2025-04-24, 13:06
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Men jag har ensamvårdnad. Då kan hon i ta barnet och sticka utan tillstånd? Och hon har inget uppehållstillstånd heller. Det är ju bara om hon skulle ta upp detta i rättslig tvist eller vad det kallas. Och hur då? Hon kan inte svenska, har inga pengar, inget uppehållstillstånd ännu och vet inte hur svenska systemet fungerar. Haha, gilla läget. Jo tjena.

Hon kan inte sticka utan pass till barnet och det går inte att utfärda utan att samtliga vårdnadshavare skriver under.

Självklart skulle hon kunna kidnappa barnet och sticka men det är en risk du får ta och samtidigt planera för att skydda er mot.
Citera
2025-04-24, 13:09
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Satan vilken pissig make och farsa du är.
Om du nu är så less på henne, kan du inte gör slut på ett bra sätt då så att ni kan komma överens om barnet här i sverige, precis som alla andra svenska skilsmässor går till?

Jag hoppas att du kommer på bättre tankar än att du bara vill bli av med kvinnan och behålla barnet.
Hur hade du själv kännt om hon gjorde så mot dig och tog ungen till sitt hemland?
Citera
2025-04-24, 13:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Men jag har ensamvårdnad. Då kan hon i ta barnet och sticka utan tillstånd? Och hon har inget uppehållstillstånd heller. Det är ju bara om hon skulle ta upp detta i rättslig tvist eller vad det kallas. Och hur då? Hon kan inte svenska, har inga pengar, inget uppehållstillstånd ännu och vet inte hur svenska systemet fungerar. Haha, gilla läget. Jo tjena.

Du har ensamvårdnad. Hon kan inte ta barnet och bara flyga. Hon kommer att bli stoppad på flygplatsen.
Citera
2025-04-24, 13:20
Medlem
skalman1973s avatar
Inte för att vara negativ men du verkar vara en girig typ

Inte erbjuda något annat än mus . Det var bland det dummaste jag hört och du verkar ha en väldigt överdriven syn på tillgången till mus och " kostnaden " för en mus
Citera
2025-04-24, 13:21
Medlem
Wyrdkins avatar
Ta detta till en jurist som kan sånt här. Vad i helvete frågar du på Flashback för?

Hursom, när en själv var ung sjöman så åkte vi ofta till Rhodesia och träffade sothönor. Deras mentalitet var mycket kring pengar så du kan väl säga att du kan skicka pengar till henne varje månad om du får vårdnad.
Citera
2025-04-24, 13:26
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Satan vilken pissig make och farsa du är.
Om du nu är så less på henne, kan du inte gör slut på ett bra sätt då så att ni kan komma överens om barnet här i sverige, precis som alla andra svenska skilsmässor går till?

Jag hoppas att du kommer på bättre tankar än att du bara vill bli av med kvinnan och behålla barnet.
Hur hade du själv kännt om hon gjorde så mot dig och tog ungen till sitt hemland?

Jag är en riktigt bra farsa. Hon är lyckligt lottad att hon träffat någon som mig. Jävla vilket bra liv hon fått med mig. Allt gratis, hög levandsstandard och fått i princip allt hon pekat på. Har bokstavligen räddat henne från Afrika. Då är jag berättigad att agera som jag vill.
Citera
2025-04-24, 13:29
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ta detta till en jurist som kan sånt här. Vad i helvete frågar du på Flashback för?

Hursom, när en själv var ung sjöman så åkte vi ofta till Rhodesia och träffade sothönor. Deras mentalitet var mycket kring pengar så du kan väl säga att du kan skicka pengar till henne varje månad om du får vårdnad.

Orka pröjsa 1000 kr per timme för en jurist. Sparar hellre pengarna
Citera
2025-04-24, 13:38
Medlem
Citat:
Jag är en riktigt bra farsa. Hon är lyckligt lottad att hon träffat någon som mig. Jävla vilket bra liv hon fått med mig. Allt gratis, hög levandsstandard och fått i princip allt hon pekat på. Har bokstavligen räddat henne från Afrika. Då är jag berättigad att agera som jag vill.

Bara för du gjort henne lycklig i några år ger dig väl inte rätt att helt plötsligt vara taskig?
Citera
2025-04-24, 13:41
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Bara för du gjort henne lycklig i några år ger dig väl inte rätt att helt plötsligt vara taskig?

Är jag taskig för att jag inte orkar mer?
Citera
2025-04-24, 13:51
Medlem
Citat:
Tjena Flashback. Är sedan några år gift med en icke-EU importerad kvinna och vi har ett barn på ett och ett halvt år tillsammans. Hon väntar på sitt uppehållstillstånd i Sverige men jag har tröttnat på henne och vill skicka hem henne. Saken är att jag inte vill förlora mitt barn, som också har dubbla medborgarskap (svenskt och icke-svenskt).

Jag har just nu ensamvårdnad i Sverige eftersom hon inte har fått personnummer ännu. Vårt barn väntar förskoleplats och bör få svar inom en månad. Är dock rädd att om jag bryter nu så kanske hon får för sig att förstöra lägenheten och suga ut alla mina pengar i en skilsmässa och sticka iväg till sitt hemland där man är skyldig att inte bara försörja barnet men även henne vilket är helt skilt från hur det går till i Sverige som enbart består av underhållsbidrag på ett par tusenlappar i månaden. Sjukt om jag behöver skicka pengar och aldrig få se barnet igen liksom.

Vad ska jag göra? Kan jag blåsa henne att skriva under äktenskapsförord eller bodelningsavtal på svenska och bara säga ”skriv under här” så jag kan skicka in så du också får delad vårdnad, och på så vis slippa ge henne ett öre?

Jag tänker att om barnet hinner börja på förskola och har svenskt medborgarskap, OCH har varit i Sverige 90% av sitt liv och är stadgad här så bör jag väl ändå som pappan få behålla barnet själv? Hon har för övrigt inte en krona i sitt namn. Har försörjt henne sen dag ett. Har ju inte mage att bara kicka ut henne på gatan utan blir väl en enkelbiljett hem. Men hon kommer ju garanterat smutskasta, förstöra ägodelar och allt hon kan för att få ta med vårt barn, inget tvivel om det.

Tips på hur jag kan gå tillväga? Kan jag vinna detta eller är det kört med vårdnaden?

Du är på hemmaplan i ditt eget land. Du har koll på språket och du verkar ha ordnad ekonomi.

Hon har inte ens uppehållstillstånd. Hon är i totalt underläge.

Ni har barn tillsammans och är du det minsta angelägen om ert barns väl så inser du att barnets relation till sin mamma, till er bägge, är superviktigt.

Relationer tar ofta slut. Sånt händer.

Men med ditt överläge har du ett ansvar för att försöka ordna så att det blir så bra det kan för er alla tre.

Vad ser du framför dig egentligen? Ska du en dag berätta för ditt barn att skälet till att han/hon inte har kontakt med sin mamma är att du såg till att kasta ut henne ur landet???

Att hon skulle sticka med barnet till hennes hemland lär inte vara någon risk. Såvitt jag vet behöver barnet eget pass och det går inte utan bägge föräldrarnas medgivande.
Senast redigerad av Shunruy 2025-04-24 kl. 14:13.
Citera
2025-04-24, 13:52
Medlem
Citat:
Är jag taskig för att jag inte orkar mer?

Taskig för att du vill ha barnet för dig själv.
Hjälp henne gå på socialbidrag eller nåt så hon kan bo själv i en lägenhet.
Vad tror du barnet tycker om att inte få se sin mamma om hon skulle tvingas ut från landet?
Citera
2025-04-24, 14:00
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Orka pröjsa 1000 kr per timme för en jurist. Sparar hellre pengarna

Och där fattar vi att du trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto