Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Det är som att dansa på taggar – en delikat balans mellan att vara medveten om omständigheterna, förstå den andra individen, ha insikt om dig själv och förutse de potentiella utfallen. Komplexiteten växer ytterligare eftersom det handlar om en annan människas mångfacetterade personlighet, karaktärsdrag och värderingar, vilket gör det svårt att ge universella exempel.
En princip som jag däremot har funnit relativt användbar är att vara öppen och ärlig kring det som efterfrågas. När någon uttrycker en begäran i en relation – oavsett om den är romantisk eller inte – tyder det ofta på att personen är åtminstone delvis öppen för att förstå och ta emot det som delas.
Dessa ögonblick erbjuder ofta en värdefull möjlighet att förmedla något som annars skulle kunna uppfattas som negativt eller oönskat. Genom att vara ärlig kan man inte bara bidra till större klarhet och respekt i relationen, utan också minska risken för missförstånd eller konflikter.
Det är dock viktigt att förstå att detta inte är en universell princip som fungerar i alla situationer. Ibland kan en begäran på en aspekt av dig själv komma i en kontext där ärlighet inte leder till den förväntade förståelsen eller lösningen – vilket understryker vikten av att använda både omdöme och fingertoppskänsla.
Men ibland måste man våga chansa. Och även om det inte finns några garantier, är det oftast klokare att undvika att fabricera lögner eller överdriva sanningen. Dessa strategier tenderar att slå tillbaka förr eller senare – och när de gör det, är det ofta både oväntat och smärtsamt.
Med andra ord: Du behöver inte dela allt i en relation, men när en delning faktiskt efterfrågas, är det oftast ett fördelaktigt tillfälle att göra det med ärlighet.
Mycket bra sagt.
Ja brukar praktisera - fråga inte om du inte vill höra svaret..
Jag är till exempel helt ointresserad av min kvinnas tidigare sexuella erfarenheter, då jag inte vill höra svaret.
Vi börjar bli äldre och jag tror att hon var rätt vild i sin ungdom långt före min tid. Det är inget som spelar någon roll nu, men jag vill ändå inte veta.
Riktiga hemligher håller man för sig själv ändå. Det är väl ingen som berättar allt?