2025-04-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Nei, det er ingen ting som tyder på at noen mistenkte at AB var fulgt med på. Det spørsmålet ingen tør stille nå er om politiet har visst om at MB skulle tas på forhånd og dermed ikke anvendt handlingsplikten sin. At de lot han bli drept.

Logisk sett, så hadde SM strenge vilkår på frigang og perm. MB var fortsatt under vikår etter løslatelse og prøvetid. Ingen av de hadde lov til å møte eller omgås andre straffedømte. 1000-kroners spørsmålet blir da hvorfor de ikke har grepet inn tidligere når de har visst om kontakten og møtene? Det hadde vært full suksess for politiet dersom de kunne gå ut i media med at 2 kjente kriminelle var pågrepet for brudd på vilkår og gjeninnsatt på høysikkerhet. Da hadde det blitt bløtekake på kammerset. Hvorfor har ikke det skjedd? Den eneste plausible forklaringen på det er at politiet heller ville pågripe noen etter at en alvorlig og straffbar handling var fullbyrdet.

Etter nokas-ranet i 2004 så ble det pumpet inn penger i justispolitikken og tilstandene i fengslene ble snutt opp ned. Justisminister Dørum hasteutsendte "olsok-skrivet" og "infoflyt" systemet mellom politiet og fengslene ble tatt i bruk. Tipper at noe tilsvarende er i gjerde nå. At politiet utnytter de siste tids hendelser til å få mer midler. Dette er ikke bare en konspiratorisk tanke, men noe som er høyst sannsynlig. Jeg tror at politiet visste at MB skulle tas, og at de bevvist har latt dette skje.

At det norske politivesenet har dårlige økonomiske midler, er så skammelig, at det finnes ikke ord! Hva er grunnen? Det er ihvertfall ikke at Norge har dårlig råd, og ikke har penger nok til å styrke dem!

Hvis politiet bevisst har latt dette drapet skje, for å få mer midler... det sitter lang inne for meg å tro noe sånt, men vel, da er det helt hinsides sykt hvor desperate de er.
Citera
2025-04-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kan det tenkes at hans kontakt med denne Wayback-organisasjonen har gjort at politiet ikke tok kontakten hans med kriminelle alvorlig? Eller har han hatt en eller annen rolle innen informantvirksomhet?

Uansett litt merkelig at de ikke hadde bedre kontroll på SM. Men det er kanskje slik når sånne folk sitter lenge inne, så blir de "snille gutter" av ren nødvendighet. Så de opplysningene som kommer fra krimnalomsorgen til politiet er kanskje egentlig en "skjønnmaling". Kanskje de som jobber innenfor dette systemet går i en slags bekreftelsesfelle. Målsettingen er jo rehabilitering. Når de da ser at en som SM er rolig og høflig dag etter dag, og viser tegn til tilpasning og forbedring, så tenker de vel at systemet fungerer. At de har gjort en god jobb. Men istedet er det den innsatte som har lurt dem.

Om dette stemmer med hva politiet har latt være å gjøre/har gjort med tanke på SM, aner jeg ikke.
Men at det har skjedd, og skjer med andre kriminelle? Gjett om!!
Citera
2025-04-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så er det listen med navn Millehaugen hadde da han ble pågrepet etter flukten i juni 2022.
Da Millehaugen ble pågrepet, hadde han med seg denne listen

De fleste personene på listen har eller hadde en tilknytning til det kriminelle gjengmiljøet Young Guns. Det er det samme kriminelle miljøet som Mohammed «Jeddi» Javed tilhørte. Javed var mannen Millehaugen skjøt og drepte i 2012, som han nå soner straffen for.

Det er tydeligvis flere som er livredde for Millehaugen.
Vet vi hvem disse navnene på lista er?
Citera
2025-04-26, 22:28
Medlem
Skruel0ss avatar
Jeg fant dommen til SM fra Borgarting Lagmannsrett fra 19. Januar 2024, hvis noen er interessert i å lese.

https://lovdata.no/dokument/LBSTR/av...lb-2023-145026

« I forbindelse med at A var søkt over til overgangsbolig, skrev blant annet Bastøy fengsel i brev 25. juli 2008 at han hadde vist god atferd over flere år i fengselet. Han hadde gjennomført permisjoner uten svikt og arbeidet motivert i henhold til sin soningsplan. I denne perioden ble det brukt betydelig med ressurser for å forberede ham på å komme ut igjen i samfunnet. Like fullt uteble han fra soning etter at han var overført til overgangsboligen, og begikk det overlagte drapet og drapsforsøket som førte til forvaringsdommen. Dette var bare noen få måneder før han etter planen skulle prøveløslates. Selv om det foreligger grundigere utredninger av A nå, og han gir uttrykk for en større innsikt og erkjennelse enn i 2009, viser historikken at man gjentatte ganger har vurdert ham feil.

Flertallet viser også til at A fortsatt virker å ha problemer med å uttrykke empati og medfølelse overfor særlig C, som A drepte i 2009. Flertallet oppfatter at A beklager drapet, men samtidig rasjonaliserer han det, sammenlignet med drapet han begikk i 1992. Etter flertallets syn er dette bekymringsfullt ettersom A tidligere har vist at han evner å «skru av empatien». Flertallet mener det er en risiko for at han vil klare dette igjen, dersom situasjonen krever det. Flertallet finner i den sammenheng grunn til å tilføye at A også etter tidligere alvorlige lovbrudd både har tilstått forholdene og gitt utrykk for anger. Til tross for det, har han gjentatte ganger begått ny alvorlig voldskriminalitet.»
Senast redigerad av Skruel0s 2025-04-26 kl. 22:37.
Citera
2025-04-27, 00:07
Medlem
Funfact: Etter Nokas-ranet i 2004 flyktet Metkel Betew til Eritrea, hvor han levde et luksuriøst liv. Han bodde på et eksklusivt hotell, spanderte på folk og ble godt likt av lokalbefolkningen. Familien hans presset ham imidlertid til å returnere til Norge. Under en mellomlanding i Tyskland ble han pågrepet av politiet. Uten familiens press kunne han potensielt ha unngått pågripelse, ettersom Norge ikke har utleveringsavtale med Eritrea.
Citera
2025-04-27, 00:25
Medlem
Når kommer neste arrestasjon ? Og hvem blir det ?
Citera
2025-04-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exitevolve
Det er jo en artig og spennende hypotese du legger frem her, men jeg synes det virker heftig konspiratorisk og søkt. Jeg synes det er aktverdig å forsøke ulike perspektiver på en sak og ikke dømme en mann før han faktisk er dømt i en rettssak. Men jeg synes du drar det veldig langt når du gjentatte ganger snakker om "demoniseringen". Han er jo åpenbart farlig med den historikken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Jeg ser ikke helt den demoniseringen som beskrives. Vi leser om han hver gang han har gjort noe som f.eks rømt eller kriminelt og det gjør vi jo om andre også.

Jeg tviler ikke på at han egentlig ønsker å leve et vanlig liv. Men på et eller annet punkt så glipper det. Muligens fordi han kanskje tviler på seg selv og sine muligheter...det er vel bare han selv som vet hva grunnen er.

Jeg vet ikke om han har tatt livet til mb, men personlig tror jeg faktisk han ville ha kommet med andre navn til politiet nå om det ikke er han, da det antakeligvis er sikkert at han var i nærheten og han vet nok hva som har skjedd. Nb dette er bare mitt syn...ikke noe jeg har fakta til å bygge opp

Når journalister i VG og NRK oppsøker uvitende og tilfeldige mennesker og gjør de oppmerksom på at Millehaugen tidligere har befunnet seg i deres nabolag, og deretter skriver artikler om hvor skremte disse menneske blir når de forstår at Millehaugen har vært der ...

så er det ikke nyhetsjournalistikk eller folkeopplysning de driver med. Men skremselspropaganda. Demonisering av Stig Millehaugen.

Gjentar eget tidligere innlegg #486.

Citat:
Blodtåka må ha lettet litt i VG-redaksjonen. De har nå flyttet mugshotene av Norges farligste mann, ett godt stykke nedover på nettsiden.

VG i dag, 21. april 2025
Drapet på Metkel Betew: Har gjort flere beslag i bolig

VG gjør et poeng av at naboene til pågripelsesadressen i Horten er redde.
VG har snakket med naboer som bor tett på boligen hvor Millehaugen ble pågrepet. De sier at folk er redde.

– Folk er veldig redde. Her er det mange små barn, det er et veldig rolig område med familier. Det er ekkelt å vite at han skal ha vært her, og det er ekkelt at politiet er her nå. Man blir veldig redd, sier en nabo.

– Det er ubehagelig at politiet er her nå, sier en annen nabo.
Minner om at kriminalomsorgen under Millehaugens flukt i juni 2022 var klinkende klare på at Millehaugen ikke var regnet å være til fare for allmennheten.

nrk.no i dag, 21. apr 2025
Nabo til NRK: Så drapssiktede Millehaugen bli dratt ut av bil
Millehaugen ble dratt ut av en bil i gaten, før politiet tok på han håndjern, ifølge naboen, som skal ha vært vitne pågripelsen.

Naboen omtaler situasjonen som «veldig skummel», og sier at det ikke er kult at Millehaugen, som nå er siktet for drap eller medvirkning til drap, har hatt tilholdssted i nabolaget.
Naboer skal være vettskremte over at Millehaugen har oppholdt seg i deres nabolag.

Gratulerer til mediene, som gjennom mer enn 30 år har skapt myten om Norges farligste mann. Den samme myten brukes nå som begrunnelse for å navngi Millehaugen så snart han ble pågrepet.

Medienes demonisering av Millehaugen skal nå skremme nye generasjoner nordmenn. Man skremmer foreldrene så til og med småbarn blir påvirket.

Og innlegg #881.

Citat:
På forsiden av VG, under ett "skummelt" fotografi av Stig Millehaugen fra retten i 2024. Da Borgarting lagmannsrett, under dissens, nektet Millehaugen prøveløslatelse, i begynnelsen av 2024.

Hadde skriveplass like ved Slottet

Mer demonisering. Nå skal folk skremmes med at SM i ett par måneder har hatt en felles skriveplass, på Litteraturhuset, sammen med andre forfattere.

Artikkelen forteller at Stig Millehaugen har opptrådt høflig og ikke skremt noen mens han satt i skrivefellesskapet og skrev på sitt nye bokprosjekt.

Jeg kan ikke forstå at dette er nødvendig.
Citera
2025-04-27, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Interessante tanker og ikke minst logiske tanker. Jeg tror absolutt det kan finnes interessante navn på den lista som ikke tilhører den synlige kriminelle verdenen. Men så har jeg heller ingen illusjoner om at sosial status og arbeidstittel definerer mennesker og deres moral. De største kriminelle kan finnes i de virkelige "hvitvaskede" topposisjonene i et samfunn. For å illustrere det poenget, kan jeg jo f.eks nevne George H.W. Bush og en rekke topper innen f.eks. CIA, men akkurat det tilhører en annen diskusjon. Men som sagt jeg har ingen illusjoner om at moralen er så annerledes her til lands enn i f.eks. USA. En finner kjeltringer og lav moral innen alle samfunnslag og posisjoner.
Det tror jeg også. Men jeg vet ikke sikkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Vet vi hvem disse navnene på lista er?

TV2 har tilsynelatende en liste. Om den er fullstendig, vet jeg ikke. Vi kan ikke regne med at navnene på den listen vil bli offentliggjort. Ikke med det første. Kanskje om det blir ny straffesak mot Millehaugen.

Med mindre Stig Millehaugen skulle bestemme seg for å offentliggjøre listen selv.

Så nei, vi vet ikke navnene på listen.
Citera
2025-04-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skruel0s
Jeg fant dommen til SM fra Borgarting Lagmannsrett fra 19. Januar 2024, hvis noen er interessert i å lese.

Sinnsykt bra catch.

Når man leser hva de sakkyndige mener om SM så er det egentlig ganske ufattelig at han er ute blant folk. Han er ikke, og kommer aldri bli, fiksa men de "håper" at han skal.

Jeg tror SM har brukt de siste 35 årene på å bli bedre og bedre i de tingene han liker å gjøre. Blir han frikjent for det her -enten han er uskylding eller ikke - så er det det desidert beste eksempelet på det.
Citera
2025-04-27, 00:49
Medlem
Citat:

"Observanden har i alle sine voksen år tilpasset sitt liv til å utvikle og planlegge kriminelle handlinger. Dette har han også tidligere, før han startet sin endringsprosess, også gjort i fengsel. Han har da blant annet begått ran på permisjon etter å ha planlagt dette under soningen. Dette har vært hans identitet, og noe han selv beskriver som noe han har mestret i forhold til planlegging og gjennomføring. Om han skal lykkes utenfor fengselsrammene, blir det derfor viktig at han klarer å planlegge og gjennomføre sine mål i forhold til andre verdier enn kriminalitet."
Citera
2025-04-27, 00:49
Medlem
Citat:

« I forbindelse med at A var søkt over til overgangsbolig, skrev blant annet Bastøy fengsel i brev 25. juli 2008 at han hadde vist god atferd over flere år i fengselet. Han hadde gjennomført permisjoner uten svikt og arbeidet motivert i henhold til sin soningsplan. I denne perioden ble det brukt betydelig med ressurser for å forberede ham på å komme ut igjen i samfunnet. Like fullt uteble han fra soning etter at han var overført til overgangsboligen, og begikk det overlagte drapet og drapsforsøket som førte til forvaringsdommen. Dette var bare noen få måneder før han etter planen skulle prøveløslates. Selv om det foreligger grundigere utredninger av A nå, og han gir uttrykk for en større innsikt og erkjennelse enn i 2009, viser historikken at man gjentatte ganger har vurdert ham feil.

Flertallet viser også til at A fortsatt virker å ha problemer med å uttrykke empati og medfølelse overfor særlig C, som A drepte i 2009. Flertallet oppfatter at A beklager drapet, men samtidig rasjonaliserer han det, sammenlignet med drapet han begikk i 1992. Etter flertallets syn er dette bekymringsfullt ettersom A tidligere har vist at han evner å «skru av empatien». Flertallet mener det er en risiko for at han vil klare dette igjen, dersom situasjonen krever det. Flertallet finner i den sammenheng grunn til å tilføye at A også etter tidligere alvorlige lovbrudd både har tilstått forholdene og gitt utrykk for anger. Til tross for det, har han gjentatte ganger begått ny alvorlig voldskriminalitet.»

Det er sikkert enormt krevende å gjøre vurderinger av om det er fare for gjentakelse av straffbare forhold eller ikke. Og vanskelig å kritisere vurderingene. Uten å ha fullt innsyn i detaljene.

Fra Baneheia-saken får vi litt innsyn i reglement og vurderinger ved permisjonssøknader. Jan Helge Andersen som tilsto drap og samarbeidet, litt uklart hvordan, kanskje ved å gå i terapi eller lignende, fikk innvilget permisjoner under soningen.

Mens Viggo Kristiansen, som var uskyldig dømt og nektet å tilstå drap han ikke hadde begått, ble nektet permisjon i tiden han sonet. Tror det var nærmere 20 år.

VK ble straffet ekstra hardt fordi han ikke tilsto. Vi ser jo hvor galt det slår ut når den straffedømte er uskyldig.

Hvis praksis er slik, at du må tilstå før du har sjanse til å få innvilget permisjon, kan det hende at Stig Millehaugen sonet uten permisjoner frem til han utga boken i 2023. Fordi det er i først boken at han tilstår drapet.
Citera
2025-04-27, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonnnym
"Observanden har i alle sine voksen år tilpasset sitt liv til å utvikle og planlegge kriminelle handlinger. Dette har han også tidligere, før han startet sin endringsprosess, også gjort i fengsel. Han har da blant annet begått ran på permisjon etter å ha planlagt dette under soningen. Dette har vært hans identitet, og noe han selv beskriver som noe han har mestret i forhold til planlegging og gjennomføring. Om han skal lykkes utenfor fengselsrammene, blir det derfor viktig at han klarer å planlegge og gjennomføre sine mål i forhold til andre verdier enn kriminalitet."

Millehaugen ga ut bok i 2023.

Boken er riktignok skrevet mens han sonet i fengsel, og handler om hans kriminelle løpebane.

I februar i år mottok Millehaugen et såkalt stipend fra Fritt Ord for utvikling av manuset til den neste boken, som han skriver på nå.

Så, noe har han jo greid å planlegge og å gjennomføre. Som ikke er kriminelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in