Citat:
De sjuttio veckorna betecknar 490 år som var judarnas nådetid. Daniel ber ju en lång bön, där han bekänner Israels otaliga synder, innan ängeln kommer med detta budskap.
Daniel 9:24 (197 års översättning)
Daniel 9:24 (197 års översättning)
"Sjuttio veckor äro bestämda över ditt folk och över din heliga stad, för att överträdelsen skall få ett slut och synden komma till ända, och skulden försonas, och en evig rättfärdighet varda införd, och syn och profetia beseglas, och ett högheligt helgas."Det här med skulder och synder handlar om Jesus som kommer i 69:e veckan (483 år) och sonar allt . När 490 år har gått så är tiden som är bestämd över judarna slut. Då börjar missionen till hedningarna.
Fast allt är ju inte fullbordat än. Vissa syner och profetior kvarstår, tex.
Jesus ska ju komma tillbaka också. Den allegoriska omdefinitionen av texterna till något annat än vad som faktiskt står där har ofta mycket svårt att förklara/definiera det här. Vad väntar vi på? Varför?
Den sista veckan är kvar, vers 27, dom 7 åren med vedermöda som tex beskrivs i Matteus 24 samt uppenbarelseboken från kapitel 4. Dom 7 åren som handlar om Israel och Judarnas frälsning, när dom ska tuktas och renas, så att dom ropar efter Honom. När Djävulen lurar Israel att han är deras frälsare (Messias) och i mitten av veckan sätter sig i det allra heligaste (i Templet) och utger sig för att vara GUD. DÅ kommer dom fatta, den lilla resten som söker Gud, och fly för livet och hålls gömda av Herren själv tills allt är fullbordat. Det är tex vad kvinnan och draken handlar om.
Det här kan man "få ihop" endast genom att läsa orden som dom är uttalade, inte allegoriserat av någon "överhög" människa. För då blir allting en enda röra och ingen kommer få ihop det och hittar inte den röda tråden.
Om man sen inte heller tror att det tusenåriga riket är ett riktigt fysiskt rike här på jorden så blir det ändå svårare att få ihop det.
Citat:
Jag får medge att Gog och Magog är en profetia som inte riktigt passar in, den skaver lite. Men jag köper inte din "bokstavstolkning" ändå.
Det blir också lite (o)lustigt med alla som utger sig tala utifrån att de tolkar med hjälp av den Helige Ande. Det är lite som när påven talar ex caʹthedra, han är ofelbar.
Jag får lite vibbar av "många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska leda mång vilse." Man tar på sig ett stort ansvar då man utger sig vara ledd av den Helige Ande och således tolka allt rätt. Jag har som princip att alltid misstro dem som iklär sig en auktoritetsroll. Dina Helege Ande-referenser ger därmed motsatt verkan.
Jag får medge att Gog och Magog är en profetia som inte riktigt passar in, den skaver lite. Men jag köper inte din "bokstavstolkning" ändå.
Det blir också lite (o)lustigt med alla som utger sig tala utifrån att de tolkar med hjälp av den Helige Ande. Det är lite som när påven talar ex caʹthedra, han är ofelbar.
Jag får lite vibbar av "många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska leda mång vilse." Man tar på sig ett stort ansvar då man utger sig vara ledd av den Helige Ande och således tolka allt rätt. Jag har som princip att alltid misstro dem som iklär sig en auktoritetsroll. Dina Helege Ande-referenser ger därmed motsatt verkan.
Men det hänger ju ihop. Läser du bokstavligt så hittar du ju inte på något själv. Du bara hänvisar till vad det står i bibeln, bokstavligt. DET flaggar inte för någon falsk Messias tolkning, som allegoriserande tolkningar gör i sånt fall. För när du allegoriserar och läser allt (eller det mesta) som vore det symboliskt måste du ju själv veta vad det betyder innan du läser för att förstå. Det flaggar i sånt fall mer mot att det är en falsk messas som försöker förleda.
När man använder dom faktiska orden som är nedtecknade för alla att läsa och kontrollera om dom vill, får hjälp att hitta den röda tråden och kan knyta ihop texternas olika delar till ett sammanhang, då kan du också förstå symboliken när den är uppenbar i texterna. Då måste du ha fått hjälp. Och hjälparen är ju utlovad. Det är inget att skämmas för att erkänna.
Bibeln är skriven lite "kryptiskt" för att bara den verkligt övertygade och sanningsälskande och ödmjuka ska hitta vägen. Då måste man läsa den utan förutfattad mening. Inte ska det heller behövas någon Påve eller präst som ska tolka det åt en heller.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-04-21 kl. 16:15.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-04-21 kl. 16:15.