Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
De sjuttio veckorna betecknar 490 år som var judarnas nådetid. Daniel ber ju en lång bön, där han bekänner Israels otaliga synder, innan ängeln kommer med detta budskap.

Daniel 9:24 (197 års översättning)
"Sjuttio veckor äro bestämda över ditt folk och över din heliga stad, för att överträdelsen skall få ett slut och synden komma till ända, och skulden försonas, och en evig rättfärdighet varda införd, och syn och profetia beseglas, och ett högheligt helgas."
Det här med skulder och synder handlar om Jesus som kommer i 69:e veckan (483 år) och sonar allt . När 490 år har gått så är tiden som är bestämd över judarna slut. Då börjar missionen till hedningarna.

Fast allt är ju inte fullbordat än. Vissa syner och profetior kvarstår, tex.

Jesus ska ju komma tillbaka också. Den allegoriska omdefinitionen av texterna till något annat än vad som faktiskt står där har ofta mycket svårt att förklara/definiera det här. Vad väntar vi på? Varför?

Den sista veckan är kvar, vers 27, dom 7 åren med vedermöda som tex beskrivs i Matteus 24 samt uppenbarelseboken från kapitel 4. Dom 7 åren som handlar om Israel och Judarnas frälsning, när dom ska tuktas och renas, så att dom ropar efter Honom. När Djävulen lurar Israel att han är deras frälsare (Messias) och i mitten av veckan sätter sig i det allra heligaste (i Templet) och utger sig för att vara GUD. DÅ kommer dom fatta, den lilla resten som söker Gud, och fly för livet och hålls gömda av Herren själv tills allt är fullbordat. Det är tex vad kvinnan och draken handlar om.

Det här kan man "få ihop" endast genom att läsa orden som dom är uttalade, inte allegoriserat av någon "överhög" människa. För då blir allting en enda röra och ingen kommer få ihop det och hittar inte den röda tråden.

Om man sen inte heller tror att det tusenåriga riket är ett riktigt fysiskt rike här på jorden så blir det ändå svårare att få ihop det.

Citat:

Jag får medge att Gog och Magog är en profetia som inte riktigt passar in, den skaver lite. Men jag köper inte din "bokstavstolkning" ändå.
Det blir också lite (o)lustigt med alla som utger sig tala utifrån att de tolkar med hjälp av den Helige Ande. Det är lite som när påven talar ex caʹthedra, han är ofelbar.

Jag får lite vibbar av "många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska leda mång vilse." Man tar på sig ett stort ansvar då man utger sig vara ledd av den Helige Ande och således tolka allt rätt. Jag har som princip att alltid misstro dem som iklär sig en auktoritetsroll. Dina Helege Ande-referenser ger därmed motsatt verkan.

Men det hänger ju ihop. Läser du bokstavligt så hittar du ju inte på något själv. Du bara hänvisar till vad det står i bibeln, bokstavligt. DET flaggar inte för någon falsk Messias tolkning, som allegoriserande tolkningar gör i sånt fall. För när du allegoriserar och läser allt (eller det mesta) som vore det symboliskt måste du ju själv veta vad det betyder innan du läser för att förstå. Det flaggar i sånt fall mer mot att det är en falsk messas som försöker förleda.

När man använder dom faktiska orden som är nedtecknade för alla att läsa och kontrollera om dom vill, får hjälp att hitta den röda tråden och kan knyta ihop texternas olika delar till ett sammanhang, då kan du också förstå symboliken när den är uppenbar i texterna. Då måste du ha fått hjälp. Och hjälparen är ju utlovad. Det är inget att skämmas för att erkänna.

Bibeln är skriven lite "kryptiskt" för att bara den verkligt övertygade och sanningsälskande och ödmjuka ska hitta vägen. Då måste man läsa den utan förutfattad mening. Inte ska det heller behövas någon Påve eller präst som ska tolka det åt en heller.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-04-21 kl. 16:15.
Citera
2025-04-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
” Palestina” kommer från folkgruppen Filistéerna, det hörs t.o.m på namnet.
Men det gör inte dom som kallar sig Palestinier idag.

Filisteerna var ett folk från havet. Dom fanns där i området för över 2000 år sedan. Inte bosatta, utan sjöfarare. Dom var ärkefiender till Israel. Det var därför, för att skymfa Judarna och utplåna dess namn, som Kejsare Hadrianus (ca 110 e.kr) lät döpa om landet till Fillisteen (eller Palestina). Det hade INGENTING med någon ursprungsbefolkning att göra.
Citera
2025-04-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men alltså, återigen. Du har inte faktan och sanningen med dig. Palestinier ÄR INTE en folkgrupp. ALLA som bodde i området som kallades Palestina är i sånt fall Palestiner, även Judarna och dom Kristna.
Före Israels bildande användes ordet så. Jerusalem Post grundades t ex med namnet The Palestine Post. Idag syftar det dock på den icke-judiska befolkning som bodde där när sionisterna erövrade området. Ord ändrar betydelse.
Citat:
Dom som idag kallar sig Palestinier kommer från Arabiska folkgrupper, i Gaza främst från Egypten.
Nej, de är i hög grad ättlingar till forntidens judar utblandade med andra folk som kommit till regionen under senaste årtusendena. Befolkningen i Gaza kommer främst från Israel. Det är folk som fördrevs under Nakba.
Citat:
Det är det här som är så skrämmande, att dom som påstår sig vara dom "goda" och "medmänskliga" och "kristna" är dom som är mest duperade av tidens onda krafter.
Du talar om dig själv här?
Citera
2025-04-21, 19:39
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Fast allt är ju inte fullbordat än. Vissa syner och profetior kvarstår, tex.

Jesus ska ju komma tillbaka också. Den allegoriska omdefinitionen av texterna till något annat än vad som faktiskt står där har ofta mycket svårt att förklara/definiera det här. Vad väntar vi på? Varför?

Den sista veckan är kvar, vers 27, dom 7 åren med vedermöda som tex beskrivs i Matteus 24 samt uppenbarelseboken från kapitel 4. Dom 7 åren som handlar om Israel och Judarnas frälsning, när dom ska tuktas och renas, så att dom ropar efter Honom. När Djävulen lurar Israel att han är deras frälsare (Messias) och i mitten av veckan sätter sig i det allra heligaste (i Templet) och utger sig för att vara GUD. DÅ kommer dom fatta, den lilla resten som söker Gud, och fly för livet och hålls gömda av Herren själv tills allt är fullbordat. Det är tex vad kvinnan och draken handlar om.

Det här kan man "få ihop" endast genom att läsa orden som dom är uttalade, inte allegoriserat av någon "överhög" människa. För då blir allting en enda röra och ingen kommer få ihop det och hittar inte den röda tråden.

Om man sen inte heller tror att det tusenåriga riket är ett riktigt fysiskt rike här på jorden så blir det ändå svårare att få ihop det.

Men det hänger ju ihop. Läser du bokstavligt så hittar du ju inte på något själv. Du bara hänvisar till vad det står i bibeln, bokstavligt. DET flaggar inte för någon falsk Messias tolkning, som allegoriserande tolkningar gör i sånt fall. För när du allegoriserar och läser allt (eller det mesta) som vore det symboliskt måste du ju själv veta vad det betyder innan du läser för att förstå. Det flaggar i sånt fall mer mot att det är en falsk messas som försöker förleda.

När man använder dom faktiska orden som är nedtecknade för alla att läsa och kontrollera om dom vill, får hjälp att hitta den röda tråden och kan knyta ihop texternas olika delar till ett sammanhang, då kan du också förstå symboliken när den är uppenbar i texterna. Då måste du ha fått hjälp. Och hjälparen är ju utlovad. Det är inget att skämmas för att erkänna.

Bibeln är skriven lite "kryptiskt" för att bara den verkligt övertygade och sanningsälskande och ödmjuka ska hitta vägen. Då måste man läsa den utan förutfattad mening. Inte ska det heller behövas någon Påve eller präst som ska tolka det åt en heller.

Vi tror nog lite olika. Vi tänker delvis lite lika men har kommit till olika slutsatser. Jag har egentligen inte kommit till så mycket själv. Jag har lyssnat på olika tolkningar och tagit till mig det jag funnit förenligt med mina tankar.

Daniel9:27
27 "För en veckas tid kommer han att sluta ett starkt förbund med många. Under en halv vecka avskaffar han både slaktoffer och matoffer. På skändlighetens vingar kommer han som vanhelgar, ända till dess att det fastställda slutet drabbar honom."

Detta har redan skett. Jesu verksamhet startade i början av vecka 69. Hans verksamhet pågår i 3,5 år, dvs en halv vecka. Då avskaffar han slakt- och matoffer genom sin död på korset. Men han sluter förbund under hela veckan då lärjungarna fortsätter missionera bland judarna ännu några år. Då Stefanos stenas har hela veckan gått. Då har han slutit förbundet med många men sen drar lärjungarna, och framför allt Paulus, vidare och börjar predika åt hedningarna. Det är den tolkningen jag omfattar.

Jag menar att du hör till dem som ser för mycket av det fysiska Israel i profetiorna. Liknelsen om vingården ger en stark indikation om att Israels tid som redskapet Gud använder sig av var på upphällningen. Paulus säger också att Israel är inte Israel. Men du vet allt detta redan. Vi drar bara lite olika slutsatser av det.
Citera
2025-04-21, 22:49
Medlem
Citat:
Vi tror nog lite olika. Vi tänker delvis lite lika men har kommit till olika slutsatser. Jag har egentligen inte kommit till så mycket själv. Jag har lyssnat på olika tolkningar och tagit till mig det jag funnit förenligt med mina tankar.

27 "För en veckas tid kommer han att sluta ett starkt förbund med många. Under en halv vecka avskaffar han både slaktoffer och matoffer. På skändlighetens vingar kommer han som vanhelgar, ända till dess att det fastställda slutet drabbar honom."

Detta har redan skett. Jesu verksamhet startade i början av vecka 69. Hans verksamhet pågår i 3,5 år, dvs en halv vecka. Då avskaffar han slakt- och matoffer genom sin död på korset. Men han sluter förbund under hela veckan då lärjungarna fortsätter missionera bland judarna ännu några år. Då Stefanos stenas har hela veckan gått. Då har han slutit förbundet med många men sen drar lärjungarna, och framför allt Paulus, vidare och börjar predika åt hedningarna. Det är den tolkningen jag omfattar.

Nej, det är en förvillelse. Du har valt fel väg. Bokstavstro igen leder till att man läser bokstavligt och ser vad som står i profetiorna. Läs vers 25 bokstavligt. När utgick dekretet om återuppbyggnad av Jerusalems gator och vallgravar? Inte templet. För det är det som är nyckeln, att utgå ifrån rätt dekret.

Daniel 9:25
25 Det ska du veta och förstå: Från det att ordet gått ut om att Jerusalem ska återställas och byggas upp till dess att den Smorde Fursten kommer, ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar ska byggas upp igen, trots svåra tider.

Läs Nehemja 2:1, 7-9. Alla andra dekret som man räknat på handlar om Templets återuppbyggnad. Men det är inte dom dekret det står i profetian om, dekretet som man ska utgå ifrån handlar om Jerusalem stad, gator och vallgravar.

2 Detta hände i månaden Nisan, i Artashastas tjugonde regeringsår.

7 Jag sade till honom: ”Om kungen finner för gott, så låt mig få brev till ståthållarna i landet på andra sidan floden så att de låter mig passera deras land tills jag når Juda, 8 och ett brev till Asaf, uppsyningsmannen över den kungliga skogsparken, så att han låter mig få virke till att bygga upp portarna till borgen som hör till templet, och virke till stadsmuren och till det hus där jag själv ska bo.” Och kungen gav mig det, eftersom min Guds goda hand var över mig. 9 När jag kom till ståthållarna i landet på andra sidan floden gav jag dem kungens brev.

Nehemja, var det som fick dekretet och som startade tideräkningen. Då har det gått 483 år när Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. Exakt på dagen.

Den sista veckan har alltså inte hänt. Det är den vi väntar på, eller rättare sagt den som världen väntar på. Vi troende (kyrkan) väntar ju på Jesus som ska hämta hem oss innan den veckan börjar.

Den veckan ÄR Judisk. Detta stämmer också med tideräkningen 42 månader, två tider och en halv tid, (3,5 år) som uppenbarelseboken delar in skeendet i. Samt att kyrkan inte omtalas i vedermödan i uppenbarelseboken från kapitel 4, kyrkan är i himmelen tillsammans med Jesus och änglarna hela tiden och återvänder till jorden tillsammans med Jesus.

Det är såna här "nycklar" man behöver för att hamna på rätt väg. Hamnar man fel här blir det fel hela vägen sen. Och slutet blir lätt luddigt att förstå då, vad det handlar om, vad vi väntar på.

Citat:
Jag menar att du hör till dem som ser för mycket av det fysiska Israel i profetiorna. Liknelsen om vingården ger en stark indikation om att Israels tid som redskapet Gud använder sig av var på upphällningen. Paulus säger också att Israel är inte Israel. Men du vet allt detta redan. Vi drar bara lite olika slutsatser av det.

Nej, jag läser bibeln och tolkar profetiorna utifrån vad det står där. Förbundet med Israel är ett fysiskt förbund, det handlar om Landet, staden och folket och ett utlovat fysiskt kungariket.

Förbundet med kyrkan är ett andligt förbund och handlar om ett kungarike som finns inom oss.

På slutet slås allt samman och blir ett och samma för alla, men då finns inga förbund. Då behövs dom inte.
Citera
2025-04-21, 22:59
Medlem
Citat:

Nej alltså många missar att vanliga folk blir aldrig behandlade så.
Man är typ som något man åker över boktavligen.
Men kom på att gör man sånt varje dag växer man ihop med en sådan energi.

Om jag slår en hammare i huvudet på dig varje dag i 60 år visst är det rättvist då att säga?

Jag tyckte att ska man hålla på med djurplågeri eller rent snusk ska väl inte det vara vardagsnorm?

Tycker Bibeln pratade för mycket snarare.

Vem fan tänker på att hjärnan ska bli en liten elsnurra?
Patetiskt.
Och att människor ska ljuga om hur äckligt det är..
Citera
2025-04-22, 03:45
Medlem
Citat:
Men det gör inte dom som kallar sig Palestinier idag.

Filisteerna var ett folk från havet. Dom fanns där i området för över 2000 år sedan. Inte bosatta, utan sjöfarare. Dom var ärkefiender till Israel. Det var därför, för att skymfa Judarna och utplåna dess namn, som Kejsare Hadrianus (ca 110 e.kr) lät döpa om landet till Fillisteen (eller Palestina). Det hade INGENTING med någon ursprungsbefolkning att göra.
Filistéerna bosatte sig samtida med israelernas bosättning
Citera
2025-04-22, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Filistéerna bosatte sig samtida med israelernas bosättning
Filisteerna är en utdöd folkgrupp. Dom har ingenting med dagens Palestinier att göra.
Citera
2025-04-22, 06:43
Citat:
Filisteerna är en utdöd folkgrupp. Dom har ingenting med dagens Palestinier att göra.

Precis som dagens israeler (>90%) som inte har någon koppling till mellanöstern, utan är från främst Östeuropa
Citera
2025-04-22, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Före Israels bildande användes ordet så. Jerusalem Post grundades t ex med namnet The Palestine Post. Idag syftar det dock på den icke-judiska befolkning som bodde där när sionisterna erövrade området. Ord ändrar betydelse.

Nej, de är i hög grad ättlingar till forntidens judar utblandade med andra folk som kommit till regionen under senaste årtusendena. Befolkningen i Gaza kommer främst från Israel. Det är folk som fördrevs under Nakba.

Du talar om dig själv här?

Dagens Palestinier är fortfarande inte en folkgrupp. Alla som bodde i området före 1948 är i sånt fall Palestinier.

Det var den Judiska folkgruppen som innan staten Israel föddes 1948 kallade sig Palestinier.

Gaza består främst av inflyttade Egypter. Gaza ockuperades av Egypten fram tll 1967. 2005 när Gaza lämnades av Israel fanns där några hundratusen invånare. 2 miljoner araber valde då att stanna kvar i Israel. Idag 20 år senare bor i Gaza 2,1 miljoner araber. Dom flesta inflyttade från Egypten. Araberna i Israel är fortfarande kvar där och är Israeliska medborgare, inte flyktingar.

Palestinfrågan är en lögn. Inte minst dom araber som hålls gisslan där i Gaza är offer för denna lögn. Dom behöver befrias från Hamas och andra antisemitiska grupper.
Citera
2025-04-22, 07:07
Medlem
Citat:
Gaza består främst av inflyttade Egypter. Gaza ockuperades av Egypten fram tll 1967. 2005 när Gaza lämnades av Israel fanns där några hundratusen invånare. 2 miljoner araber valde då att stanna kvar i Israel. Idag 20 år senare bor i Gaza 2,1 miljoner araber. Dom flesta inflyttade från Egypten. Araberna i Israel är fortfarande kvar där och är Israeliska medborgare, inte flyktingar.
Var får du dina "fakta" ifrån?
Citera
2025-04-22, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Precis som dagens israeler (>90%) som inte har någon koppling till mellanöstern, utan är från främst Östeuropa
Eh, Judar ÄR en folkgrupp, en etnisk grupp. Till skillnad från dom som kallar sig Palestinier, som för övrigt också är inflytande från kringliggande arabländer.

Var man kommer ifrån definierar inte ensamt en folkgrupp, det är andra kriterier som spelar in. Judarna har dock ett väldigt väl dokumenterat ursprung i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in