Bränsle 30k
Skatt 10k
Service 5k
Reparation 5-30k
Försäkring 5k
Riktigt dyrt för att köra en sån skitbil och dessutom köpa den till sånt överpris.
Kom med förslag på bättre liknande bilar för all del.
Du tror seriöst att en sådan här kärra drar under 1L per mil?
Hamnar själv runt minst 70-80k per år.
Har en släkting som tittar på dessa.
Du kan leasa en rätt stor elbil för kanske 4ksek i månaden. Sen kanske elen för 2000 mil hamnar runt 8-10k per år max. Låter ju helt galet att lägga det dubbla för att köra runt ett gammalt jeepskrälle som är 25 år? Vem gör det?
Kom med förslag på bättre liknande bilar för all del.
Du tror seriöst att en sådan här kärra drar under 1L per mil?
Hamnar själv runt minst 70-80k per år.
Har en släkting som tittar på dessa.
Du kan leasa en rätt stor elbil för kanske 4ksek i månaden. Sen kanske elen för 2000 mil hamnar runt 8-10k per år max. Låter ju helt galet att lägga det dubbla för att köra runt ett gammalt jeepskrälle som är 25 år? Vem gör det?
Vet ju inte vad personen har för kriterier för att välja bil men vill man ha en Jeep så köp en Grand Cherokee.
Enligt länk drog denna 1l/mil och dieseln kostar runt 15kr. 2000 x 15 = 30 000
Givetvis helt vansinnigt rent ekonomiskt att köpa ett sånt skrälle om man ska köra långt. Används väl mest för att dra nåt hästsläp i lera några gånger per år.
Nu har jag haft ett par beg bilar med +10 år på nacken som gått 15-20k och de har i regel krävt byte av delar/service utöver standard på kanske runt 15-20k per år de flesta år (inte alla). Det har varit fläktar, kamremmar, startmotorer och fan o hans moster.
Att endast ha 10k per år redo för en 20 år gammal Jeep utöver ”vanlig service” känns i mina öron oerhört optimistiskt om man inte meckar själv?
Kombinerat med att vara redo att skrota skiten vid minsta lilla...
Men som sagt du gör själv inte ett bra case för bilen, varför vill du köpa den då? Den är inte en seriös terrängbil, inte status, inte trevlig eller tillförlitlig eller bränslesnål
Vet ju inte vad personen har för kriterier för att välja bil men vill man ha en Jeep så köp en Grand Cherokee.
Enligt länk drog denna 1l/mil och dieseln kostar runt 15kr. 2000 x 15 = 30 000
Givetvis helt vansinnigt rent ekonomiskt att köpa ett sånt skrälle om man ska köra långt. Används väl mest för att dra nåt hästsläp i lera några gånger per år.
Att man gör standardservice är ju en självklarhet. Frågan är vad kostnaden är för att göra alla de byten av delar som garanterat lär behövas på en 20 år gammal bil. Någon form av uppskattning på årsbasis. Ska man byta växellåda etc tror jag knappast det hamnar på 5k om man säger så.
Fast det är väl ett rimligt pris, 5000 kr om du gör det själv. Ragga upp en begagnad låda och byt.
Dyr å laga
Hög bensinförbrukning
Motor problem på många
Dålig väghållning
Dyra däck
Dyr försäkring
Hög skatt
rent allmänt en väldigt ful bil som blir svårsåld.
Roligt att läsa att så många har synpunkter på JEEP Cherokee KJ 2.8 2006.
Men ingen har ägt någon och VET något.
Jag köpte en ny KJ när den såldes ut p g a nya KK 2007.
Min var grön, eller Deep Beryllic Green.
Jag ägde den i 6 år.
Fönsterhissen i höger bakdörr havererade efter gantitidens utgång, men togs som goodwill.
Fjärde året bytte jag bromsskivor och belägg på verkstad á drygt 3.000:-.
Användes mycket som dragbil för ett Bålsta bilsläp med Suzuki Samurai på.
Drog strax under 0,9 li/mil vid vardagskörning, och mer med släpet tillkopplat.
Jeep Cherokee KJ 2,8 har fr o m 2005 en fördelningslåda med spärrbar mellandifferential.
Motorn är en vidareutveckling av Moto Motori 2,5 lit dieselmotor, vilken var ett sorgebarn.
Största däck som går att montera, utan höjning, är 245-75/15".
Jag hade Cooper A/T.
Markfrigången är tyvärr för liten för avancerad offroadkörning.
Enligt mej en komfortabel bil för långkörning.
Min KJ var en Sport, så den hade inte äcklig klibbig läderklädsel.
Lämnade en Mazda Tribute 3,0 automat som inbyte vid köpet hos VEHO BIL AB i Kungens Kurva.
Den drog ohemult mycket bensin, speciellt med bilsläp = 3 lit/mil som mest.
Mycket komfortabel - tyvärr med skinnklädsel - annars kan jag rekommendera den.
KJ:n byttes in hos Land Rover i Vällingby mot en Land Rover Defender.
Ohemult dålig komfort, så den avråder jag från.