2025-04-23, 15:10
Medlem
Tror grannens var en Jeep cheroke, ksmaxlarna slets ner å det blev väldigt dyrbart.
Citera
2025-04-23, 15:35
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om du inte vill skämmas när din släkting kommer på besök så kanske en Range Rover vore nåt?

https://www.car.info/sv-se/land-rover/range-rover-sport/classifieds?order=price_asc

Billigare än vad jag trodde de skulle vara men när något går sönder så lär det inte vara billigt
Men nej! Jag har själv ägt ett flertal äldre Jeep, Alfa Romeo och annat skrot så jag tillhör själv de jag nu ska beskriva.

Ska man köpa en äldre variant av bil med dokumenterat dålig kvalitet så ska man uppfylla ett flertal, helst alla, av följande kriterier: sinnesjuk, masochistiskt sinneslag, kunna mecka själv, inte tycka 10 000 är mycket att lägga på en bil som snart kommer gå sönder igen.

Av alla bilar jag har haft var Range Rover den enda som gav mig magknip. Så vacker och majestätisk men samtidigt lika pålitlig som en arg flodhäst

Vissa bilar går sönder pga bristande kvalitet, ålder och slitage men Range Rover är mer som en inavlad engelsk aristokrat som bara inte funkar av tusen olika anledningar.
Citera
2025-04-23, 16:43
Avstängd
67arigGubbes avatar
Bensin 30k kanske
Service 4k

Den kommer heller ej hålla 2000mil per år, kommer kräva dyra reparationer isåfall så räkna med att bilen kostar 400tusen efter typ 5 år.
Citera
2025-04-23, 17:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Men nej! Jag har själv ägt ett flertal äldre Jeep, Alfa Romeo och annat skrot så jag tillhör själv de jag nu ska beskriva.

Ska man köpa en äldre variant av bil med dokumenterat dålig kvalitet så ska man uppfylla ett flertal, helst alla, av följande kriterier: sinnesjuk, masochistiskt sinneslag, kunna mecka själv, inte tycka 10 000 är mycket att lägga på en bil som snart kommer gå sönder igen.

Av alla bilar jag har haft var Range Rover den enda som gav mig magknip. Så vacker och majestätisk men samtidigt lika pålitlig som en arg flodhäst

Vissa bilar går sönder pga bristande kvalitet, ålder och slitage men Range Rover är mer som en inavlad engelsk aristokrat som bara inte funkar av tusen olika anledningar.

Ja jo men visst, fast vem har sagt att det ska vara en trist bil utan en massa dyra fel och krångel?

Här är en bil som uppfyller helt andra krav:

https://www.blocket.se/annons/1002377768
Citera
2025-04-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Håller med till 100 %

En 20 år gammal jänkare är som att be om problem.

Men det finns värre/lika illa:
Landrover Discovery
Jaguar XJ
Hahaha, en gammal Land eller Range-Rover känns scary... alla har ju gått 8 varv månen tur och retur nu dessutom...
Citera
2025-04-23, 17:53
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Wow, 10 lax i skatt?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/FCG192

Bränsle 30k
Skatt 10k
Service 5k
Reparation 5-30k
Försäkring 5k

Riktigt dyrt för att köra en sån skitbil och dessutom köpa den till sånt överpris.

Skatten lika dyr som på Volvo XC90, hade nog hellre tagit Volvon då.
Citera
2025-04-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kom med förslag på andra liknande bättre bilar föralldel
Ska du köra på asfalt så rekommenderar jag hellre en Japan. Ska du envisas med Amerikansk så kommer det bli dyrt. Jeep är en riktigt bra bil med stora motorn OM man kör vid sidan av vägen.
Citera
2025-04-23, 18:30
Medlem
Citat:
Runt 1.5l/mil antagligen. Vill man ha en bränslesnål bil så tittar man väl inte på en gammal Jeep alls?

Den är från 1996 så skattebefriad och besiktning vartannat år.
30 år för skattebefriande, så 1 år kvar med skatt
Citera
2025-04-23, 18:31
Medlem
Gammalochglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Någon som är duktig på detta? Vad kostar det per månad att äga en 20 år gammal Jeep typ denna;

https://www.blocket.se/annons/1401824679

Den ska köras kanske 2000 mil per år, vara pålitlig och starta.

Bensin/diesel per år
Skatt
Servicekostnad per år i snitt (viktigast, enkom hos verkstad ej egen service)

Ponera att bilen är i medelgott skick för årsmodellen.

Vet inget om Jeep Cherokee men desto mer om dess storebror Grand Cherokee, en bil jag haft i många år och som nu passerat 30 kk mil. Pålitlig, trygg bra på vintern och framför husvagn. 0,8 på långkörning.
Motorn från italienska VM.

Bytt lyftkolv till bakluckan, yttre backspegelglas och rep av immobilizern.

6500 kr i årsskatt 240 hk (årsmodell 2012)
Citera
2025-04-24, 00:43
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Budget 60laxkronor och terängkänsla? Köp en Niva.
https://www.blocket.se/annons/1401728837
Citera
2025-04-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tror grannens var en Jeep cheroke, ksmaxlarna slets ner å det blev väldigt dyrbart.
Jag har ägt ett flertal JEEPar, visserligen köpta nya eller nästan nya, men aldrig har jag hört talas om att kamaxlarna skulle havererat.
Kan ju ha varit kamaxel på en mycket gammal JEEP, från den tiden Peugeot ägde JEEP och stoppade i Peugeotmotorer.
Kedjan i fördelningslådan har jag hört kan sträckas så den hoppar över, men det är mycket ovanligt.
Bakaxlar med diffhus av aluminium ska man också passa sig för.
Likaså de lågbudgetjeepar som har viscokoppling mellan axlarna.
Citera
2025-04-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Budget 60laxkronor och terängkänsla? Köp en Niva.
https://www.blocket.se/annons/1401728837
En Lada Niva 2011 har jag ägt och kört i ungefär 3 år.
Köpte den lite över 2 år gammal på drygt 2.000 mil.
Den dyraste bil, per mil, jag ägt.
Allt gick sönder.
Bytte framhjulslager och yttre drivknutar samt kompletta drivaxlar fram.
Bakhjulsupphängningen och Panhardstaget har samma kvalitet och hållbarhet som dammsugarrör.
Lager och packboxar i växellåda och fördelningslåda är ett skämt.
Drivknuten mellan växellåda och fördelningslåda behöver nästan bytas samtidigt med motoroljan.
Underredets förstyvningspressningar så veka att de pressas upp och blir platta av stubbar och stenar.
Men bilen är synnerligen lagom och trevlig när den fungerar.
Alla delar till Lada Niva finns hos Umeå Offroad, vars ägare Mattias är mycket smidig att ha att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in