Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-08, 23:33
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Du kommer ju throw a hissy fit nu alltså, med en Amerikansk påve å allt. Adventisterna kommer gå full retard.
Lite spännande är det. Det måste alla tycka som är någorlunda bevandrad i adventisternas tolkning. Men jag tänker, "är det verkligen dags nu?".
Och de ockulta väntar ju på något i år ockaå. Alice Bailey (1880-1949) förväntade ett andligt upplyftande kring 2025.
Men jag ser inte riktigt att Trump ska liera sig med Vatikanen. Vi får nog vänta på Vance.
Citera
2025-05-11, 10:55
Medlem
bandspelarens avatar
När det gäller vedermödan, de sju plågorna, vredens tid, så tror vissa att de utvalda ska ryckas upp innan. Jag har plockat lite bibelverser som talar om just den tiden.
Uppryckningteorin är inte bibliskt förankrad.

Citat:
Matt 24:21-22
"21 Ty det skall bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas. 22 Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. "

Mark 13:19-20
"19 Ty de dagarna blir till ett lidande vars like inte har funnits sedan Gud skapade världen och heller inte kommer att finnas. 20 Om inte Herren hade förkortat den tiden skulle ingen människa bli räddad. Men för deras skull som han har utvalt har han förkortat tiden. "

De "utvalda" är Guds trogna folk – alltså kvar på jorden under vedermödan. Tiden förkortas för deras skull, vilket inte vore nödvändigt om de hade blivit uppryckta före vedermödan.

Citat:
Uppenbarelseboken 7:2-3
"2 Och jag såg en annan ängel stiga upp från öster med den levande Gudens sigill, och han ropade med hög röst till de fyra änglarna, som hade fått rätt att skada jorden och havet: 3»Skada inte jorden eller havet eller träden förrän vi har märkt vår Guds tjänare med sigill på deras pannor.« "

De trogna är kvar, men skyddas likt Israel i Egypten under de tio plågorna.
Israel och Egypten utgör symboler. De var faktiska bokstavliga händelser då. Israel hölls fågna, de befrias genom plågorna, sen far de i väg.
I den sista tiden kommer utvalda att förföljas, sen kommer plågorna faktiskt att befria dem från förföljelsen, sen kommer Jesus och hämtar hem dem.

Citat:
Jesaja 26:20-21
"20 Mitt folk, gå in i era kamrar och stäng dörren om er. Göm er en kort stund, tills vreden har dragit förbi. 21 Ty Herren drar ut från sin boning för att straffa jordens folk för deras synd,
och jorden skall blotta det blod som spillts, inte längre dölja de dräpta."

Detta är en symbolisk bild av att Gud skyddar sitt folk under vredens tid (de sju sista plågorna), men de tas inte bort från jorden.

Sen ännu en fin vers från Jesaja, som kan relateras till Jesus på korset. Jesus verkade för ett ögonblick tro att han övergivits. På samma sätt ska det gå med de utvalde, en parallell mellan Kristi slutgiltiga lidande och Guds folks sista prövning.

Citat:
Jesaja 54:7-8
"7 Ett kort ögonblick övergav jag dig, men i stor kärlek tar jag dig åter. 8 Jag dolde mitt ansikte för dig i häftig vrede ett ögonblick, men evigt trofast visar jag dig nu min kärlek, säger din befriare, Herren."

Matt 27:46
"46 Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: »Eli, Eli, lema sabachtani?« (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"
Citera
2025-05-12, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
När det gäller vedermödan, de sju plågorna, vredens tid, så tror vissa att de utvalda ska ryckas upp innan. Jag har plockat lite bibelverser som talar om just den tiden.
Uppryckningteorin är inte bibliskt förankrad.

De "utvalda" är Guds trogna folk – alltså kvar på jorden under vedermödan. Tiden förkortas för deras skull, vilket inte vore nödvändigt om de hade blivit uppryckta före vedermödan.

Det enda utvalda folket omnämnt i bibeln ÄR Israel, ättlingar till Abraham, Isak och Jakob. Kristna är inte ett utvalt folk, inte en specifikt utvald folkgrupp.

Uppryckelsen sker innan Jesus återkomst, helgonen kommer tillbaks tillsammans med Honom.

Citat:
De trogna är kvar, men skyddas likt Israel i Egypten under de tio plågorna.
Israel och Egypten utgör symboler. De var faktiska bokstavliga händelser då. Israel hölls fågna, de befrias genom plågorna, sen far de i väg.
I den sista tiden kommer utvalda att förföljas, sen kommer plågorna faktiskt att befria dem från förföljelsen, sen kommer Jesus och hämtar hem dem.

Detta är en symbolisk bild av att Gud skyddar sitt folk under vredens tid (de sju sista plågorna), men de tas inte bort från jorden.

Och vilka är dom utvalda som fick sigillet enligt uppenbarelseboken kapitel 7? Svaret kommer i vers 4-8, dom 144 000 från Israels alla stammar:

4 Och jag hörde antalet av dem som hade fått sigillet, etthundrafyrtiofyra tusen från Israels alla stammar:

5 av Juda stam tolv tusen
som fått sigillet,
av Rubens stam tolv tusen,
av Gads stam tolv tusen,
6 av Ashers stam tolv tusen,
av Naftalis stam tolv tusen,
av Manasses stam tolv tusen,
7 av Simeons stam tolv tusen,
av Levis stam tolv tusen,
av Isaskars stam tolv tusen,
8 av Sebulons stam tolv tusen,
av Josefs stam tolv tusen
och av Benjamins stam tolv tusen
som fått sigillet.

Citat:
Sen ännu en fin vers från Jesaja, som kan relateras till Jesus på korset. Jesus verkade för ett ögonblick tro att han övergivits. På samma sätt ska det gå med de utvalde, en parallell mellan Kristi slutgiltiga lidande och Guds folks sista prövning.

Guds utvalda folk är Israel, ättlingar till Abraham, Isak och Jakob. Alla bibelverser du hänvisar till handlar om Israel. Vad var det nu Jesus sade till Israel i den frågan?

Lukas 19:41-44

Jesus gråter över Jerusalem
41 När Jesus kom närmare och såg staden, grät han över den 42 och sade: "Tänk om du i dag hade förstått, också du, vad som ger dig frid! Men nu är det dolt för dina ögon. 43 Dagar ska drabba dig då dina fiender bygger en belägringsvall runt dig och omringar och pressar dig från alla håll. 44 De ska slå dig och dina barn i dig till marken och inte lämna sten på sten i dig, därför att du inte förstod den tid då Herren besökte dig

Matteus 23:37-39

Jesu klagan över Jerusalem
37 Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni ville inte. 38 Nu ska ert hus lämnas öde, 39 för jag säger er: Härefter kommer ni inte att se mig förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn

Johannes 12:37-40

37 Trots att han hade gjort så många tecken inför dem trodde de inte på honom. 38 Så uppfylldes profeten Jesajas ord: Herre, vem trodde vår predikan, och för vem blev Herrens arm uppenbarad? 39 Alltså kunde de inte tro, för Jesaja har också sagt:

40 Han har förblindat deras ögon
och förhärdat deras hjärta,
så att de inte ser med sina ögon
och förstår med sitt hjärta
och vänder om och blir helade
av mig.

Problemet när man gör som du, rycker verser ur sitt sammanhang och sätter dom i ett ANNAT sammanhang......

....då blir alltihop en lögn.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-05-12 kl. 07:34.
Citera
2025-05-14, 12:54
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det enda utvalda folket omnämnt i bibeln ÄR Israel, ättlingar till Abraham, Isak och Jakob. Kristna är inte ett utvalt folk, inte en specifikt utvald folkgrupp.

Uppryckelsen sker innan Jesus återkomst, helgonen kommer tillbaks tillsammans med Honom.

Och vilka är dom utvalda som fick sigillet enligt uppenbarelseboken kapitel 7? Svaret kommer i vers 4-8, dom 144 000 från Israels alla stammar:

4 Och jag hörde antalet av dem som hade fått sigillet, etthundrafyrtiofyra tusen från Israels alla stammar:

5 av Juda stam tolv tusen
som fått sigillet,
av Rubens stam tolv tusen,
av Gads stam tolv tusen,
6 av Ashers stam tolv tusen,
av Naftalis stam tolv tusen,
av Manasses stam tolv tusen,
7 av Simeons stam tolv tusen,
av Levis stam tolv tusen,
av Isaskars stam tolv tusen,
8 av Sebulons stam tolv tusen,
av Josefs stam tolv tusen
och av Benjamins stam tolv tusen
som fått sigillet.

Jag hade inte tänkt svara på detta eftersom just de 144000 är en omdiskuterad grupp. Jag har ingen riktig egen uppfattning om vilka de exakt är. Jag har hört flera teorier och ingen tilltalar mig. Jag tror nog något, vagt, men inget jag går i argumentation för.
Men jag ska ändå säga det att jag inte tror de är genetiska judar, av två orsaker. 1) Hela uppenbarelseboken är skriven symboliskt, allt är symboliskt. Möjligtvis kan någon av de sju plågorna vara bokstavliga, de relaterar till plågorna i Egypten, men jag tror de också är symboliska. 2) De 12 stammarna finns ej mer.

Jag har flera gånger lagt ner funderingarna kring de 144000 och tusenårsriket. Det är händelser som inte egentligen påverkar oss. Vårt öde bestämsinte av att vi har detaljerad kunskap om det.
Citera
2025-05-15, 07:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Som jag förstår det började klockan för slutet och Jesus återkomst ticka när Israel bildades. För att dessa saker som beskrivs i bibeln överhuvudtaget ska kunna ske. Krävs att många vänder sig mot Israel. så tillfället är rätt tillrättalagt nu.

Tänker på att Trump just nu är i Mellanöstern och försöker övertala länder. Syrien och Saudiarabien i alla fall att ingå fredsavtal med Israel. Abraham avtalen.

Jag har väl rätt när jag skriver att Antikrist som (måste komma innan Jesus) börjar denna bana med att vara en av de många som skriver fredsavtal med Israel.

2 länder är inte många. Men Trump är energisk, han kanske förmår fler.

Jag tror tror inget just nu. Men jag blir inte kvitt denna tanke när jag läste artiklar om Trumps resa. Något att hålla ögonen på. Kanske inte är rätta tillfället, men jag tror att det är möjligtvis.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-05-15 kl. 07:07.
Citera
2025-05-15, 07:40
Medlem
Citat:
Jag hade inte tänkt svara på detta eftersom just de 144000 är en omdiskuterad grupp. Jag har ingen riktig egen uppfattning om vilka de exakt är. Jag har hört flera teorier och ingen tilltalar mig. Jag tror nog något, vagt, men inget jag går i argumentation för.
Men jag ska ändå säga det att jag inte tror de är genetiska judar, av två orsaker. 1) Hela uppenbarelseboken är skriven symboliskt, allt är symboliskt. Möjligtvis kan någon av de sju plågorna vara bokstavliga, de relaterar till plågorna i Egypten, men jag tror de också är symboliska. 2) De 12 stammarna finns ej mer.

Jag har flera gånger lagt ner funderingarna kring de 144000 och tusenårsriket. Det är händelser som inte egentligen påverkar oss. Vårt öde bestämsinte av att vi har detaljerad kunskap om det.

Nej det är inte omdiskuterat, det står klart och tydligt skrivet vilka dom är och vilken deras uppgif är.

Du känner inte till var dom finns, men det gör Herren.

Det är du som får problem när du låter människor omtolka Herrens ord åt dig. Då behöver du en tolk.

Vem bestämmer vad symboliken betyder? Människor?

Läs vad det står och sätt orden i sitt sammanhang, då lär du känna Herren och Hans plan. Då är det Herren som leder dig, inte människor.

Det finns en del symbolik i bibeln, men då är det tydligt att det är symboliskt och det finns också förklaringar (bokstavliga) för vad det betyder.

Dom svåra plågor som beskrivs i uppenbarelseboken kommer ske precis så som det beskrivs. Det man får tänka på är att Johannes som såg detta inte visste hur våran utvecklade teknologi ser ut eller vad det är. Han beskriver det utifrån sin förmåga och erfarenhet.

Det är en tid av prövning och lidande, men också en tid för Guds vrede över alla otroende.

Jakobs nöd, en tid då Israel, ättlingar till Jakob, ska bli räddade.

Jeremia 30:7

7 Ve! Detta är en stor dag,
den liknar ingen annan.
Det är en tid av nöd för Jakob,
men han ska bli räddad ur den.
Citera
2025-05-15, 11:55
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej det är inte omdiskuterat, det står klart och tydligt skrivet vilka dom är och vilken deras uppgif är.

Du känner inte till var dom finns, men det gör Herren.

Det är du som får problem när du låter människor omtolka Herrens ord åt dig. Då behöver du en tolk.

Vem bestämmer vad symboliken betyder? Människor?

Läs vad det står och sätt orden i sitt sammanhang, då lär du känna Herren och Hans plan. Då är det Herren som leder dig, inte människor.

Det finns en del symbolik i bibeln, men då är det tydligt att det är symboliskt och det finns också förklaringar (bokstavliga) för vad det betyder.

Dom svåra plågor som beskrivs i uppenbarelseboken kommer ske precis så som det beskrivs. Det man får tänka på är att Johannes som såg detta inte visste hur våran utvecklade teknologi ser ut eller vad det är. Han beskriver det utifrån sin förmåga och erfarenhet.

Det är en tid av prövning och lidande, men också en tid för Guds vrede över alla otroende.

Jakobs nöd, en tid då Israel, ättlingar till Jakob, ska bli räddade.

Jeremia 30:7

7 Ve! Detta är en stor dag,
den liknar ingen annan.
Det är en tid av nöd för Jakob,
men han ska bli räddad ur den.

Hur många har inte sagt, låt Herren leda dig, folk av olika uppfattningar. Någon ljuger, de är inte alla ledda av Herren. Hur leder Herren dig? Får du uppenbarelser? Snilleblixtar som bara kommer över dig?
Kan Herren månne leda en på det sättet att du leds till de som talar sanning? Att jag en gång satte på en youtube-föreläsningsserie som direkt fångade mitt intresse, kan Herren ha lett mig? Jag säger inte att det är så men det kan vara. När någon argumenterar utifrån att de skulle ha rätt eftersom de är ledd av Herren, då slutar jag lyssna.

Men igen, när det kommer till uppenbarelseboken så måste det tolkas. Allt är symboler. De förklaras inte. Det man kan göra är att se andra ställen där dessa symboler används. Men ändå finns ingen förklaring som alla omfattar . Tar vi alla dessa odjur, vad är de? Är de riken eller nåt annat? Bibeln ger ingen tydlig förklaring. Daniel 7 likställer odjur vid riken, ändå gör vissa mycket fria tolkningar.

De 12 stammarna tolkar jag som hela världen. De flesta judiska stammar har assimilerats och spritts ut i världen. Därmed är de 12 stammarna hela världen.

Hosea 2:23
Jag skall så henne för mig i landet, och jag skall kalla dem som inte var mitt folk: 'Du är mitt folk.'”

Rom 9:24–26
Det som Hosea sade om Israel gäller nu er: ‘Ni var inte mitt folk, men ni har kallats Guds barn.’

När Gud ska samla ihop de 12 stammarna, ska han se till nån speciell del av dna:t? Nej, de 12 stammarna har skingrats och beblandats med hela världen. Han har sått henne i hela världen.
Citera
2025-05-16, 07:05
Medlem
Citat:
Hur många har inte sagt, låt Herren leda dig, folk av olika uppfattningar. Någon ljuger, de är inte alla ledda av Herren. Hur leder Herren dig? Får du uppenbarelser? Snilleblixtar som bara kommer över dig?
Kan Herren månne leda en på det sättet att du leds till de som talar sanning? Att jag en gång satte på en youtube-föreläsningsserie som direkt fångade mitt intresse, kan Herren ha lett mig? Jag säger inte att det är så men det kan vara. När någon argumenterar utifrån att de skulle ha rätt eftersom de är ledd av Herren, då slutar jag lyssna.

Men igen, när det kommer till uppenbarelseboken så måste det tolkas. Allt är symboler. De förklaras inte. Det man kan göra är att se andra ställen där dessa symboler används. Men ändå finns ingen förklaring som alla omfattar . Tar vi alla dessa odjur, vad är de? Är de riken eller nåt annat? Bibeln ger ingen tydlig förklaring. Daniel 7 likställer odjur vid riken, ändå gör vissa mycket fria tolkningar.

De 12 stammarna tolkar jag som hela världen. De flesta judiska stammar har assimilerats och spritts ut i världen. Därmed är de 12 stammarna hela världen.

Hosea 2:23
Jag skall så henne för mig i landet, och jag skall kalla dem som inte var mitt folk: 'Du är mitt folk.'”

Rom 9:24–26
Det som Hosea sade om Israel gäller nu er: ‘Ni var inte mitt folk, men ni har kallats Guds barn.’

När Gud ska samla ihop de 12 stammarna, ska han se till nån speciell del av dna:t? Nej, de 12 stammarna har skingrats och beblandats med hela världen. Han har sått henne i hela världen.

Alltså, att låta Herren leda dig handlar om att läsa Hans ord för vad Han säger och inte vad människor säger att Han säger. Inget hokus pokus alltså.

Hosea syftar på kyrkans tid, den vi lever i nu, hedningarnas tid. Paulus bekräftar det här:

Romarbrevet 11:25-27

25 Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel, och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.

Det är alltså en hemlighet, du verkar inte känna till den?
Citera
2025-05-16, 10:53
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:

Det finns massor att säga om de olika tolkningarna och synsätten kring de 144 000 och tusenårsriket. Fast debatten från futurister och kristna sionister är alltid låst eftersom de förutsätter att de bägge handlar om bokstavliga och framtida händelser. Det är ett platt och endimensionellt sätt att läsa Bibeln som utmynnar i den ena felaktigheten, samt besvikelsen, efter den andra. Om man tänker sig Uppenbarelseboken som en strikt kronologisk och icke-symbolisk skrivelse, som inte behandlar saker som redan har hänt och sammanfattingen av detta, så är risken ganska stor att det blir missförstånd. Det största av dem är att man kan tro att man kan förstå allt detta med sitt eget förstånd.
Citera
2025-05-16, 15:29
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Det finns massor att säga om de olika tolkningarna och synsätten kring de 144 000 och tusenårsriket. Fast debatten från futurister och kristna sionister är alltid låst eftersom de förutsätter att de bägge handlar om bokstavliga och framtida händelser. Det är ett platt och endimensionellt sätt att läsa Bibeln som utmynnar i den ena felaktigheten, samt besvikelsen, efter den andra. Om man tänker sig Uppenbarelseboken som en strikt kronologisk och icke-symbolisk skrivelse, som inte behandlar saker som redan har hänt och sammanfattingen av detta, så är risken ganska stor att det blir missförstånd. Det största av dem är att man kan tro att man kan förstå allt detta med sitt eget förstånd.

Ja det finns massor att säga om det. Men jag har det på paus, liksom tusenårsriket. Det finns mycket mer jordiskt att reda ut innan.

Jag följer i grunden adventkyrkans tolkning. De tolkar enligt den historisistiska metoden. Profetiorna beskriver hela historien, där det vanligtvis startar i ungefärlig nutid.

Jag ska ta ett exempel som stöder den tolkningen.
I Daniel 7 beskrivs 4 djur som stiger upp ur havet, lejon, björn, leopard , och ett fruktansvärt djur.
Dessa djur tolkas som Babylon, Medien-Persien, Grekland och Romarriket.

Sen återkommer dessa djur i uppenbarelseboken 13 men då benämns bara ett djur. Det har dock kännetecken från leopard, björn och lejon. Då vet man att det återknyter till Daniel 7. Man behandlar inte de tre första djuren eftersom de redan är avverkade. Vid tiden för uppenbarelsen befinner man sig i det fjärde djurets tid, romarriket. Man beskriver då det djurets fortsatta öde.
En intressant detalj är att kännetecknena omnämns i omvänd ordnig i uppenbarelseboken jämfört med hur de stiger upp i Daniel 7. Det är den kiastiska metoden.

I Daniel 7 börjar man från Babylon, som nyss fallit, och blickar framåt. I Upp. 13 startar samma story från Romarriket , som är den aktuella epoken, och så blickar man framåt. Detta anser jag stöder den historisistiska tolkningen och samtidigt tolkningen av vad odjuren står för.

Men själva böckerna är inte kronologiska. Både Daniel och Uppenbarelseboken hoppar framåt och bakåt. Man följer en tråd en bit och sen börjar man om. Däremellan kommer utvidgningar av vissa detaljer.
Så har adventisterna förklarat det och jag finner det trovärdigt. Jag ser dessa upprepningar också. Innan jag blev varse olika tolkningar tänkte jag alltid att uppenbarelseboken skriver samma sak om och om igen. Samma gör Daniel. Därför landade jag i adventisternas tolkningar.
Citera
2025-05-16, 18:01
Medlem
Men man måste ju fatta att "stöd" är ord inte handlingar när ingen har så mycket makt från början.
Man kan tycka mycket med inte att någon fattat beslut för det.

Inte att blåbär eller jordgubbar är ett livsavgörande beslut.
Man får ju se verkligheten som den är.
Citera
2025-05-17, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus

Missförstånd uppstår när människor får för sig att det som uttalas i texterna betyder något annat än det som faktiskt uttalas. Då måste människor spekulera och gissa och debattera om vad som faktiskt sägs, istället för att läsa vad det står och få det förklarat av Herren själv.

Då är det lätt att det blir missförstånd.

Ordningen i uppenbarelseboken förklaras av Jesus själv i Uppenbarelseboken kapitel 1 vers 19

19 Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta.

Kapitel 1: Det Johannes bevittnat, (Jesus tillkomst och gärning)
Kapitel 2-3, Det som är, breven till kyrkorna, (kyrkans tid som fortfarande är)
Kapitel 4-22, det som ska efter detta, (vedermödan, plågorna, Jesus återkomst, det tusenåriga riket, domen och den nya jorden och himmelen).

Dom sju sigillen, dom sju basunerna och dom sju skålarna (plågorna) har också av texterna en bestämd ordning.

Vad som händer EFTER den sista plågan framgår också tydligt. Jesus kommer tillbaks och upprättar sitt tusenåriga rike, då djävulen binds i tusen år. EFTER dom tusen åren släpps djävulen lös och sätter igång uppror igen vilket slutgiltigt besegras och djävulen slängs i den brinnande sjön. DÄREFTER kommer domen, människor döms och jorden brinner upp och en ny jord och himmel skapas.

Det här framgår tydligt i bibeln för den som läser vad det faktiskt står. Men har man redan innan bestämt sig för ett annat scenarie för mänskligheten, då måste man ändra på betydelsen av orden och hävda att dom faktiskt nedtecknade orden är symboliska.

Sen finns det en del symbolik i bibeln, även i uppenbarelseboken, men då framgår det tydligt att det är symbolik en symbolik som kan förstås utifrån texter i andra delar av bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in