2025-04-24, 14:02
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Och där fattar vi att du trollar.

För att jag inte vill betala 1000 kr i timme? Trodde du rättslig rådgivning var gratis?
Citera
2025-04-24, 14:14
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Ingen trolltråd. Du syftar på dowry? Den har hennes päron redan bränt upp, och de gjorde de på mindre än en månad. Afrikaner vet inte hur man hanterar pengar för de har inte pengar.
Hmm.
Dowry är raka motsatsen till det du påstår.
Det är när brudens familj ger den blivande mannen pengar,
Du inbillar dig dessutom att du outar dig om du nämner vilket afrikanskt land hon kommer ifrån vilket är larv, det finns många svenska män som gifter sig med afrikanskor och du är helt anonym på Flashback så varför inte berätta namnet på detta hypotetiska land?

Att en person med användarnamnet LuktenAvBajs skulle skapa en tramsig trolltråd känns inte helt osannolikt, tvärtom känns det extremt sannolikt.
Citera
2025-04-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hmm.
Du inbillar dig dessutom att du outar dig om du nämner vilket afrikanskt land hon kommer ifrån vilket är larv, det finns många svenska män som gifter sig med afrikanskor och du är helt anonym på Flashback så varför inte berätta namnet på detta hypotetiska land?

Att en person med användarnamnet LuktenAvBajs skulle skapa en tramsig trolltråd känns inte helt osannolikt, tvärtom känns det extremt sannolikt.

Ja detta plus att hen säger barnet är vit gör detta till en trolltråd.

Inte en chans detta är äkta av dessa detaljer.
Citera
2025-04-24, 14:24
Medlem
Ilimitados avatar
Kan man inte skicka henne på export?
Citera
2025-04-24, 14:28
Medlem
Citat:
Tjena Flashback. Är sedan några år gift med en icke-EU importerad kvinna och vi har ett barn på ett och ett halvt år tillsammans. Hon väntar på sitt uppehållstillstånd i Sverige men jag har tröttnat på henne och vill skicka hem henne. Saken är att jag inte vill förlora mitt barn, som också har dubbla medborgarskap (svenskt och icke-svenskt).

Jag har just nu ensamvårdnad i Sverige eftersom hon inte har fått personnummer ännu. Vårt barn väntar förskoleplats och bör få svar inom en månad. Är dock rädd att om jag bryter nu så kanske hon får för sig att förstöra lägenheten och suga ut alla mina pengar i en skilsmässa och sticka iväg till sitt hemland där man är skyldig att inte bara försörja barnet men även henne vilket är helt skilt från hur det går till i Sverige som enbart består av underhållsbidrag på ett par tusenlappar i månaden. Sjukt om jag behöver skicka pengar och aldrig få se barnet igen liksom.

Vad ska jag göra? Kan jag blåsa henne att skriva under äktenskapsförord eller bodelningsavtal på svenska och bara säga ”skriv under här” så jag kan skicka in så du också får delad vårdnad, och på så vis slippa ge henne ett öre?

Jag tänker att om barnet hinner börja på förskola och har svenskt medborgarskap, OCH har varit i Sverige 90% av sitt liv och är stadgad här så bör jag väl ändå som pappan få behålla barnet själv? Hon har för övrigt inte en krona i sitt namn. Har försörjt henne sen dag ett. Har ju inte mage att bara kicka ut henne på gatan utan blir väl en enkelbiljett hem. Men hon kommer ju garanterat smutskasta, förstöra ägodelar och allt hon kan för att få ta med vårt barn, inget tvivel om det.

Tips på hur jag kan gå tillväga? Kan jag vinna detta eller är det kört med vårdnaden?

Hoppas barnet slipper dig. Hade min farsa resonerat som du hade jag brutit kontakten. Importfru? Är hon en produkt eller som du bara kan göra dig av med när du tröttnat? Vad är det för människosyn du har
Citera
2025-04-24, 14:30
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Hmm.

Väl bara att kolla mina tidigare inlägg om du tror att jag trollar. Och för det andra så har vi intervju med Migrationsverket i närtid som är slutsteget för beslut om uppehållstillstånd vilket man får svar på inom ett par veckor efteråt. Då kanske landet är för avslöjande.

Det du syftar på är nog mer undantag än regel i Afrika. Det är i Indien som mannen får pengar som du syftar på. I de flesta länder i Afrika betalar mannen dowry som en ”token of appreciation” till kvinnans föräldrar. Kor eller getter beroende per land, där varje exempelvis get är värd en viss summa.
Citera
2025-04-24, 14:34
Medlem
Ärligt talat så förstår jag inte hur du kan prata på det här sättet om ditt barns mamma. Hur du kan tänka dig skicka henne hem så att ditt barn förlorar sin mamma. Tror du ditt barn kommer att må bra av det?

Mitt förslag är att du hjälper henne få svenskt personnummer, så hon kan stanna i Sverige och ditt barn kan växa upp med båda föräldrar. Ni behöver inte vara gifta och/eller bo tillsammans, bara hon får stanna kvar och förhoppningsvis fixa eget jobb och bostad. Det behöver inte vara svårare än så
Citera
2025-04-24, 14:36
Medlem
Du glömde viktigaste dvs barnet behöver sin mamma ? 😔
Citera
2025-04-24, 14:39
Medlem
Citat:
Hon vet att hon är afrikan och således sin hierarki i livet. Längst ned i trappan. Vit arisk människa står ju högst. Men hon tror ju att hon står lika högt vilket blir ett problem och relationer funkar därför inte.
Hur kan hon vara afrikan och icke arisk(?) och födda ett vitt barn?
Barnet blir inte vitt om inte båda föräldrarna är vita
Citera
2025-04-24, 14:47
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Väl bara att kolla mina tidigare inlägg om du tror att jag trollar. Och för det andra så har vi intervju med Migrationsverket i närtid som är slutsteget för beslut om uppehållstillstånd vilket man får svar på inom ett par veckor efteråt. Då kanske landet är för avslöjande.

Det du syftar på är nog mer undantag än regel i Afrika. Det är i Indien som mannen får pengar som du syftar på. I de flesta länder i Afrika betalar mannen dowry som en ”token of appreciation” till kvinnans föräldrar. Kor eller getter beroende per land, där varje exempelvis get är värd en viss summa.
Fast problemet är att det inte heter Dowry utan Dower när mannen betalar till fruns familj.
Sedan har jag svårt att tänka mig att ett giftemål i ett afrikanskt land skulle vara bindande i Sverige.
Själv är jag gift i Thailand men inte fan kan thailand kräva att jag betalar något underhåll.
Citera
2025-04-24, 15:02
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Fast problemet är att det inte heter Dowry utan Dower när mannen betalar till fruns familj.
Sedan har jag svårt att tänka mig att ett giftemål i ett afrikanskt land skulle vara bindande i Sverige.
Själv är jag gift i Thailand men inte fan kan thailand kräva att jag betalar något underhåll.

Gällande dowry eller dower är jag inte insatt i och är inte heller ämnet för diskussion i denna tråden. Jag har betalat hennes päron och det heter dowry i alla i det landet. Så vi lämnar det där.

Angående huruvida äktenskapet är borgerligt och giltigt i Sverige har du fel om. Faktum är att jag kan ta ut skilsmässan här och sedan ha det som underlag i hennes hemland där vi gifte oss och skilja oss där. Eller vice versa. Åtminstone enligt vad juristen/advokaten skrev på LawLine. Och hur Thailand funkar vet jag inte. Men jag har läst artiklar om hur män som är gifta med den nationaliteten hon kommer från har blivit stämda på att betala underhåll till henne trots att mannen befunnit sig i det fallet i USA, och inte minst fick beslut från domstolen att barnet skulle tillbaka till Afrika till mamman.

Det är just det jag vill undvika för det är sjuka summor pengar vi pratar om. 10 000 kr i månaden eller mer beroende på hur mycket man tjänar. Jag är inte så sugen att behöva betala inte bara barnets uppehälle utan att få träffa barnet, men även för hennes uppehälle. Det vill säga alimony på engelska. Något man inte gör i Sverige.
Citera
2025-04-24, 15:19
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Det är just det jag vill undvika för det är sjuka summor pengar vi pratar om. 10 000 kr i månaden eller mer beroende på hur mycket man tjänar. Jag är inte så sugen att behöva betala inte bara barnets uppehälle utan att få träffa barnet, men även för hennes uppehälle. Det vill säga alimony på engelska. Något man inte gör i Sverige.
Det låter trots det osannolikt att du skulle kunna krävas på 10 000kr i månaden, det är en enorm summa i de flesta afrikanska länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in