Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-22, 17:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Det handlar mer om att de diskriminerar exempelvis japaner och judar genom att ställa extra höga krav på dessa grupper i syfte att hålla ner antalet. Det tycker Trump är fel.
Jag läser i den länkade CNN-artikeln att det rör sig om påstådd antisemitism.

Nu har Netanyahu idén att opposition till dennes överreaktion på ett terrorattentat är antisemitism och Donald är mycket inställsam i den här frågan.
Citera
2025-04-22, 17:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det läge vi är i nu med höga räntor och osäkert världsläge kan resultera i viss tveksamhet bland investerare. Men jag läste senast förra veckan att biotech var på uppgång igen efter ett par år av stagnering.
Jag har rätt bra kontakter bland Biotechinvesterare, både i Europa och USA. De säger att marknaden för nya investeringar i biotech är stendöd sedan sex-sju veckor. Inte en krona, euro eller dollar läggs på nya satsningar. Dessutom vill en del befintliga investerare sälja av efter börsnedgångarna i USA. De är ekonomiskt pressade.

Detta är inget som nått media ännu. I värsta fall är det en förvarning om en kommande finansiell härdsmälta i USA om kaoset och nedgångarna fortsätter.

Mitt kontaktnät håller rätt hygglig kvalitet och spänner över många delar av biotech, men det är inte heltäckande. Jag bedömer trovärdigheten på de uppgifter jag fått som hög. Var det landar har jag ingen aning om, men det ser inte så bra ut.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-04-22 kl. 17:37.
Citera
2025-04-22, 17:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Även om du och Trump tror det så är det inte nödvändigtvis så. Presidenten har inte oinskränkt makt att bestämma över varje skattekrona och vart de går. Även han måste (i viss mån) följa lagar och regler.

Har Harvard laglig rätt till delar av eller hela detta bidrag? Det får domstolen avgöra.

Lagar och regler kan ändras och det är det Trump har gjort. Harvard är en privatskola och får söka finansiering på annat sätt om de inte vill rätta sig efter statens regler.
Citera
2025-04-22, 17:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Harvard är ett privat universitet. Därmed är en eventuell politisk agenda något som USA:s president eller dennes regim inte har med att göra.
Men Harvard får väldigt mycket statligt stöd. Då kan det inte kalla sig privat, även om det står så i statuterna. Det är delvis privat.

Om en stat understödjer ett lärosäte med miljardbelopp är det väl också rimligt att staten har rätt att tycka till om lärosätets eventuella politiska agenda. Eller ska ett lärosäte med en uttalad prorysk, prokinesisk eller proislamistisk agenda få driva denna obehindrat även om lärosätet får stors statliga bidrag? Jag tycker ju inte det.
Citera
2025-04-22, 17:49
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Harvard är ett privat universitet. Därmed är en eventuell politisk agenda något som USA:s president eller dennes regim inte har med att göra.

Dåså. Kan de klara sig utan statsfinanser också.
Citera
2025-04-22, 17:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Lagar och regler kan ändras och det är det Trump har gjort. Harvard är en privatskola och får söka finansiering på annat sätt om de inte vill rätta sig efter statens regler.
donalds har inte ändrat några lagar.

Men för saken skull, när ska detta ha ändrats och kan du peka på vad dessa beslut heter som de klubbat igenom?

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Dåså. Kan de klara sig utan statsfinanser också.
Varför?
De har samma rättigheter som alla under lagen, eller försöker du säga att lagen bara gäller vissa?
Undrar, för det är då man närmar sig fascism istället.
Citera
2025-04-22, 17:58
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Jag läser i den länkade CNN-artikeln att det rör sig om påstådd antisemitism.

Nu har Netanyahu idén att opposition till dennes överreaktion på ett terrorattentat är antisemitism och Donald är mycket inställsam i den här frågan.
Finns ett brev med fem punkter där Trump listar skälen. Ett av dem är att Harvard ska se till att judiska elever ska slippa bli utsatta för våld och trakasserier.
Citera
2025-04-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Som rubriken säger:

Även om det inte står vad stämningen gäller så lär det här bli en hård nöt för Trump. Detta eftersom många av USAs bästa jurister har gått på Harvard Law School. Där finns en expertis som är svår att matcha. Många lär dessutom ställa upp gratis för sitt gamla lärosäte. En hel del politiker har också gått där. Barack Obama, t ex.

Den som lyckas hitta info om vad stämningen gäller får gärna lägga upp det här!

Att diskutera:

- Vem är starkast; Trump eller Harvard? Harvard anses ändå vara världens främsta universitet, har tillgång till mängder med jurister, och dessutom tillgångar på flera tiotals miljarder dollar.

- Är inte stämningen en stor prestigeförlust för Trump?

Listan över kända alumner från Harvard Law School innehåller gott om kända namn: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Harvard_Law_School_alumni

https://edition.cnn.com/2025/04/20/us/harvard-white-house-funding/index.html
Att studerat vid Harvard är ingen garanti för något. Pete Hegseth är ett tydligt exempel på detta. Jag antar att Harvard inte kan återkalla meriter även om det är en student som inte har tagit till sig utbildningen.
Citera
2025-04-22, 18:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
donalds har inte ändrat några lagar.

Men för saken skull, när ska detta ha ändrats och kan du peka på vad dessa beslut heter som de klubbat igenom?

Varför?
De har samma rättigheter som alla under lagen, eller försöker du säga att lagen bara gäller vissa?
Undrar, för det är då man närmar sig fascism istället.

Rättighet? Sedan när blev det en rättighet att ta del av statliga bidrag? Det är vad man brukar kalla för ett privilegium.
Citera
2025-04-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Finns ett brev med fem punkter där Trump listar skälen. Ett av dem är att Harvard ska se till att judiska elever ska slippa bli utsatta för våld och trakasserier.
https://www.thecrimson.com/article/2025/4/17/Jewish-students-letter-to-trump/
Citera
2025-04-22, 18:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Rättighet? Sedan när blev det en rättighet att ta del av statliga bidrag? Det är vad man brukar kalla för ett privilegium.
Försöker du säga att de som är under lagen inte har samma rätti9gheter och skyldigheter för den delen?

Och inser att inga lagar eller regler har ändrats på detta, för du kan inte peka på vilken lag och vilka regler det skulle vara.
Citera
2025-04-22, 18:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Försöker du säga att de som är under lagen inte har samma rätti9gheter och skyldigheter för den delen?

Och inser att inga lagar eller regler har ändrats på detta, för du kan inte peka på vilken lag och vilka regler det skulle vara.

Fortfarande: När blev det en rättighet att ta del av statliga bidrag? Det är vad man brukar kalla för ett privilegium. Och privilegium kan dras in eller ändras när som helst.

Du kan gärna berätta vilken lag som ger Harvard rätt till statliga bidrag. För om ingen lag ger Harvard rätt till statliga bidrag så behövs naturligtvis ingen lag ändras heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in