Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
De visste altså ikke at politiet allerede hadde fetteren under oppsikt?

Nei, det er ingen ting som tyder på at noen mistenkte at AB var fulgt med på. Det spørsmålet ingen tør stille nå er om politiet har visst om at MB skulle tas på forhånd og dermed ikke anvendt handlingsplikten sin. At de lot han bli drept.

Logisk sett, så hadde SM strenge vilkår på frigang og perm. MB var fortsatt under vikår etter løslatelse og prøvetid. Ingen av de hadde lov til å møte eller omgås andre straffedømte. 1000-kroners spørsmålet blir da hvorfor de ikke har grepet inn tidligere når de har visst om kontakten og møtene? Det hadde vært full suksess for politiet dersom de kunne gå ut i media med at 2 kjente kriminelle var pågrepet for brudd på vilkår og gjeninnsatt på høysikkerhet. Da hadde det blitt bløtekake på kammerset. Hvorfor har ikke det skjedd? Den eneste plausible forklaringen på det er at politiet heller ville pågripe noen etter at en alvorlig og straffbar handling var fullbyrdet.

Etter nokas-ranet i 2004 så ble det pumpet inn penger i justispolitikken og tilstandene i fengslene ble snutt opp ned. Justisminister Dørum hasteutsendte "olsok-skrivet" og "infoflyt" systemet mellom politiet og fengslene ble tatt i bruk. Tipper at noe tilsvarende er i gjerde nå. At politiet utnytter de siste tids hendelser til å få mer midler. Dette er ikke bare en konspiratorisk tanke, men noe som er høyst sannsynlig. Jeg tror at politiet visste at MB skulle tas, og at de bevvist har latt dette skje.
Citera
2025-04-26, 14:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Nei, det er ingen ting som tyder på at noen mistenkte at AB var fulgt med på. Det spørsmålet ingen tør stille nå er om politiet har visst om at MB skulle tas på forhånd og dermed ikke anvendt handlingsplikten sin. At de lot han bli drept.

Logisk sett, så hadde SM strenge vilkår på frigang og perm. MB var fortsatt under vikår etter løslatelse og prøvetid. Ingen av de hadde lov til å møte eller omgås andre straffedømte. 1000-kroners spørsmålet blir da hvorfor de ikke har grepet inn tidligere når de har visst om kontakten og møtene? Det hadde vært full suksess for politiet dersom de kunne gå ut i media med at 2 kjente kriminelle var pågrepet for brudd på vilkår og gjeninnsatt på høysikkerhet. Da hadde det blitt bløtekake på kammerset. Hvorfor har ikke det skjedd? Den eneste plausible forklaringen på det er at politiet heller ville pågripe noen etter at en alvorlig og straffbar handling var fullbyrdet.

Etter nokas-ranet i 2004 så ble det pumpet inn penger i justispolitikken og tilstandene i fengslene ble snutt opp ned. Justisminister Dørum hasteutsendte "olsok-skrivet" og "infoflyt" systemet mellom politiet og fengslene ble tatt i bruk. Tipper at noe tilsvarende er i gjerde nå. At politiet utnytter de siste tids hendelser til å få mer midler. Dette er ikke bare en konspiratorisk tanke, men noe som er høyst sannsynlig. Jeg tror at politiet visste at MB skulle tas, og at de bevvist har latt dette skje.

Dette er ganske hårreisende hvis det stemmer. Forøvrig er det ikke første gangen jeg hører noen antyde denne muligheten.
Citera
2025-04-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Jeg mener å ha lest at både Betew og Millehaugen ble holdt under oppsikt utenfor fengselet. Men det er ikke spesifisert om det også dreide seg om spaning, selv om det hadde ikke forundret meg med tanke på at de begge har drapspotensiale og har/har hatt forvaringsdom.

Det ville nesten være rart om Stig Millehaugen ikke ble holdt under oppsikt mens han var på permisjon i påsken.

Politiet var varslet om permisjonen. Det skriver lokalavisen i Horten.

Så er det listen med navn Millehaugen hadde da han ble pågrepet etter flukten i juni 2022.

TV2, 13. jan 2024.
Da Millehaugen ble pågrepet, hadde han med seg denne listen
De fleste personene på listen har eller hadde en tilknytning til det kriminelle gjengmiljøet Young Guns. Det er det samme kriminelle miljøet som Mohammed «Jeddi» Javed tilhørte. Javed var mannen Millehaugen skjøt og drepte i 2012, som han nå soner straffen for.
TV2 har feil tidspunkt for drapet og riktig tidspunkt for endelig domfellelse. Om drapet.

Om hovedvitnet i straffesaken mot Millehaugen for drapet på "Jeddi". Alex Fuica.

TV 2 har vært i kontakt med flere av de som står på listen som Millehaugen hadde med seg. De forteller til TV 2 at de ble svært bekymret da de fant ut om listen og at deres navn var på den.

– Med tanke på hans drapshistorikk blir man både engstelig og redd, sier en av mennene.

Personene TV 2 har snakket med, ønsker å være anonyme. De er enige om at det er skremmende å tenke på at Millehaugen har gått rundt med navn og bilde av folk som har vitnet i straffesaker mot ham.

– Jeg tenker at han er ustabil. Og at han skal likvidere meg, sier en av mennene til TV 2.
Det er tydeligvis flere som er livredde for Millehaugen.
Citera
2025-04-26, 16:42
Medlem
Citat:
Dette er ganske hårreisende hvis det stemmer. Forøvrig er det ikke første gangen jeg hører noen antyde denne muligheten.

Politiinspektør Grete Metlid sa på pressekonferanse noe lignende ... at politiet visste at Metkel Betew hadde kontakt med kriminelle miljøer, men at de ikke hadde grunn til å frykte at Betews liv var i umiddelbar fare eller at Betew skulle bli drept akkurat nå. Noe lignende.

Politiet vet mye mer om situasjonen som endte med at Betew ble drept.

Men det var påskeferie. Metlid gjorde også et poeng av at mannskaper ble kalt tilbake fra påskeferie for å etterforske drapet på Betew.
Citera
2025-04-26, 16:59
Medlem
På nåt sätt hoppas jag ändå att Millehaugen är oskyldig eftersom man vill ju att det ska gå att ändra bana trots allt det jävliga han gjort hittils i livet.
Citera
2025-04-26, 17:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiinspektør Grete Metlid sa på pressekonferanse noe lignende ... at politiet visste at Metkel Betew hadde kontakt med kriminelle miljøer, men at de ikke hadde grunn til å frykte at Betews liv var i umiddelbar fare eller at Betew skulle bli drept akkurat nå. Noe lignende.

Politiet vet mye mer om situasjonen som endte med at Betew ble drept.

Men det var påskeferie. Metlid gjorde også et poeng av at mannskaper ble kalt tilbake fra påskeferie for å etterforske drapet på Betew.

Kan det tenkes at hans kontakt med denne Wayback-organisasjonen har gjort at politiet ikke tok kontakten hans med kriminelle alvorlig? Eller har han hatt en eller annen rolle innen informantvirksomhet?

Uansett litt merkelig at de ikke hadde bedre kontroll på SM. Men det er kanskje slik når sånne folk sitter lenge inne, så blir de "snille gutter" av ren nødvendighet. Så de opplysningene som kommer fra krimnalomsorgen til politiet er kanskje egentlig en "skjønnmaling". Kanskje de som jobber innenfor dette systemet går i en slags bekreftelsesfelle. Målsettingen er jo rehabilitering. Når de da ser at en som SM er rolig og høflig dag etter dag, og viser tegn til tilpasning og forbedring, så tenker de vel at systemet fungerer. At de har gjort en god jobb. Men istedet er det den innsatte som har lurt dem.
Citera
2025-04-26, 18:09
Medlem
Citat:
Kan det tenkes at hans kontakt med denne Wayback-organisasjonen har gjort at politiet ikke tok kontakten hans med kriminelle alvorlig? Eller har han hatt en eller annen rolle innen informantvirksomhet?

Uansett litt merkelig at de ikke hadde bedre kontroll på SM. Men det er kanskje slik når sånne folk sitter lenge inne, så blir de "snille gutter" av ren nødvendighet. Så de opplysningene som kommer fra krimnalomsorgen til politiet er kanskje egentlig en "skjønnmaling". Kanskje de som jobber innenfor dette systemet går i en slags bekreftelsesfelle. Målsettingen er jo rehabilitering. Når de da ser at en som SM er rolig og høflig dag etter dag, og viser tegn til tilpasning og forbedring, så tenker de vel at systemet fungerer. At de har gjort en god jobb. Men istedet er det den innsatte som har lurt dem.

Nei, det er ikke så enkelt å forstå hva som egentlig foregår her. Det er ett eller annen muffens her. Under overflaten.

Tilbake til TV2 artikkelen, der anonyme Young Guns medlemmer forteller at de er livredde for at Stig Millehaugen skal slippe ut fra fengsel.

TV2 13. jan 2024

Burde det ikke egentlig være omvendt? Er det ikke Stig Millehaugen som burde frykte hevn fra Young Guns når han slipper ut fra fengsel? Er det ikke en grov logisk brist her.

De som tilhører gjengmiljøene må jo ha akseptert å leve med en viss frykt i dagliglivet. Der det er normalen med diverse konflikter mellom gjengene, noen ganger eskalerer uenighetene til vold og drap.

Så skal det finnes noen av disse relativt forherdede gjengmedlemmene, som springer til TV2 for å fortelle at de frykter å bli likvidert, dersom Stig Millehaugen slipper fri. Jeg synes det hele er absurd.

Denne listen SM skal ha hatt med seg under flukten. Kan det finnes andre navn der. Som fengselsbetjenter, politifolk, politiadvokater, dommere, journalister osv. Folk som kanskje vet de har sviktet eller krenket eller skadet Stig Millehaugen gjennom myndighetsutøvelse i jobben sin. Og som ikke kan stå frem med aktverdige grunner for sin egen frykt dersom SM blir løslatt. Og som driver en skjult aktivisme, ved hjelp av det vi kaller uformelle maktstrukturer, for å forhindre at SM blir prøveløslatt. Dette er ren spekulasjon.

Ut fra demoniseringen Stig Millehaugen har vært utsatt for i mediene gjennom flere tiår, burde politiet har iverksatt sikkerhetstiltak rundt SM mens han var på permisjon i påsken.

Nei det er noe her. Som er rart.
Citera
2025-04-26, 18:48
Medlem
Citat:
Nei, det er ikke så enkelt å forstå hva som egentlig foregår her. Det er ett eller annen muffens her. Under overflaten.

Tilbake til TV2 artikkelen, der anonyme Young Guns medlemmer forteller at de er livredde for at Stig Millehaugen skal slippe ut fra fengsel.

TV2 13. jan 2024

Burde det ikke egentlig være omvendt? Er det ikke Stig Millehaugen som burde frykte hevn fra Young Guns når han slipper ut fra fengsel? Er det ikke en grov logisk brist her.

De som tilhører gjengmiljøene må jo ha akseptert å leve med en viss frykt i dagliglivet. Der det er normalen med diverse konflikter mellom gjengene, noen ganger eskalerer uenighetene til vold og drap.

Så skal det finnes noen av disse relativt forherdede gjengmedlemmene, som springer til TV2 for å fortelle at de frykter å bli likvidert, dersom Stig Millehaugen slipper fri. Jeg synes det hele er absurd.

Denne listen SM skal ha hatt med seg under flukten. Kan det finnes andre navn der. Som fengselsbetjenter, politifolk, politiadvokater, dommere, journalister osv. Folk som kanskje vet de har sviktet eller krenket eller skadet Stig Millehaugen gjennom myndighetsutøvelse i jobben sin. Og som ikke kan stå frem med aktverdige grunner for sin egen frykt dersom SM blir løslatt. Og som driver en skjult aktivisme, ved hjelp av det vi kaller uformelle maktstrukturer, for å forhindre at SM blir prøveløslatt. Dette er ren spekulasjon.

Ut fra demoniseringen Stig Millehaugen har vært utsatt for i mediene gjennom flere tiår, burde politiet har iverksatt sikkerhetstiltak rundt SM mens han var på permisjon i påsken.

Nei det er noe her. Som er rart.

Det er jo en artig og spennende hypotese du legger frem her, men jeg synes det virker heftig konspiratorisk og søkt. Jeg synes det er aktverdig å forsøke ulike perspektiver på en sak og ikke dømme en mann før han faktisk er dømt i en rettssak. Men jeg synes du drar det veldig langt når du gjentatte ganger snakker om "demoniseringen". Han er jo åpenbart farlig med den historikken.
Citera
2025-04-26, 18:52
Medlem
Jeg ser ikke helt den demoniseringen som beskrives. Vi leser om han hver gang han har gjort noe som f.eks rømt eller kriminelt og det gjør vi jo om andre også.

Jeg tviler ikke på at han egentlig ønsker å leve et vanlig liv. Men på et eller annet punkt så glipper det. Muligens fordi han kanskje tviler på seg selv og sine muligheter...det er vel bare han selv som vet hva grunnen er.

Jeg vet ikke om han har tatt livet til mb, men personlig tror jeg faktisk han ville ha kommet med andre navn til politiet nå om det ikke er han, da det antakeligvis er sikkert at han var i nærheten og han vet nok hva som har skjedd. Nb dette er bare mitt syn...ikke noe jeg har fakta til å bygge opp
Citera
2025-04-26, 19:18
Medlem
Citat:
Med kun fire dagers perm har han mest sannsynlig hatt en plan for hvordan disse dagene skulle brukes. Tipper denne fetteren har hentet ham da han kom ut. Regner med alle møtene med MB i skogholtet har funnet sted på kveldstid.

Så kan man jo spørre om grunnen til at det var flere møter. Vi fikk altså høre at det var to som skulle drepes samtidig. Kan det tenkes at denne andre personen ikke dukket opp, så måtte de utsette?
Så, når han ikke hadde dukket opp etter flere forsøk, var de tvunget til å ta MB alene?
Kan MB ha fått mistanke om at noe var muggent?

Med kun fire dagers perm, har han helt klart hatt en plan for hvordan han skulle bruke disse dagene: sørge for at MB ble drept omtrent med en gang. Han har ikke hatt tid til flere møter med MB i forkant av drapet, i løpet av den korte permisjonen. Drap på torsdag, SM blir fakket 3 (2,5) dager senere.
Citera
2025-04-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
Noen av de flere møtene trenger jo ikke ha funnet sted i påskepermen. Det kan han umulig hatt tid til. De kan jo ha funnet sted på en av dagene han hadde skriveperm på litteraturhuset.

Nettopp! Med en så kort permisjon, er det umulig å ha foretatt disse møtene i løpet av den 4-dagers permen, før drapet skjedde.

Skrivedager på Litteraturhuset "flere dager i uka," vel.... de dagene kunne nok (mis)brukes til andre ting, enn å kun sitte og skrive på en bok.
Citera
2025-04-26, 19:56
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:

Interessante tanker og ikke minst logiske tanker. Jeg tror absolutt det kan finnes interessante navn på den lista som ikke tilhører den synlige kriminelle verdenen. Men så har jeg heller ingen illusjoner om at sosial status og arbeidstittel definerer mennesker og deres moral. De største kriminelle kan finnes i de virkelige "hvitvaskede" topposisjonene i et samfunn. For å illustrere det poenget, kan jeg jo f.eks nevne George H.W. Bush og en rekke topper innen f.eks. CIA, men akkurat det tilhører en annen diskusjon. Men som sagt jeg har ingen illusjoner om at moralen er så annerledes her til lands enn i f.eks. USA. En finner kjeltringer og lav moral innen alle samfunnslag og posisjoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in