Förr låg Elegitimation på betalkortens EMV chip och kunde exporteras från kortet så att man hade elegitimation på fil..
Sen kom bank id och vissa banker som tex nordea valde att deras Bank kort kom med Bank id på bankomatkortet..
Men då folk låna ut sina kort beställde extra kort och gav flickvännen osv osv så de kom på att det kanske inte är så smart att alla bankomat kort får full access till o legitimera sig online..
Väldigt enkelt att missbruka jag kunde beställa ett extra kort till mitt egna konto knappa in kompissens personnummer när jag beställde på Nordea internet bank och kortet postades till mig för jag är kontohavare med Kompisens namn på och pinkod sen va det bara att logga in som kompisen med kortet via bank id...
De ändrade systemet och la in beställer man ett extra kort till sitt eget konto till annan person så är kortet inaktiverat tills den personen aktiverat kortet med sitt egna bank id

Saken är den att bank id systemet har mer brister en fördelar pga mänskilga faktorn korkat system...
Vi varje kort betalning i pos terminaler genomförs allt trafik genom pos terminalen genom en kryptad vpn tunnel...
Dvs att chip data cert och annat skickas via pos terminalen till kortinlösaren och till banken..
Ingen utomstående kontakt som med bank id som nu skall starta appen den ansluter till bank id och där får veta att ett köp behöver godkännas..
Den trafiken skulle kunna ske direkt via stället du handlar som i sin tur skickar en förfrågan till bank id att ett kör någon gör måste godkännas via bank id..
Dvs att i stället för att bank id appen måste ansluta annan plats kunde appen lika gärna startats från sidan du är inne på för o legitimera och därmed kunde sidan skicka svaret till bank id..
Då hade de siter som kräver bank id står själva för kommunikationen mot bank id och telefonen så telefonen själv inte kontaktar bank id..
Dvs att bank id hade inte behövs va nåbar av 8.1 miljoner telefoner direkt från internet utan bank id kunde legat dolt bakom vpn tunnlar som alla siter som kräver bank id är anslutna till

Men då skulle inte storebror konstant ha full koll på alla svenskar vart dom är vad dom har för telefon osv osv genom bank id...
Hade systemet arbetat annorlunda hade det inte gått o slå ut det med en ddos attack

Men av nån anledning vill nån att systemet är sårbart och en ddos attack kan en 14 åring göra utan för mycket kunnskaper genom att googla några timmar
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Förvisso, men den tredje parten behöver inte bara kunna utfärda och förnya cert, utan även kunna spärra. Alltså måste din klient kunna kontaktas/komma i kontakt med utfärdaren. Litar du på ett certifikat som inte var spärrat förra gången det användes, eller vill du kunna kolla att det är giltigt nu, när transaktionen genomförs?
En PKI-lösning bygger på en tredje part alla litar på, därför måste trafiken passera den eller åtminstone valideras av den.
Annars måste du ha ett leg för varje part du vill identifiera dig mot. Så var det tidigare, fast med userid/password. Tusentals olika inlägg att hålla rätt på, värdelöst.
Dessutom är BankID inte involverat i själva trafiken mellan dig och den du identifierar dig för, de bara vidimerar att du är du för den som frågar, men de vet inte vad ni säger till varandra. Det är ju bara själva idfrågan som går till dem, inte all trafik, de är ju ingen VPN.