2025-04-25, 06:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det är Ovanligt. Vet du vad ovanligt innebär? Det innebär att det förekommer, men Inte så ofta. Eller tycker du att denna enda häktning helt plötsligt gör att falska anmälningar är mycket vanligt förekommande?

Därför att hon har häktats för falsk tillvitelse redan efter bara 8 timmar. Hade de haft sex, så hade det tagit längre tid än så att utreda vad som hade hänt.

Förmodligen har de inte ens befunnit sig i närheten av varandra.

Ja, det är ovanligt med falska anmälningar. Är du ytterligare en trög en som inte förstår vad ordet ovanligt betyder?

16% av våldtäktsanmälningar är falska anmälningar. 84% av våldtäktsanmälningar är sådana anmälningar som mycket väl kan vara regelrätta våldtäkter.

16% ser iaf. Jag som ovanligt. I synnerhet om man ser vad som står om det:
I 6% av fallen är det någon som är psykiskt sjuk eller har fått en blackout och tror att denna har blivit våldtagen. Dessa fall går Förmodligen ganska snabbt att avfärda så att ingen stackars person blir lidande som oskyldigt utpekad.
I 10% av fallen har man svag eller stark motbevisning. Dvs. Bevisning att ingen våldtäkt har skett.

Det anmäls cirka 4000 våldtäkter per år. 84% av dessa kan alltså mycket väl vara regelrätta våldtäkter. Men inte säkert att någon blir dömd ändå, då beviskraven är höga. Sedan har vi mörkertal av våldtäkter som aldrig anmäls.

I fallet som tråden handlar om har man snabbt kunnat konstatera att det verkar vara falsk anmälan. Så med stor sannolikhet har de två inte ens haft sex med varandra. Kanske inte ens varit I närheten av varandra.

För hade de haft sex, så hade det givetvis tagit lite längre tid att bilda sig en uppfattning för polis och åklagare. Inte bara 8 timmar.

Tycker du verkligen att 16% är en liten andel om det nu handlar om falska anmälningar? Alltså anmälningar som polis/åklagare anser vara påhittade? (så tolkar jag det i alla fall).

Av de övriga 84% som anmäls skriver du att alla lika gärna kan vara regelrätta våldtäkter. Man skulle även kunna skriva att i majoriteten av dessa fall har ingen regelrätt våldtäkt ägt rum. Varför gör du inte det?

Självklart finns det våldtäkter som aldrig anmäls. Men jag skulle tro att i det där mörkertalet som du tänker på anmäls inte de flesta för att de personerna (presumtiva målsäganden) inte uppfattar det som hänt som en våldtäkt. De tycker inte att det är en våldtäkt. Men skulle de anmäla finns det en möjlighet att det med dagens lagstiftning kanske skulle kunna dömts till våldtäkt/oaktsam våldtäkt.
Citera
2025-04-25, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Skillnaden är ju att den här mannen aldrig skulle blivit målsägande om inte kvinnan hade gjort en anmälan. Eller hur!

Det hade han kunnat bli ändå. Om hon sprider ut falska rykten om honom som våldtäktsförövare till folk han/ hon känner. Och han anmäler henne för förtal. Då hade han också blivit målsägande.

Men i just detta fallet så spred hon sitt förtal direkt till polisen, som snabbt kunde se att det inte kan ligga sanning i hennes påståenden och därmed häktade henne för falsk tillvitelse.
Citera
2025-04-25, 06:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det hade han kunnat bli ändå. Om hon sprider ut falska rykten om honom som våldtäktsförövare till folk han/ hon känner. Och han anmäler henne för förtal. Då hade han också blivit målsägande.

Men i just detta fallet så spred hon sitt förtal direkt till polisen, som snabbt kunde se att det inte kan ligga sanning i hennes påståenden och därmed häktade henne för falsk tillvitelse.

Vilket väl är bra hoppas jag att du också tycker?
Citera
2025-04-25, 06:58
Medlem
Citat:
Tycker du verkligen att 16% är en liten andel om det nu handlar om falska anmälningar? Alltså anmälningar som polis/åklagare anser vara påhittade? (så tolkar jag det i alla fall).

Av de övriga 84% som anmäls skriver du att alla lika gärna kan vara regelrätta våldtäkter. Man skulle även kunna skriva att i majoriteten av dessa fall har ingen regelrätt våldtäkt ägt rum. Varför gör du inte det?

Självklart finns det våldtäkter som aldrig anmäls. Men jag skulle tro att i det där mörkertalet som du tänker på anmäls inte de flesta för att de personerna (presumtiva målsäganden) inte uppfattar det som hänt som en våldtäkt. De tycker inte att det är en våldtäkt. Men skulle de anmäla finns det en möjlighet att det med dagens lagstiftning kanske skulle kunna dömts till våldtäkt/oaktsam våldtäkt.

Ja, det tycker jag. 16% är lite. 84% är mycket. Och nej, de anses inte vara påhittade. Som jag skrev så är det 6% där det är psykiskt sjuka eller folk som fått blackout och tror att de har blivit våldtagna. Endast 10% är anklagelser, där man som polis och åklagare hittar svag eller stark
Motbevisning.

Av samtliga 16% är det alltså inte ens säkert att det är någon person som far illa av den falska anmälan/inte ens säkert att någon är utpekad som förövare. Itan kan mer vara "det var en mörkhårig främmande man som våldtog mig". Men inga spår hittas efter vare sig sex, våldtäkt eller denna någon man.

Så. Det är ovanligt att en utpekad namngiven person, är offer för falsk anmälan. Men det förekommer. Såsom i fallet denna tråd handlar om. Vad det verkar.

Mycket vanligare med regelrätta våldtäkter.

Tja, jag vet flera som inte anmält våldtäkter de utsatts för. Tom. Grov våldtäkt och mordförsök i ett fall. Förövaren har där själv skrytit om det.

Men nu handlar inte denna tråd om brottet våldtäkt. Utan om brottet falsk tillvitelse om våldtäkt. Vilket är ett helt annat sorts brott.
Citera
2025-04-25, 07:00
Medlem
Citat:
Vilket jag hoppas att även du tycker är bra?

Ja, väldigt bra att hon gick direkt till polis. Så att de snabbt kunde utreda saken och häkta henne.

Hade hon spridit ut att hon blivit våldtagen till andra än till polisen, så hade hon kunnat göra stor skada mot målsägande innan han ens hade vetat om den falska anklagelsen mot sig.

Hon satte dit sig själv, kan man nästan säga.
Citera
2025-04-25, 07:05
Medlem
Citat:

16% av våldtäktsanmälningar är falska anmälningar.

16% ser iaf. Jag som ovanligt.

För hade de haft sex, så hade det givetvis tagit lite längre tid att bilda sig en uppfattning för polis och åklagare. Inte bara 8 timmar.

1/6 ca är inte ovanligt hur du än vrider och vänder på det.

Du tänker dock troligen rätt i att i detta fall har sex ej förekommit, baserat på utredningstiden. Eller så har någon nära henne givit vittnesmål i samband med att polis tog upp anmälan, om att hon innan berättat att hon 'ska sätta dit någon', då kan även sex ha förekommit.

Vi lär få vänta på fler detaljer tills FUP dyker upp, om inte någon i deras närhet har info och dyker upp i tråden.

Falsk anmälan för våldtäkt borde ge samma straff som en verklig våldtäkt ger. Med samma skadestånd. Även om jag inser att det i sig kan ha sina problem för anmälningsbenägenhet i verkliga fall. Men det börjar bli för lätt och vanligt nu med falskanmälningar.
Citera
2025-04-25, 07:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, väldigt bra att hon gick direkt till polis. Så att de snabbt kunde utreda saken och häkta henne.

Hade hon spridit ut att hon blivit våldtagen till andra än till polisen, så hade hon kunnat göra stor skada mot målsägande innan han ens hade vetat om den falska anklagelsen mot sig.

Hon satte dit sig själv, kan man nästan säga.

Skönt att vi är överens om det i alla fall. Började fundera eftersom du uttryckte dig som att du tycker det är konstigt varför vi inte kritiserar mannen som anmält henne för falsk tillvitelse.

Vad skulle du själv ha gjort i mannens situation? Låt säga att detta fall verkligen handlar om en helt falsk anmälan. Tänker du att detta inte kommer att påverka honom något framöver?
Citera
2025-04-25, 08:32
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Men hur har du det med tankeförmågan egentligen?

I trådar som handlar om våldtäkt, så är våldtäktsoffret målsägande. Men du och andra spyr galla över målsägande. Vi andra får säga till er kvinnohatare på skarpen. Trådar om våldtäkt har liksom inte att göra med trådar om falsk tillvitelse.

Det är två olika brott.

I detta fall är det den falskt utpekade som är målsägande. Än har ingen spytt galla över honom ( så som du och andra spyr galla över offer i våldtäktstrådar) . Men om någon börjar spyr galla över målsägande I detta ärende, så kan jag garantera dig att vi är några "White knights" som kommer säga ifrån.

Man spyr helt enkelt inte galla över målsäganden. Lär dig det och sluta upp med det i trådar där kvinnor är målsäganden. Bete dig lika anständigt i de trådarna, som du gör I trådar där målsäganden är män.
En polis har sagt till mig att 50% av alla våldtäksanmälningar är falska.
Citera
2025-04-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
En polis har sagt till mig att 50% av alla våldtäksanmälningar är falska.

Grejen är att när en tjej har haft till det med någon då har hon i praktiken alla Dna osv det enda som bara återstår är att sätta dit lite skrapmärken. Ringa någon polare elelr sina föräldrar o gråta, skriva SMS till killen
-vad har du gjort jag ville inte egentligen du förgrep dig osv

Sen e det bara att vänta o Casha ut 50-100 k 💰
Citera
2025-04-25, 11:31
Medlem
Majsmannen2s avatar
Måste ju också vara lite skrämmande läsning för dom som faktiskt blir utsatta för våldtäkt.

Finns ju alltid en överhängande risk att du går från att vara BO till att bli anklagad för brott om du väljer att anmäla en våldtäkt.

Men tur dom lyckas fånga några sådana här kvinnor nu och då som avskräckande exempel även om det säkert är vanligare någon som på falska grunder lyckas sätta dit någon utan att själv bli misstänkt för grov falsk angivelse.
Citera
2025-04-25, 14:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men hur har du det med tankeförmågan egentligen?

I trådar som handlar om våldtäkt, så är våldtäktsoffret målsägande. Men du och andra spyr galla över målsägande. Vi andra får säga till er kvinnohatare på skarpen. Trådar om våldtäkt har liksom inte att göra med trådar om falsk tillvitelse.

Det är två olika brott.

I detta fall är det den falskt utpekade som är målsägande. Än har ingen spytt galla över honom ( så som du och andra spyr galla över offer i våldtäktstrådar) . Men om någon börjar spyr galla över målsägande I detta ärende, så kan jag garantera dig att vi är några "White knights" som kommer säga ifrån.

Man spyr helt enkelt inte galla över målsäganden. Lär dig det och sluta upp med det i trådar där kvinnor är målsäganden. Bete dig lika anständigt i de trådarna, som du gör I trådar där målsäganden är män.

.
Som du märker håller inte andra skribenter med dig.

(FB) Malmö: 21-årig kvinna häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)

Du återkommer ofta till att 84 procent kan vara regelrätta våldtäkter men i teorin kan ju många lika gärna vara obevisade påhittade anmälningar. Det finns ett mörkertal här.

Det aktuella fallet i Malmö sticker ut lite eftersom kvinnan blev häktad så snabbt för grov falsk angivelse.

Anser inte du att det är bra att rättsväsendet agerar snabbt i såna här fall där det är fråga om en påhittad historia?
Citera
2025-04-25, 14:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Sedär. Ännu en. Bra att hon själv får smaka på tillbakakakan nu. Om rätt hade varit rätt skulle hon själv dömas till ett likvärdigt straff som hon försökte få den stackars mannen dömd för.

Ja det är positivt att pendeln nu verkar svänga tillbaka på de kvinnor som inte talar sanning. Det finns alltså hopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det stämmer. Det var i diskussion med mig för bara några dagar sedan som användaren TomatKungen påstod att sådana här saker var mycket ovanliga.

Skarpögt uppfattat.

Tack! Det blir tyvärr ofta någon typ av syntax error i skallen på kvinnor framför allt som 🍅 tex men även på sk "vita riddare" när fall som detta i Malmö poppar upp.

De vågar knappt erkänna för sig själva att det finns fall där kvinnan helt uppenbart inte talar sanning.

Hoppas att vi snart får veta mer om det aktuella fallet i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in