2025-04-22, 15:45
Medlem
När kan man förvänta sig ett beslut från IMY och ev följder?
Citera
2025-04-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Parasiterna på Lexbase har begärt om anstånd till den 25:e april. Här kommer odjuren på Krimfups svar på IMY:s frågor:

https://limewire.com/d/NAg3E#rvbgBJTlx4

Jösses vilka sopor dom är...

Mycket snack om journalistik. Deras "nyhetsartiklar" är ju ai coated så det står härliga till och är bara där som utfyllnad. 95% av deras sida är ju riktad mot att sälja handlingar...

Om inte IMY slår dom på käften är det ju sjukt.

Borde dessutom inte deras ansvariga utgivare ge svar på frågorna ?

Edit: Han kan ju omöjligt själv ha läst igenom svaret helt innan han skickade in det. Läs svaren på punkt 6

Sen tittar man på deras sida "Rättslig databas online – domar och FUP
Sök bland hundratusentals domar och förundersökningsprotokoll. Databasen uppdateras dagligen"
Hur ska dom ha det är dom en nyhetssite eller databas ?
Senast redigerad av Zxcvbnmqwer 2025-04-22 kl. 15:57.
Citera
2025-04-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Tack för materialet! Begärde du det från IMY eller hur kom du åt det?

Ja. Ring eller maila. Deras svar blir allmänna handlingar direkt om de svarar per mail.

Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Jösses vilka sopor dom är...

Mycket snack om journalistik. Deras "nyhetsartiklar" är ju ai coated så det står härliga till och är bara där som utfyllnad. 95% av deras sida är ju riktad mot att sälja handlingar...

Om inte IMY slår dom på käften är det ju sjukt.

Borde dessutom inte deras ansvariga utgivare ge svar på frågorna ?

Edit: Han kan ju omöjligt själv ha läst igenom svaret helt innan han skickade in det. Läs svaren på punkt 6

Sen tittar man på deras sida "Rättslig databas online – domar och FUP
Sök bland hundratusentals domar och förundersökningsprotokoll. Databasen uppdateras dagligen"
Hur ska dom ha det är dom en nyhetssite eller databas ?

Det är han som svarat. Det var bara i ett separat dokument, pallade inte posta det för det innehöll inget av värde egentligen.
Citera
2025-04-22, 16:11
Medlem
Citat:

Det är han som svarat. Det var bara i ett separat dokument, pallade inte posta det för det innehöll inget av värde egentligen.

Det är deras ägares namn i signaturen inte ansvariga utgivaren. Därav jag blev fundersam
Citera
2025-04-22, 16:14
Medlem
Citat:
Parasiterna på Lexbase har begärt om anstånd till den 25:e april. Här kommer odjuren på Krimfups svar på IMY:s frågor:

https://limewire.com/d/NAg3E#rvbgBJTlx4

Dom blåljuger ju också, antingen på deras sida fuplex eller i deras svar.
Direkt saxat från hemsidan.
"Utforska vårt arkiv – över 1 miljon PDF-filer med sammanlagt 40 miljoner sökbara sidor av värdefull information!"

Och i svaret om hur många handlingar dom tillhandahåller som faller under artikel 10, anger dom ha ca 150k.

Vad är det som gäller 1 miljon eller 150k?
Citera
2025-04-22, 17:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
JK riktar kritik mot IMY:s långsamma handläggning av klagomålsärenden.

https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2025/04/2025382/

Citat:
Vid granskningen av den nu aktuella ärendeförteckningen har Justitie*kanslern kunnat konstatera att de tidigare påtalade bristerna kvarstår. Det betyder alltså att handläggningstiderna för klagomål avseende behandling av personuppgifter är långa samt att det förekommer betydande perioder av inaktivitet i många av de ärendena. Det kan visserligen tänkas att handläggningen i vissa klagomålsärenden drar ut på tiden, t.ex. på grund av att det kan röra sig om gränsöverskridande förfaranden. Med beaktande av den stora andel ärenden som präglas av de anmärkta bristerna framstår emellertid problemet som närmast strukturellt. I samman*hanget kan noteras att vad som framgår av JO:s kritikbeslut den 10 mars 2025 i dnr 7877-2024 respektive den 17 november 2023 i dnr 8006-2022 bekräftar den bild av IMY:s alltför långa handläggningstider som framträtt vid den nu aktuella granskningen.

Detta är relevant för tråden med tanke på att vissa har kritiserat IMY:s långsamma handläggning av klagomålsärenden riktade mot lexbase och liknande.
Citera
2025-04-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Dom blåljuger ju också, antingen på deras sida fuplex eller i deras svar.
Direkt saxat från hemsidan.
"Utforska vårt arkiv – över 1 miljon PDF-filer med sammanlagt 40 miljoner sökbara sidor av värdefull information!"

Och i svaret om hur många handlingar dom tillhandahåller som faller under artikel 10, anger dom ha ca 150k.

Vad är det som gäller 1 miljon eller 150k?

De skriver också att de har tvistemål, brottmål, konkursmål. På deras hemsida skriver de att de endast har brottmål?
Citera
2025-04-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
De skriver också att de har tvistemål, brottmål, konkursmål. På deras hemsida skriver de att de endast har brottmål?

Svaren är riktigt ai-esque, otroligt generiskt. Typ "vi driver en rättsdatabas men gör det för att kunna förmedla nyheter, svara varför vi får göra det på *fråga*..."
Citera
2025-04-23, 07:17
Medlem
Läste jag rätt på Expressen igår att rättsdatabaser (även Mr.koll) äntligen kommer förbjudas?
Citera
2025-04-23, 08:48
Medlem
Länk till Expressen?
Citera
2025-04-23, 13:24
Medlem
Jag gjorde flera skriftliga begäranden om radering av mina personuppgifter enligt GDPR till Krimfup (Duplex AB), utan resultat. Efter att jag även lämnat in en anmälan till IMY hörde de äntligen av sig efter flera månader och raderade uppgifterna. Idag sökte jag på mitt namn på Google och upptäckte, föga förvånande, att de har återpublicerat mina uppgifter efter några månader. Vilka jävla svin alltså… Jag har mailat dom nu om en förklaring.. Förhoppningsvis får jag svar. Har någon annan råkat ut för samma sak?🤬🤬
Citera
2025-04-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolterz
Jag gjorde flera skriftliga begäranden om radering av mina personuppgifter enligt GDPR till Krimfup (Duplex AB), utan resultat. Efter att jag även lämnat in en anmälan till IMY hörde de äntligen av sig efter flera månader och raderade uppgifterna. Idag sökte jag på mitt namn på Google och upptäckte, föga förvånande, att de har återpublicerat mina uppgifter efter några månader. Vilka jävla svin alltså… Jag har mailat dom nu om en förklaring.. Förhoppningsvis får jag svar. Har någon annan råkat ut för samma sak?🤬🤬

Ta det lugnt. De kommer bli förbjudna inom kort, och bli påförda en saftig sanktionsavgift för deras olagliga behandling av, bl.a dina, personuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in