2025-04-23, 09:36
Medlem
Någon som är duktig på detta? Vad kostar det per månad att äga en 20 år gammal Jeep typ denna;

https://www.blocket.se/annons/1401824679

Den ska köras kanske 2000 mil per år, vara pålitlig och starta.

Bensin/diesel per år
Skatt
Servicekostnad per år i snitt (viktigast, enkom hos verkstad ej egen service)

Ponera att bilen är i medelgott skick för årsmodellen.
Citera
2025-04-23, 09:48
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Svårt att säga, men gör så här för att räkna ut:
  1. Googla bränsleförbrukningen, t.ex. på fuelly, och se vad andra användare förbrukar. Gångra med antal km du uppskattas köra per år och bränslepris så får du bränslekostnad
  2. Skriv in regnumret på ditt försäkringsföretag för at se vad försäkring kostar
  3. Skatt kan du se på trafikverkets sida
  4. Service 1 gång per år,4-10tkr beroende på vad som behövs
  5. Ha 10tkr undanstoppat för oväntade problem
  6. Hur parkerar du? Kolla med kommun/BRF om du bor i stan för att uppskatta pris för parkering
Citera
2025-04-23, 09:51
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Och slutligen, med såhär gamla fordon, se till att din ekonomi klarar ett fullstänigt haveri typ att motorn skär, växellådan exploderar etc.

försäkringen täcker sällan sånt på gamla fordon, och du kan hamna i en sits så det inte är värt att laga bilen om något större havererar och du inte kan mecka själv.

Skulle inte köpa Jeep i första hand för tillförlitliget...
Citera
2025-04-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Någon som är duktig på detta? Vad kostar det per månad att äga en 20 år gammal Jeep typ denna;

Bensin/diesel per år
Skatt

jag tror kvaliten är ganska svag på dessa bilar, vad jag hört, jag har inte själv ägt en men har visst bilintresse. Kolla noga upp motor/växellåda
Citera
2025-04-23, 10:21
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Växellådsras är ganska vanligt på de där, har en bekant som bytade låda 2ggr. under tiden han ägde en sån. Inte jättebilligt!
Citera
2025-04-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Svårt att säga, men gör så här för att räkna ut:
  1. Googla bränsleförbrukningen, t.ex. på fuelly, och se vad andra användare förbrukar. Gångra med antal km du uppskattas köra per år och bränslepris så får du bränslekostnad
  2. Skriv in regnumret på ditt försäkringsföretag för at se vad försäkring kostar
  3. Skatt kan du se på trafikverkets sida
  4. Service 1 gång per år,4-10tkr beroende på vad som behövs
  5. Ha 10tkr undanstoppat för oväntade problem
  6. Hur parkerar du? Kolla med kommun/BRF om du bor i stan för att uppskatta pris för parkering

Att man gör standardservice är ju en självklarhet. Frågan är vad kostnaden är för att göra alla de byten av delar som garanterat lär behövas på en 20 år gammal bil. Någon form av uppskattning på årsbasis. Ska man byta växellåda etc tror jag knappast det hamnar på 5k om man säger så.
Citera
2025-04-23, 10:35
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Att man gör standardservice är ju en självklarhet. Frågan är vad kostnaden är för att göra alla de byten av delar som garanterat lär behövas på en 20 år gammal bil. Någon form av uppskattning på årsbasis. Ska man byta växellåda etc tror jag knappast det hamnar på 5k om man säger så.

Nä men det är iofs inte heller på årsbasis.

10tkr "rainy day" fonden räcker väl till byte av nån fjäder, länkarm etc. Sånt som går sönder/slits ut en/ett par ggr på en bils livstid.

Just Jeep är som nämns av andra inte så bra, och kan vara svårt att hitta delar. Men liknande gäller för alla fabrikat gällande att 10tkr i oväntade kostnader lätt kan dyka upp t.ex. vid brister under besiktning.
Citera
2025-04-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Nä men det är iofs inte heller på årsbasis.

10tkr "rainy day" fonden räcker väl till byte av nån fjäder, länkarm etc. Sånt som går sönder/slits ut en/ett par ggr på en bils livstid.

Just Jeep är som nämns av andra inte så bra, och kan vara svårt att hitta delar. Men liknande gäller för alla fabrikat gällande att 10tkr i oväntade kostnader lätt kan dyka upp t.ex. vid brister under besiktning.

Nu har jag haft ett par beg bilar med +10 år på nacken som gått 15-20k och de har i regel krävt byte av delar/service utöver standard på kanske runt 15-20k per år de flesta år (inte alla). Det har varit fläktar, kamremmar, startmotorer och fan o hans moster.

Att endast ha 10k per år redo för en 20 år gammal Jeep utöver ”vanlig service” känns i mina öron oerhört optimistiskt om man inte meckar själv?
Citera
2025-04-23, 11:39
Medlem
Citat:

Bensin/diesel per år
Skatt

Jag tänker inte göra jobbet åt dig men dina kostnadsfrågor är löjliga. Vet du inte hur du får fram dem har du mycket att lära.
Men för att komma med något så är frågan, Varför köpa en Amerikansk skitbil? Kvaliteten på den är urusel och dess enda fördel är om man ska köra offroad.
Citera
2025-04-23, 12:26
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag tror kvaliten är ganska svag på dessa bilar, vad jag hört, jag har inte själv ägt en men har visst bilintresse. Kolla noga upp motor/växellåda
Hade en bekant som ägde en sån här när den var så gott som ny för ca 20 år sedan, redan då gav den ett synnerligen rappligt och plastigt intryck (flertalet turer fram och tillbaka till verkstaden minns jag) och inredningen kändes skapligt billig (då) när jag var van vid begagnade 80- och 90-talsbilar - såhär 20 år senare skulle jag nog säga att det är ren och skär skit och pengaförlust.

Att ge nästan 60k för en sådan idag känns som rent vansinne.
Citera
2025-04-23, 12:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Bensin/diesel per år
Skatt

Wow, 10 lax i skatt?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/FCG192

Bränsle 30k
Skatt 10k
Service 5k
Reparation 5-30k
Försäkring 5k

Riktigt dyrt för att köra en sån skitbil och dessutom köpa den till sånt överpris.
Citera
2025-04-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag tänker inte göra jobbet åt dig men dina kostnadsfrågor är löjliga. Vet du inte hur du får fram dem har du mycket att lära.
Men för att komma med något så är frågan, Varför köpa en Amerikansk skitbil? Kvaliteten på den är urusel och dess enda fördel är om man ska köra offroad.

Kom med förslag på andra liknande bättre bilar föralldel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in