2025-03-06, 12:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eidermag
Det är inte jag som säger åt folk att stämma företag eftersom dom inte riskerar några större kostnader. Bevisbördan borde ligga på dom som gör det.

Men vad sägs om huvudparagrafen som bestämmer vad som får vara FT.
"3 d § I tvistemål där förlikning om saken är tillåten ska tingsrätten alltid bestå av en lagfaren domare, om värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet"

1. Redhat, som påstår att folk inte riskerar större kostnader, skriver att indispositiva mål alltid kan bli FT eftersom inget värde anges. Jag är som sagt inte en expert så någon som är det kanske kan förklara vad "tvistemål där förlikning om saken är tillåten" kallas?

2. Samma expert kanske kan förklara vad det uppenbara värdet av domen är. Jag köper inte att det är skadeståndet för det är knappast uppenbart. Och har inget jämförbart värde för Lexbase. Och skadestånd är inte i närheten samma sak som fastigheter eller hundar eller dom andra exempel som tagits upp, även om jag kanske inte kan orden som förklarar skillnaden.

Var är rättskällan som säger att mål om folks rättigheter ska vara FT? Och vilka FT-mål finns som handlar om det?
1. Om du inte förstår skillnaden mellan ett dispositivt tvistemål och ett dispositivt tvistemål med indispositiva moment så kanske det är bättre att hålla tyst? Tycker du börjar bli lite irriterande nu. Det är som att du inte vill förstå eftersom du är helt inkapabel att acceptera att du helt enkelt har fel.
FYI så skriver man specifikt "där förlikning om saken är tillåten" för att det exempelvis inte ska omfatta vårdnadstvister eller underhåll, är de jag på rak arm kommer på.

2. Förklara istället varför folk som kräver ett skadestånd på 5 000 - 20 000kr ska riskera rättegångskostnader på flera hundra tusen. Det är du som påstår att detta går emot syftet med lagen, vilket är själva motsatsen till vad som står i både förarbetet till småmålslagen och rättegångsbalken.

Även här har vi ett mål, där EU kommissionen underlåtit ta ställning till behandling av personuppgifter,
Mål T-354/22 (tribunalen)
Ersättningen låg på 400 euro
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-06 kl. 13:44.
Citera
2025-03-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Sundsvalls tingsrätt

Solna tingsrätt

Uddevalla tingsrätt

Luleå tingsrätt

Efter att ha mailat samtliga tingsrätter i Sverige så jag har sammanställt alla svar och de svaret som är mest återkommande är att alla tingsrätter säger att HD:s dom kommer att ändra deras tingsrätts rutiner kring utlämnande av domar.
Frågan är uppe för diskussion hos alla som svarat och de kommer se över sina rutiner, därför verkar det som att det kommer ta lite tid innan vi ser en förändring och innan deras nya rutiner blir implementerade.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2025-03-06 kl. 13:34.
Citera
2025-03-06, 13:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Här har vi ett examensarbete om GDPR överträdelser: https://lup.lub.lu.se/student-papers...le/9057094.pdf
Citera
2025-03-06, 13:41
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Efter att ha mailat samtliga tingsrätter i Sverige så jag har sammanställt alla svar och de svaret som är mest återkommande är att alla tingsrätter säger att HD:s dom kommer att ändra deras tingsrätts rutiner kring utlämnande av domar.
Frågan är uppe för diskussion hos alla som svarat och de kommer se över sina rutiner, därför verkar det som att det kommer ta lite tid innan vi ser en förändring och innan deras nya rutiner blir implementerade.
Snyggt jobbat!
Citera
2025-03-06, 15:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Löpande avgörande i Högsta Domstolen, Målnummer T 2807-12 där det framgår att överträdelser mot (tidigare gällande PUL) lagen bör bestämmas till högst 5 000kr vid icke-allvarliga överträdelser.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-06 kl. 15:26.
Citera
2025-03-06, 15:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eidermag
Det är inte jag som säger åt folk att stämma företag eftersom dom inte riskerar några större kostnader. Bevisbördan borde ligga på dom som gör det.

Men vad sägs om huvudparagrafen som bestämmer vad som får vara FT.
"3 d § I tvistemål där förlikning om saken är tillåten ska tingsrätten alltid bestå av en lagfaren domare, om värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet"

1. Redhat, som påstår att folk inte riskerar större kostnader, skriver att indispositiva mål alltid kan bli FT eftersom inget värde anges. Jag är som sagt inte en expert så någon som är det kanske kan förklara vad "tvistemål där förlikning om saken är tillåten" kallas?

2. Samma expert kanske kan förklara vad det uppenbara värdet av domen är. Jag köper inte att det är skadeståndet för det är knappast uppenbart. Och har inget jämförbart värde för Lexbase. Och skadestånd är inte i närheten samma sak som fastigheter eller hundar eller dom andra exempel som tagits upp, även om jag kanske inte kan orden som förklarar skillnaden.

Var är rättskällan som säger att mål om folks rättigheter ska vara FT? Och vilka FT-mål finns som handlar om det?
Om någon yrkar på ett skadestånd på t.ex. 20 000 kronor så är det uppenbart att värdet inte överstiger ett halvt prisbasbelopp på 29 400 kronor (58 800 / 2). Detta då det, i alla fall för de flesta människor, är uppenbart att 20 000 är mindre än 29 400. Det där med "uppenbart" är mer något som kan vara relevant då det t.ex. handlar om saker snarare än pengar. Där är inte det exakta värdet alltid uppenbart.

En sån stämning som diskuteras är ett tvistemål där förlikning är tillåten.

Om du läser lagen i RB 1:3 d så finns det bara följande begränsningar kring FT-mål: att "förlikning om saken är tillåten", att "värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet," och att inte motparten "gör sannolikt att den bakomliggande tvisten rör ett högre värde eller att utgången annars är av synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden."
Citera
2025-03-06, 21:59
Medlem
Kanske är hög tid att arbetsgivaren kräver utdrag ur belastningsregistret vid anställning som rutin. Så slipper man problem med grovt kriminella på arbetsplatsen och de som bara kört för fort behöver inte oroa sig.
Citera
2025-03-06, 22:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Kanske är hög tid att arbetsgivaren kräver utdrag ur belastningsregistret vid anställning som rutin. Så slipper man problem med grovt kriminella på arbetsplatsen och de som bara kört för fort behöver inte oroa sig.
Problemet är att det är inte "grovt kriminella" som bestraffas, utan det är folk som begått mindre brott. Varför ska en person som begått narkotikabrott, slutat upp med drogerna och tagit tag i sitt liv försvåras hitta jobb i tio år framöver? Tänk på ett mer övergripande plan hur pass mycket en sådan "bestraffning" bidrar till avhållsamhet från fortsatt brottslighet.

Jag tycker tvärtom. Det borde bli införas en lag, typ "olaga integritetsbrott", att kräva belastningsregister i samband med jobbansökan (med undantag från vissa områden där det finns särskilda belastningsregister).

Kan samtidigt tycka att de områden som det finns särskilt belastningsregister för ska utökas.
Citera
2025-03-06, 23:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Problemet är att det är inte "grovt kriminella" som bestraffas, utan det är folk som begått mindre brott. Varför ska en person som begått narkotikabrott, slutat upp med drogerna och tagit tag i sitt liv försvåras hitta jobb i tio år framöver? Tänk på ett mer övergripande plan hur pass mycket en sådan "bestraffning" bidrar till avhållsamhet från fortsatt brottslighet.

Jag tycker tvärtom. Det borde bli införas en lag, typ "olaga integritetsbrott", att kräva belastningsregister i samband med jobbansökan (med undantag från vissa områden där det finns särskilda belastningsregister).

Kan samtidigt tycka att de områden som det finns särskilt belastningsregister för ska utökas.
Den möjligheten finns redan idag för den privata sektorn. Arbetsgivare kan vägra anställa folk som inte är villiga att visa upp belastningsregister. Det gäller däremot inte den offentliga sektorn, där ett sånt krav måste vara sakligt motiverat.

Vad gäller narkotika för personligt bruk, så blir det oftast bara dagsböter för ringa narkotikabrott, så det är fem snarare än tio år det handlar om. Men jag förstår din poäng oavsett.
Citera
2025-03-06, 23:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Den möjligheten finns redan idag för den privata sektorn. Arbetsgivare kan vägra anställa folk som inte är villiga att visa upp belastningsregister. Det gäller däremot inte den offentliga sektorn, där ett sånt krav måste vara sakligt motiverat.

Vad gäller narkotika för personligt bruk, så blir det oftast bara dagsböter för ringa narkotikabrott, så det är fem snarare än tio år det handlar om. Men jag förstår din poäng oavsett.
Det är tio år för ringa narkotikabrott eftersom fängelse är på straffskalan.
Citera
2025-03-06, 23:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är tio år för ringa narkotikabrott eftersom fängelse är på straffskalan.
Gallringen i belastningsregistret går efter den påföljd man faktiskt fick, inte vad som finns i straffskalan.
Citera
2025-03-06, 23:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Gallringen i belastningsregistret går efter den påföljd man faktiskt fick, inte vad som finns i straffskalan.
Jahopp. Där ser man. Tack. Då har jag blivit lite klokare på det området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in