När det gäller vedermödan, de sju plågorna, vredens tid, så tror vissa att de utvalda ska ryckas upp innan. Jag har plockat lite bibelverser som talar om just den tiden.
Uppryckningteorin är inte bibliskt förankrad.
Citat:
Matt 24:21-22
"21 Ty det skall bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas. 22 Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. "
Mark 13:19-20
"19 Ty de dagarna blir till ett lidande vars like inte har funnits sedan Gud skapade världen och heller inte kommer att finnas. 20 Om inte Herren hade förkortat den tiden skulle ingen människa bli räddad. Men för deras skull som han har utvalt har han förkortat tiden. "
De "utvalda" är Guds trogna folk – alltså kvar på jorden under vedermödan. Tiden förkortas för deras skull, vilket inte vore nödvändigt om de hade blivit uppryckta före vedermödan.
Citat:
Uppenbarelseboken 7:2-3
"2 Och jag såg en annan ängel stiga upp från öster med den levande Gudens sigill, och han ropade med hög röst till de fyra änglarna, som hade fått rätt att skada jorden och havet: 3»Skada inte jorden eller havet eller träden förrän vi har märkt vår Guds tjänare med sigill på deras pannor.« "
De trogna är kvar, men skyddas likt Israel i Egypten under de tio plågorna.
Israel och Egypten utgör symboler. De var faktiska bokstavliga händelser då. Israel hölls fågna, de befrias genom plågorna, sen far de i väg.
I den sista tiden kommer utvalda att förföljas, sen kommer plågorna faktiskt att befria dem från förföljelsen, sen kommer Jesus och hämtar hem dem.
Citat:
Jesaja 26:20-21
"20 Mitt folk, gå in i era kamrar och stäng dörren om er. Göm er en kort stund, tills vreden har dragit förbi. 21 Ty Herren drar ut från sin boning för att straffa jordens folk för deras synd,
och jorden skall blotta det blod som spillts, inte längre dölja de dräpta."
Detta är en symbolisk bild av att Gud skyddar sitt folk under vredens tid (de sju sista plågorna), men de tas inte bort från jorden.
Sen ännu en fin vers från Jesaja, som kan relateras till Jesus på korset. Jesus verkade för ett ögonblick tro att han övergivits. På samma sätt ska det gå med de utvalde, en parallell mellan Kristi slutgiltiga lidande och Guds folks sista prövning.
Citat:
Jesaja 54:7-8
"7 Ett kort ögonblick övergav jag dig, men i stor kärlek tar jag dig åter. 8 Jag dolde mitt ansikte för dig i häftig vrede ett ögonblick, men evigt trofast visar jag dig nu min kärlek, säger din befriare, Herren."
Matt 27:46
"46 Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: »Eli, Eli, lema sabachtani?« (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"