2025-04-24, 20:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Gör min glass själv så skiter i deras skräpprodukter men fascineras av att många företag är så politiska numer. Frågan jag ställer mig är varför?
Citera
2025-04-24, 20:55
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Här har vi en chef som inte vet hur man agerar. Detta kommer att skada Sia Glass.
Citera
2025-04-24, 20:55
Medlem
Problemet i mitt tycke är inte det egentliga innehållet utan snarare att denna propaganda används medvetet och skamlöst.
Citera
2025-04-24, 20:56
Medlem
TUKs avatar
Tur det finns andra glassfabrikat. Men snart ersätter väl triumfglass sin vita ariska isbjörn Glasse med en brunbjörn eller svartbjörn..

https://news.cision.com/se/triumf-glass/i/glasse,m1101
Senast redigerad av TUK 2025-04-24 kl. 21:01.
Citera
2025-04-24, 20:57
Medlem
Karlastars avatar
Varför gör dom så här? Vem gör dom reklam för att nå?

Ingen exakt ingen väljer att köpa glassen för att negrer figurerar i reklamen. Men däremot är det nu många som inte vill ha negerglassen.

Varför är SIA efterblivna?
Citera
2025-04-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Nej det handlar inte om arier eller vita.
Det är den dj*vla WOKE agendan som är helt sjuk.
Det är som det måste vara en svart eller mörk figur med. Sen kan det vara
två vita föräldrar och ett mörkt barn eller tvärtom.
Det blir ju bara fel i reklamerna.

Sen visar dom aldrig mellanöstern familjer i reklam heller.
Ja jag menar niqab eller Burkqu.
Du anser ju att en svart man är woke, så försök inte att smita nu din lilla razze! Fotknölarna nästa.
Citera
2025-04-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
I helgen såg jag en arabisk familj köpa SIA-glass till hela familjen. Tror du att det kan ha nåt med det att göra?

På lång sikt så är det SIAs och andra företags "nya kunder" så de ligger i framkant för att knyta till sig dessa.
Citera
2025-04-24, 21:01
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du anser ju att en svart man är woke, så försök inte att smita nu din lilla razze! Fotknölarna nästa.

Skönt att Woke slaktas i USA just nu, och eftersom att Sverige är USAs efterblivna kusin från landet så kommer samma sak ske här. Sen att några veka sojapojkar som du kommer hänga kvar i det är inte mycket att göra åt.
Citera
2025-04-24, 21:01
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Kruxet är inte att det är en svart person med i en reklam utan att det ALLTID är en svart man och vit kvinna. När såg du en reklam med svensk vit man tillsammans med en underskön asiatisk eller svart kvinna? Händer inte.

Exakt så. Problemet är inte att svarta personer är med i reklam, ingen bryr sig om det. Kruxet är mönstret, den konsekventa överrepresentationen av just svart man + vit kvinna, ofta blond. Det är aldrig slump när det upprepas i kampanj efter kampanj.

Och som du säger, när såg man senast en svensk man porträtteras i reklam med en vacker svart eller asiatisk kvinna? Det händer inte. Det är som om just den konstellationen är tabu. Det avslöjar att det inte handlar om mångfald eller realism, det handlar om att driva en viss berättelse. En riktning, en värdegrund. Vi ser en regisserad version av den framtid vissa vill forma.
Citera
2025-04-24, 21:04
Medlem
StigAllans avatar
Hade faktiskt Sia som ett nöd-substitut till hemgjord glass från min egna frys vid extrem värme till barnbarnen.
Men det är numera inte aktuellt!
Tillsatsfri glass är numera det enda som jag och barnbarnen får äta!

Negrer i Sverige tillför marginellt!
Citera
2025-04-24, 21:05
Medlem
MandarinSallads avatar
Bojkotta SIA Glass, inte bara för woke-reklamens skull utan också för att de innehålller Bovaer-giftet.

Välj till exempel Triumf Glass istället, både rasblandningsfritt och Bovaer-fritt.

https://www.mejerikollen.se
Senast redigerad av MandarinSallad 2025-04-24 kl. 21:08.
Citera
2025-04-24, 21:08
Medlem
Steinarrs avatar
Riktigt dumt av Sia.

Herr Carlsson verkar helt ha missat hur stor effekt en bojkott kan få.
Han borde fråga Gillettes VD...

Har Sia verkligen råd att hålla på så här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in