Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 00:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad fan hände och vad gör BankId för att det inte ska ske igen. 🥸
BankId är otroligt sårbart. Fattar inte egentligen varför det är så spritt som det är.
Citera
2025-04-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men jag var inte fel ute. Jag hade rätt till 100% i det du citerade.

Vad är det för "nya morden krypto teknik" som du menar skulle kunnat användas för att överbelastningsattacken inte skulle skett? Fast den kommer du nog inte svara på med något vettigt spånar jag redan nu.

Om du släpper din stolthet och ditt förakt så kanske du kan se klart? Men till topic jag är ärlig här och förstår att mycket kan bli bättre med krypto i båda ändarna. Det finns många fantastiska bra svenska bolag som bankerna och själva staten måste börja samarbeta med, NU!
Citera
2025-04-24, 00:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Det verkar preliminärt ha rört sig om en DDoS-attack som varade i ca 4 timmar, ingen kunde använda BankID. Detta var förmodligen ett test inför något större som komma skall. Jag har ingenting med detta att göra men jag misstänker att BankID går offline igen om ca 24-44 timmar, och då under en längre period, kanske uppemot 10 dagar. Jag är inte ute och cyklar, bunkra kontanter om ni kan. Jag vill inte bli raidad utan min information kommer från att tyda mönster och om en IT-forensiker kollar på attacken som drabbade en partner till Coop, kolla hur den startade. Jag ser exakt samma mönster, samma tidsram till och med.

Edit: Jag kommer själv inte bunkra kontanter.
Såna här attacker används inte som probing.
Citera
2025-04-24, 00:29
Medlem
Gör ett statligt alternativ, fixa riktigt ddos skydd, Cloudfare hade avstyrt det enkelt😀
Citera
2025-04-24, 00:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Ni båda frångår det överhängande problemet med att det ens ska kunna finnas en möjlighet för samhället att kunna lamslås på det här sättet. BankID har påtvingats folk som en nödvändig och pålitlig samhällsfunktion som större delen av befolkningen använder sig av och sedan visar det sig plötsligt att det är så dåligt strukturerat att det stundtals inte fungerar. Vilka idiotiska ärenden folk ska legitimera sig för är helt orelevant.

Då blir min fråga. Varför har man inte bankdosa som backup?
Citera
2025-04-24, 00:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Om du släpper din stolthet och ditt förakt så kanske du kan se klart? Men till topic jag är ärlig här och förstår att mycket kan bli bättre med krypto i båda ändarna. Det finns många fantastiska bra svenska bolag som bankerna och själva staten måste börja samarbeta med, NU!

Vad fan snackar du om? Du låter extremt förvirrad.

För det första så kan du svara på vad som var fel i det inlägget du citerade så märkligt. Jag bad dig att göra det. Nu ber jag dig igen.

Sen kan du förklara hur fan "krypto i båda ändarna" skulle förhindrat debacklet med att folk inte kunde legitimera sig på olika tjänster.
Citera
2025-04-24, 00:34
Medlem
rubin22s avatar
Äntligen fungerar Bank Id.
Citera
2025-04-24, 00:35
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumlepojk
Gör ett statligt alternativ, fixa riktigt ddos skydd, Cloudfare hade avstyrt det enkelt😀
Cloudflare stoppar inte överbelastningsattacker, dom begränsar bara skadan. Om attacken är tillräckligt stor går det att sänka Cloudflare också.
Citera
2025-04-24, 00:36
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Då blir min fråga. Varför har man inte bankdosa som backup?
Men fattar du inte att det inte bara handlar om bankärenden? Större delen av det digitala systemet i Sverige idag utgår ifrån att folk ska kunna legitimera sig med BankID för att komma åt nödvändiga samhällstjänster.
Citera
2025-04-24, 00:44
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
När I princip hela Sverige är beroende av en enda app så är det extremt sårbart. När ska man gå ifrån bank id beroendet??

Du har väl bankdosa så du iallafall kan logga in på din bank?
Citera
2025-04-24, 00:50
Medlem
rubin22s avatar
Och så fungerar det inte igen!
Vad händer?
Citera
2025-04-24, 00:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Men fattar du inte att det inte bara handlar om bankärenden? Större delen av det digitala systemet i Sverige idag utgår ifrån att folk ska kunna legitimera sig med BankID för att komma åt nödvändiga samhällstjänster.

Ja. Det är ju korkat. Godmorgon. Har du sovit under en sten de senaste 10 åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in