2024-09-26, 09:49
Medlem
Håller på med en privat ADHD utredning.
Tror ni jag har ADD eller ADHD om ni läser mina symtom jag skrivit ner?

Inre oro och rastlöshet.

Har så svårt att fokusera. Särskilt i en konversation. Kommer ofta in i andra tankebanor.

Svårt att komma till ro på kvällen och svårt med sömnen.

Ständigt rörigt i huvudet och kan aldrig slappna av helt.

Kan inte sitta still utan att jag måste pilla med något hela tiden.

Antingen så är jag helt utmattad och får inget gjort eller så är jag pigg och överarbetar men glömmer att äta.

Tycker det är jobbigt med sociala möten särkilt om det är mycket intryck.

Kan inte läsa en bok för jag tappar uppmärksamheten hela tiden. Och har svårt att läsa texten på tv.

Blir ofta distraherad av annat som ska göras när jag gör något.

Ångest varje dag.

Antingen äter för mycket eller knappt alls.

Stressar så oerhört mycket när jag ska göra något. Även om det inte är bråttom.

Om jag är inne i något och blir störd så blir jag ofta arg/irriterad.

Som liten hade jag stora svårigheter i skolan med inlärning och att hålla fokus.
Citera
2024-09-27, 21:12
Medlem
Så jag är så jävla rastlös i själen och flyttar omkring ett par gånger om året, hoppar på universitets utbildningar, byter jobb, startar företag som sedan dör ut på grund av att jag bara inte pallar efter ett tag.

Försöker stilla mitt huvud med allehanda kosttillskott, alkohol, träning. Ingenting hjälper.

Senaste vårdcentralen jag gick till gjorde en screening för adhd och tydligen finns starka misstankar om detta vartefter jag remitterades till psykiatrin på hemorten där jag bodde då. De tog emot mig och ansåg att jag skulle utredas, skrev därefter upp mig på väntelistan.
Sedan flyttade jag till universitetsstad och hoppade på en utbildning, varav psykiatrin på hemorten ansåg att nya orten skulle ta över och remitterade mig dit. Där de nekade. Sedan dog det ut i ett år. Efter drygt ett år ringer de från hemorten och säger att de fått svar och ville nu prova igen, under denna tid hade jag flyttat tillbaka "hem". De skickade mig till en annan klinik på hemorten. Nya kliniken skrev då upp mig på väntelista, vartefter jag flyttade igen och började ny utbildning. Nu säger "nya kliniken" att jag inte får stå kvar i deras lista och vill remittera mig till senaste orten.

Och jag är bara så frustrerad, och slut - i huvudet, i kroppen, i själen. Jag funderar på att röka ned mig igen för att få slut på det konstanta pladdret i huvudet och rastlösheten i själen och kroppen.

Jag vet att det skulle gå åt helvete då min sambo har svårt att fixa att stå ut med mig som jag är. Ska jag då bli en haschzombie igen så är det ju slut.

Men det är så jävla segt. Och inget hjälper ju.

Jag vet inte var jag ska vända mig då jag blir runt skickad av psykiatrin, vilket de gjort sedan jag var typ 13.

Vafan gör man?
Darknet-ar preparat för att se vad som fungerar? Hoppas att herr blå inte knackar på dörren så livet blir ännu mer förpissat.

Jag är inte dum i huvudet, jag är faktiskt ganska intelligent. Jag har bara svårt att kontrollera sinnet och begären.

Min förra psykolog förklara det som att jag hade en kraftig processor men ram-minnet fungerar inte så allting sker via hårddisken, vilket blir en otroligt seg process och det är på grund av kraften i processorn som jag lyckats hålla ihop livet något sånär fram till idag.
Citera
2024-10-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals179

Inre oro och rastlöshet.

Har så svårt att fokusera. Särskilt i en konversation. Kommer ofta in i andra tankebanor.

Antingen så är jag helt utmattad och får inget gjort eller så är jag pigg och överarbetar men glömmer att äta.

Kan inte läsa en bok för jag tappar uppmärksamheten hela tiden. Och har svårt att läsa texten på tv.

Ångest varje dag.

Som liten hade jag stora svårigheter i skolan med inlärning och att hålla fokus.

Spontant ADHD, definitivt.
Citera
2024-10-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Beklagar verkligen. Det är ju helt otroligt. Man kanske inte ska slå omkull den lilla ljusglimt som ändå kom fram genom bytt distrikt i ditt fall. Men i mitt fall, förutom de ~10 år som jag försökt få till en utredning, så är det ytterligare år av snarlik upplevelse, dvs att psykiatrin talat om mig som deprimerad. Detta trots att jag varit aktiv med träning, resor, intressen, vänner och annat (vilket inte är det typiska om man är mycket deprimerad - sen har jag såklart i stunder mått dåligt över idiotiska och impulsiva beslut jag fattat, att jag haft så svårt med fokus i skola och på jobb etc).
Och även när det väl var dags för mig att inse potentiell diagnos som grund, så hävdade vården fortsatt (som sagt) depression. Så totalt 15 år av mitt liv (och ett helt liv av problem (åtminstone sedan skola och arbete påbörjades)) där ingen anat något, och när jag själv anade något, kunde inte vården fatta vettiga beslut.

Och tyvärr hjälptes det inte med byte av region i mitt fall. Jag har bott och varit i kontakt med vården i Västervik (Småland), Malmö, Linköping, Uppsala och nu är jag tillbaka i Östergötland igen (där jag haft kontakt med regionen både via Linköping och Motala) - där det alltså slutade med att privat vårdgivare verkade vara enda vägen fram. Och då löstes det på två veckor.

Men ja, summa summarum; Det pratas om överdiagnosticering, så snart man läser om ADHD i media (min uppfattning). Och det må så vara (av resursbrist, har jag förstått... dvs man kastar ut diagnoser i panik, för att man inte har tiden att göra ett ordentligt jobb). Samtidigt verkar det som att många missas, så som både dig och mig.
I mitt fall p.g.a. (enligt min nu genomförda utredning) att jag är högintelligent, inte har varit explosivt utåtriktad (och gick i en klass med rätt många explosiva och utåtriktade "dampgrabbar"), och jag har kunnat fokusera (och uppnått ovanligt bra resultat) om saker är intressanta, givande eller sådär - men å andra sidan, om det är ointressant, har jag i regel aldrig fått det att fungera - och jag har inom mig alltid upplevt att jag aldrig kan trolla fram det där "det är bara att bita ihop och göra det", samt att jag i regel alltid tappar fokus om något mindre roligt störs av något mer roligt etc.

Men som min läkare sa; "Man ska inte hålla på att ångra, tänka bakåt och fundera kring 'tänk om jag hade gjort si eller så, tidigare' o.s.v. Det bästa är att se det positiva i nuet och att man nått framsteg i sina problem där man är här och nu".

Har liknande erfarenheter (inkl. slutresultat).

Som min läkare konstaterade - det finns ingen motsättning i att vara bra i skolan som barn och ändå ha ADHD, det rimmar tvärtom ganska bra med ADHD-hjärnan; är man bra på något så blir det inte sällan roligt per automatik. Grundskolan var enkel för mig och därmed blev den en källa till positiv förstärkning.
Citera
2024-11-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals179

Inre oro och rastlöshet.

Ångest varje dag.

Detta är som en exakt kopia av mig. Fick diagnos ADD för ett år sen.
Tyvärr inte blivit hjälpt av mediciner ännu, prövat Concerta, Elvanse och numera inne på endast Intuniv.
Citera
2024-11-10, 18:18
Medlem
Tycker elvanse fungerar dåligt. Ger effekt några timmar sen blir jag helt tom, ledsen och deprimerad. Kanske har med andra orsaker med. Men sköter mat, sömn och annat exemplariskt.

Är det någon som har några tips, har 70mg. Kan ett försök till höjning hjälpa med ett tillägg på 30mg vid lunch hjälpa?
Citera
2024-11-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samarbetarinte
Tycker elvanse fungerar dåligt. Ger effekt några timmar sen blir jag helt tom, ledsen och deprimerad. Kanske har med andra orsaker med. Men sköter mat, sömn och annat exemplariskt.

Är det någon som har några tips, har 70mg. Kan ett försök till höjning hjälpa med ett tillägg på 30mg vid lunch hjälpa?

Om du höjer kommer det ge bättre effekt ett tag sen kommer du känna samma som du gör nu, mer eller mindre. Sköter du sömn och kost exemplariskt? Grattis i så fall, det är inte många som gör.
Citera
2024-11-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Om du höjer kommer det ge bättre effekt ett tag sen kommer du känna samma som du gör nu, mer eller mindre. Sköter du sömn och kost exemplariskt? Grattis i så fall, det är inte många som gör.
Jo det gör jag, då jag snarare gått upp i vikt sedan jag började. Äter på bestämda tider och gjort hela mitt vuxna liv då träning alltid varit mitt stora intresse.
Citera
2024-11-27, 17:45
Medlem
Hej hopp!

Jag har ätit Elvanse nu i snart 5 månader och tar 70mg på morgonen.

I början när jag skulle börja med medicinen (40mg) så fick jag väldiga problem med spänningar i kroppen vilket i sig gjort att jag har fått väldiga problem med rygg, nacke käke och huvud. I början så kände jag mig som om att jag blivit påkörd av en bil, typ som träningsvärk från topp till tå, det här blev bättre med tiden. Däremot så har spänningarna bara blivit värre.

Jag har problem med ryggen sedan tidigare, problem med höger skuldra och att armen domnar bort etc. Jag har inget diskbråck, däremot inte helt klar över om det är någon disk i nacken som trycker på någon nerv eller om är jag för tight i muskulaturen på höger sida pga skador sedan tidigare.

Jag kan ibland inte äta heller pga att det gör så förbannat ont när jag försöker tugga, jag upplever att mitt ansikte och huvud sitter i ett skruvstäd 24/7. Måste ju bero på att jag biter ihop eller spänner käken utan att vara medveten om det.

Hoppar över att ta medicin vissa dagar för att jag känner att jag behöver ett break, men då är det ganska uppenbart att jag blir hjälpt av medicinen framförallt med humöret och att det lugnar ner sig iaf lite i huvudkontoret.

Jag har testat att dubbla dosen på eget bevåg och jag upplever att jag ändå har en bit kvar att gå tills att jag skall kunna känna ett lugn och fokus. Men fruktansvärt ont i kroppen däremot, kan inte kissa som folk och pungkulorna dras konstant upp vilket resulterar i att det känns som om att jag tittat på porr i en vecka utan att fått utslösning (blueballs extreme).

Däremot så påverkas inte mitt blodtryck något speciellt, men hjärtat slår fortare (140+bpm), vilket jag tror beror på att det gör så förbannat ont och min poäng är att någon dosökning inte är aktuellt för min egen del.

Man blir ju lite fundersam... En annan jag känner som också har ADHD, när hon tar 70mg Elvanse så blir hon lugn, eftertänksam, harmonisk och fokuserad. Och till skillnad från mig inte heller mår skit första timmen innan medicinen ger full effekt.

Jag har slutat med kaffe och rökning. Kanske hjälpt lite,det har framför allt hjälp med ångest påslaget (har ingen ångestproblematik i övrigt) efter intag och att medicinen upplevs jämnare. Däremot så går effekten ur efter kanske 6 timmar efter intag, märker det främst för att jag blir grinigare i humöret.

Däremot så måste jag ta medicinen på fastande mage på morgonen för att jag inte ska gå i mål innan medicinen ger effekt. Har även testat att minska dosen, biverkningarna inte lika allvarliga men då känns det som om att jag kan lika gärna skita i att ta medicinen. Ingen förbättring gällande fokus och humör något jag är i stort behov av om jag skulle sänka dosen.

Är ute efter tips på vad jag kan göra ytterligare för att lindra eller helst bli av med kramperna/spänningarna i kroppen.

Edit: Kanske ska tillägga att mina blodsvar ser bra ut förutom 1 svar som avvek. Mitt kreatin i blodet har skjutit i höjden och jag har inte ändrat på något i min diet, träning eller druckit en massa alkohol för den delen.
Senast redigerad av nixgnome 2024-11-27 kl. 17:59.
Citera
2024-11-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nixgnome
Hej hopp!

I början när jag skulle börja med medicinen (40mg) så fick jag väldiga problem med spänningar i kroppen vilket i sig gjort att jag har fått väldiga problem med rygg, nacke käke och huvud. I början så kände jag mig som om att jag blivit påkörd av en bil, typ som träningsvärk från topp till tå, det här blev bättre med tiden. Däremot så har spänningarna bara blivit värre.

Jag har problem med ryggen sedan tidigare, problem med höger skuldra och att armen domnar bort etc. Jag har inget diskbråck, däremot inte helt klar över om det är någon disk i nacken som trycker på någon nerv eller om är jag för tight i muskulaturen på höger sida pga skador sedan tidigare.

Jag kan ibland inte äta heller pga att det gör så förbannat ont när jag försöker tugga, jag upplever att mitt ansikte och huvud sitter i ett skruvstäd 24/7. Måste ju bero på att jag biter ihop eller spänner käken utan att vara medveten om det.

Hoppar över att ta medicin vissa dagar för att jag känner att jag behöver ett break, men då är det ganska uppenbart att jag blir hjälpt av medicinen framförallt med humöret och att det lugnar ner sig iaf lite i huvudkontoret.

Jag har testat att dubbla dosen på eget bevåg och jag upplever att jag ändå har en bit kvar att gå tills att jag skall kunna känna ett lugn och fokus. Men fruktansvärt ont i kroppen däremot, kan inte kissa som folk och pungkulorna dras konstant upp vilket resulterar i att det känns som om att jag tittat på porr i en vecka utan att fått utslösning (blueballs extreme).

Däremot så påverkas inte mitt blodtryck något speciellt, men hjärtat slår fortare (140+bpm), vilket jag tror beror på att det gör så förbannat ont och min poäng är att någon dosökning inte är aktuellt för min egen del.

Man blir ju lite fundersam... En annan jag känner som också har ADHD, när hon tar 70mg Elvanse så blir hon lugn, eftertänksam, harmonisk och fokuserad. Och till skillnad från mig inte heller mår skit första timmen innan medicinen ger full effekt.

Jag har slutat med kaffe och rökning. Kanske hjälpt lite,det har framför allt hjälp med ångest påslaget (har ingen ångestproblematik i övrigt) efter intag och att medicinen upplevs jämnare. Däremot så går effekten ur efter kanske 6 timmar efter intag, märker det främst för att jag blir grinigare i humöret.

Däremot så måste jag ta medicinen på fastande mage på morgonen för att jag inte ska gå i mål innan medicinen ger effekt. Har även testat att minska dosen, biverkningarna inte lika allvarliga men då känns det som om att jag kan lika gärna skita i att ta medicinen. Ingen förbättring gällande fokus och humör något jag är i stort behov av om jag skulle sänka dosen.

Är ute efter tips på vad jag kan göra ytterligare för att lindra eller helst bli av med kramperna/spänningarna i kroppen.

Edit: Kanske ska tillägga att mina blodsvar ser bra ut förutom 1 svar som avvek. Mitt kreatin i blodet har skjutit i höjden och jag har inte ändrat på något i min diet, träning eller druckit en massa alkohol för den delen.

Troligtvis spänner du dina muskler i käke, nacke, rygg osv bl pga de ökade dopamin-nivåerna i din kropp. Dopamin motiverar rörelse i kroppen, extremt förenklat. Låter som du kanske borde se över att sänka dosen. Lite ger mer ibland. Det är min egen erfarenhet i alla fall.
Citera
2025-02-17, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nixgnome
Hej hopp!

Låter som du skulle behöva ha magnesium. Gör du det?
Citera
2025-03-18, 17:15
Medlem
Tror ni man kan få medicinering om man är 50år gammal och har högt blodtryck/hypertoni vid en ADHD-diagnos?

Har haft ADHD hela mitt liv med aldrig blivit diagnostiserad.
Hade misstänkt diagnos vid barndomen men ville inte ha någon diagnos.
Dagdrömmde mycket under barndommen.

De snurrande tankarna är värst, så har nog mer ADD än HD-delen.
Måste hela tiden ha något att hyperfokusera på annars mår jag dåligt.
Kan inte sitta stilla på en stol, som liten och även idag kryper jag upp med benen på stolen och ändrar ställning ofta.
Redan i första klass så fick jag skärmar runt om min skolbänk, och senare så fick jag specialundervisning och längre tid vid prov.
Gungade med benet så skolbänken lyfte sig.
Blev mobbad av en som tyckte det var kul när jag fick utbrott och kastade mina skor och sprang hem.
Tuggade på pennor och suddgummi, och klottrade mycket.

I vuxen ålder har det blivit att jag har fått långtidssjukskriva mig mycket under längre perioder.
Har svårt att komma igång med arbetsuppgifter, skjuter upp det till sista minuten.
Får jobba över mycket hemma, för att jobba ikapp. Så känns som man inte har någon fritid.
Avbryter andra i diskussioner, svårt att vänta på min tur.
Måste ha något att fippla med i händerna. Går ofta runt en runda utan anledning, brukar bli att man hämtar kaffe istället.
Har nu fått ett jobb som jag verkligen inte vill förlora, men fått större krav på mig så är rädd att det skall bli problem igen.
Är även själv duktig att ta på mig förmycket.

Har skicka in en egenremiss till vården, men inte fått något svar än.
Hört att det brukar ta väldigt lång tid att få bli utredd, så funderar på att betala själv för en privat utredning.
Någon som kan rekommendera någon privat mottagning online?

Har provat elvanse som jag fått av en kompis som har ADHD.
Märker att det hjälper för att få tankarna att sluta att snurra.
Känns som en semester för huvudets tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in