2025-03-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucidDreamer83
Tror ni man kan få medicinering om man är 50år gammal och har högt blodtryck/hypertoni vid en ADHD-diagnos?

Du bör medicinera bort ditt höga blodtryck. Och får du medicin för ADHD kan din dos av blodtrycksmedicin behöva justeras. Det är nog inte mer drastiskt än så.
Citera
2025-03-19, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Du bör medicinera bort ditt höga blodtryck. Och får du medicin för ADHD kan din dos av blodtrycksmedicin behöva justeras. Det är nog inte mer drastiskt än så.

Jag medicinerar redan idag mitt höga blodtryck med Enalapril och Metoprolol.
Har normalt blodtryck med den medicinen.

Mina föräldrar har gått bort. För att göra en barndomsanamnes, går det då använda en tidigare lärare, eller elev/kompis. Eller är du just hur det fungerade i hemmet som de är ute efter?
Min lillebror vet dock att jag var jobbig hemma. Men de vill kanske ha någon som var lite äldre.
Fick ofta utbrott om någon störde mig i min hyper fokus.
En sommar fick jag bo hos en annan familj som sommarbarn, eftersom jag var jobbig.

Har i vuxen ålder fått göra en asperger utredning, som det visade sig att jag inte har.
Är själv ganska säker på att jag har ADD/HD
Senast redigerad av LucidDreamer83 2025-03-19 kl. 07:56.
Citera
2025-04-25, 22:06
Medlem
Zyndromes avatar
Sen en tid tillbaka tog jag kontakt med vården, då jag och mitt boendestöd pratade om mina koncentrationssvårigheter, svårt att komma igång med uppgifter, tankspriddhet, med mera genom livet. Så, har nu efter ungefär ett halvår av besök hos psykiatrimottagningen, fått det redovisat för mig att jag har ADHD, huvudsakligen ADD, "Svår grad" enligt utlåtandet.
Sa ja till PEGASUS-kurs och kommer få läkartid om läkemedel. Psykologen tyckte jag skulle ha haft denna diagnos sedan länge, då jag i övre 20-årsåldern fick diagnos för Asperger, och redan runt 11 års ålder på barnpsyk fick jag en Tourettes-diagnos. Men tyvärr, förr så tittade de bara på Asperger-symtomen och gick på det spåret.
Vet inte vad jag ska förvänta mig av läkemedel och terapi/kurser, men kan bara hoppas det får nån rätsida på livet, vilket känns som en klen tröst nu när man är 40+ och har absolut ingenting att visa för det, som om de sista 20 åren inte fanns; år man kunde ha fått hjälp. Sen är ju frågan om jag ens får läkemedel att prova då jag sen tidigare drabbats av hjärtinfarkt, och käkar mycket annat. Har inte haft det bästa livet, precis.
Citera
2025-04-26, 06:14
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyndrome
Sen en tid tillbaka tog jag kontakt med vården, då jag och mitt boendestöd pratade om mina koncentrationssvårigheter, svårt att komma igång med uppgifter, tankspriddhet, med mera genom livet. Så, har nu efter ungefär ett halvår av besök hos psykiatrimottagningen, fått det redovisat för mig att jag har ADHD, huvudsakligen ADD, "Svår grad" enligt utlåtandet.
Sa ja till PEGASUS-kurs och kommer få läkartid om läkemedel. Psykologen tyckte jag skulle ha haft denna diagnos sedan länge, då jag i övre 20-årsåldern fick diagnos för Asperger, och redan runt 11 års ålder på barnpsyk fick jag en Tourettes-diagnos. Men tyvärr, förr så tittade de bara på Asperger-symtomen och gick på det spåret.
Vet inte vad jag ska förvänta mig av läkemedel och terapi/kurser, men kan bara hoppas det får nån rätsida på livet, vilket känns som en klen tröst nu när man är 40+ och har absolut ingenting att visa för det, som om de sista 20 åren inte fanns; år man kunde ha fått hjälp. Sen är ju frågan om jag ens får läkemedel att prova då jag sen tidigare drabbats av hjärtinfarkt, och käkar mycket annat. Har inte haft det bästa livet, precis.

Den enda hjälpen man kan. Få av en adhd dignos är om man får medicin

I övrigt finns det ingen hjälp som stöder dig specifikt med dina ev adhd-relaterade problem

Sån tillhör vare sig habilitering eller psykiatri . Pegasus är ett skämt, man ska sitter i en aula med några främlingar ett par gånger
Citera
2025-04-26, 13:18
Medlem
Zyndromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Den enda hjälpen man kan. Få av en adhd dignos är om man får medicin

I övrigt finns det ingen hjälp som stöder dig specifikt med dina ev adhd-relaterade problem

Sån tillhör vare sig habilitering eller psykiatri . Pegasus är ett skämt, man ska sitter i en aula med några främlingar ett par gånger

Om det är ett skämt eller ej kvarstår att se. Men jag hoppas i alla fall att medicin kan hjälpa mig att kommer över mina mentala barriärer, speciellt att ta tag i saker istället för att skjuta upp dem tills jag lägger näsan i vädret.
Citera
2025-04-26, 14:07
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyndrome
Om det är ett skämt eller ej kvarstår att se. Men jag hoppas i alla fall att medicin kan hjälpa mig att kommer över mina mentala barriärer, speciellt att ta tag i saker istället för att skjuta upp dem tills jag lägger näsan i vädret.
Ja till sånt är den en bra hjälp medicinen.
Citera
2025-04-26, 14:09
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ja till sånt är den en bra hjälp medicinen.

Ja tjack är ypperligt på den punkten..
Citera
2025-05-15, 00:39
Medlem
bratworsts avatar
Hej! Hittade ingen tråd kopplad till just att hitta ADHDmedicin som fungerar bra. Provar just nu voxra för ADHDn men den är inte alls bra tycker jag. Känner mig paranoid typ. Gillar inte de narkotikaklassade adhdmedicinarne då jag blir aldelles för stissig och känns som att jag ständigt är i fight-or flight. Fast jobb/plugg fungerar bättre på concert/elvanse. Vad finns de för andra jag kan prata med min läkare om att prova? Och vad har ni för erfarenheter? Har någon annan medicin funkar för er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in