Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenAvBajs
Precis. Folk är riktigt dryga här. Rasister utan dess like. Jag gör det som är bäst för barnet och måste även sätta mig och mitt välmående i andra hand. Jag har begått ett misstag och jag försöker minimera ekonomiska skador så mycket det går samtidigt som att jag vet att barnet har och kommer ha ett väsentligt mycket bättre liv och framtid i Europa än i Afrika. Den som tror något annat har ingen koll. Har varit där och är du vit så kommer du bli utnyttjad för din vita hudfärg oavsett vad ditt pass säger du också är Afrikan.
Och ja, barnet är lika vit som vilken svennebanan som helst. Folk är ju obildade. En svart pappa och vit mamma = svart barn.
Lätt brun mamma och vit pappa = vitt barn.
Enligt föräldrabalken (kapitel 6) är det vad som är bäst för barnet som står till grund för vem som ska få vårdnaden. Ifall en domstol skulle kolla på fallet tittar dom på:
- Vem som barnet har starkast relation till
- Vem som ger mest trygghet
- Eventuella risker för barnet
Vad jag förstår det som, är det du som står för det ekonomiska. Du bidrar alltså med ekonomisk trygghet för barnet. Jobbar hon inte kan det vara till hennes nackdel och din fördel.
Att ditt barn har svenskt medborgarskap kräver ditt tillstånd för att det ska få flytta utomlands. Din nuvarande fru kan därför juridisk sätt inte bara ta ditt barn från Sverige, (räknas eventuellt som kidnapping).
Oftast brukar man kunna erbjuda grattis rådgivning av familjerätten i ens egna kommun. kanske värt att testa? Då får du en kunnig person som kan förklara dina rättigheter, din frus rättigheter, samt ditt barns .