! Det är ren kärlek.

Kärlek är acceptans. När man ha acceptans mot sig själv och är ärlig med sig själv, då är det mycket lättare att acceptera någon annans ärlighet.

Vara brutal ärlig

Those who mind don't matter and those who matter don't mind.

Citat:

Senast redigerad av Babushka7 2025-04-26 kl. 19:09.
Citera
2025-04-26, 19:48
I alla förhållanden jag haft vare sig kk, förhållande eller OnS så har jag alltid varit ärlig när de frågar om mitt förflutna, jag har inget att skämmas över och lever efter mottot: Ställ inte frågor du inte vill ha svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in