Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Du fortsätter att spekulera, vilken hastighet planen hade när de "officiella" och felaktiga avstånden uppmättes vet du inte heller.
Förövrigt, alla "belägg" för en sfärifsk jord är bara rena spekulationer.
Det enda man kan vara säker på är vad man ser, och oavsett om man befinner sig i markhöjd eller flygplanshöjd, så ser jorden platt ut.
Jag förväntar mig inte att du förstår detta, men jag försöker igen. Om jorden hade en diameter på 120 m skulle Mount Everest vara 9 cm högt, och flygplan skulle flyga 10 cm högt. Tror du att du skulle se några kurvor då? Den genomsnittliga höjden på terrängen över hela jorden skulle vara 8 mm. Det visar hur stor jorden är, och FEs har alltid haft problem med det.
Du menar alltså att när man mäter avstånd för flygtrafik så ska man mäta längs marken och inte luftvägen. Det verkar logiskt för dig.
Vi vet inte hur snabbt planen går och vilken rutt de tar, och därför är det omöjligt att veta avstånden på jorden. Flyg från Sydney till Santiago tar cirka 13 timmar. Baserat på din logik kan de ta en omväg, men därmed blir ju avståndet faktiskt kortare. Låter det troligt i din värld? Kanske är hastigheten 2000 km/h, trots att ingen någonsin hört talas om sådana plan, och då stämmer avståndet med Gleason. Nej, det är sant, du tror att Gleason har fel.
Jag visade att avstånden norr om ekvatorn är större än de söder om ekvatorn på en platt jord. Avstånden norr om ekvatorn mättes över land och inte vatten i mitt fall och då tror du att det blir fel. Men stanna upp lite – då blir ju avstånden ännu större! Och det blir ännu mer fel på den platta jorden.
Jag tror att du vid det här laget måste ha insett att du är på tunn is. Dina argument när vi pratar om den verkliga världen, och inte relativitet och gravitation, blir dummare och dummare. Jag tror att du nu har flyttat in i trollens mörka värld.