Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-22, 15:42
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men det är som sagt inte klart om det är pengar det handlar om. Jag har litet försänkningar i forskarvärlden och den stora snackisen inom bl a medicin och biotech är huruvida en del av Trumps åtgärder (varav en del är riktigt korkade) kommer att orsaka en forskarflykt från USA. Många andra länder har redan börjat med värvningsförsök.

En korkad åtgärd är att forskningsprojekt som har något av Trumps förbjudna ord i tltel, presentation eller ansökan om medel, inte får finansiering. Ord som ”trauma” är högst relevant inom medicinsk forskning (där det ofta betyder att patienten fått en riktigt rejäl smäll, t ex vid en trafikolycka) och har ingenting med DEI eller Woke att göra. Samma sak med ord som women, disparity och people. Såna här rena dumheter får dugliga forskare inom medicin och biotech att se sig om efter andra jobb.

Citat:
Ja, jag håller helt med om att det är rimligt att staten har kontroll på vad skattepengarna används till. Problemet för amerikanska universitet är att Trumps administration har ställt upp jättekonstiga krav som tyder på total okunskap om seriös forskning inom bl a medicin och biotech (se mitt föregående inlägg här ovan).

Att man tar hand om extremister är klart rimligt.

Harvards advokater lär inte vara avlönade med skattepengar. Och Harvard har som sagt tusentals toppadvokater som alumni, och många av dem lär vara villiga att jobba gratis.
Du ljuger.

Trump har inte bannlyst ordet "trauma". Om ordet används på ett specifikt sätt, så flaggas dokumentet och kommer att granskas manuellt. Det är allt.

I vanlig ordning, är du och dina gelikar ohederliga och lögnaktiga. Om du inte vill att man ska granska var skattepengarna går - säg det då! Ni har blivit för bekväma med att ljuga.
Citera
2025-04-22, 15:43
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Faktum är att det bara varit så några få korta år i mitten på 1900-talet. I hundratals år så var det bara kvinnor som jobbade i gruvor i Sverige, de har haft hand om korna, de har städat och jobbat utom hemmet för det mesta av all tid.

Inte ens högtstående kvinnor som drottningar, prinsessor eller adelskvinnor har varit hemmafruar.

Och alla andra har fått ta de jobb de kunnat. När familjen fick barn fick äldsta flickan ta han om syskonen som väldigt små för mamma skulle jobba, sen så var det ut med flickorna för att jobba när de var 10-14 år.

Men jag håller med om att vi har endast två kön. Men är för att alla får klä sig som de vill, operera om kroppen som de vill, men barn ska inte opereras. Och i vissa fall kanske barn ska omhänderta barn om de ser som ett projekt med att barnen ska vara ett annat kön är det är, men det är en utredningsfråga. Barn kan ju vara väldigt bestämda att de är en flicka fast de är en pojke.

Angående universitetets stämning av Trump tycker jag att de har rätt att stämma vem fan de vill.
Klart kvinnor ska få jobba. Men det är inget fult att stanna hemma efter man fått barn och man är gifta. Det var min poäng. Feminism och hela patriarkat snacket monterar ner många fungerande saker och sätter fula stämplar på naturliga saker som kärnfamilj osv.

Ja klart dom får stämma vem dom vill absolut.
Citera
2025-04-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Klart kvinnor ska få jobba. Men det är inget fult att stanna hemma efter man fått barn och man är gifta. Det var min poäng. Feminism och hela patriarkat snacket monterar ner många fungerande saker och sätter fula stämplar på naturliga saker som kärnfamilj osv.

Ja klart dom får stämma vem dom vill absolut.

Jag har inte sagt ett ord om att det är fult att stanna hemma. Både män och kvinnor gillar att ta del av sina barns liv när de är små. Och vem som helst får försörja vem fasen som vill.

Vad jag vände mig emot är att det sägs att kvinnor alltid har varit hemma med sina barn. Barnen har inte ens varit hemma när de är barn utan ute och jobbat. I början på 1900-talet i Sverige hade vi femåringar som jobbade. Och före det slet barn mycket ont när de jobbade. Och även efter.
Citera
2025-04-22, 16:16
Givetvis avskyr det kulturmarxistiska träsket att krav mot DEI-trams och diskriminering av vita, heterosexuella män ska upphöra.

"Woke"-trollen och landsförrädarna sparkar bakut mot försöken av Trump's administration att återskapa åtminstone lite moral och sunt förnuft i instituten som med ignorans och hat klamrat sig fast i våra tidigare så storartade västerländska samhällen. I decennier har trollen fått härja, med allt mer eskalerande vansinne, och klockan måste åter ställas rätt.
Citera
2025-04-22, 16:28
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Är stämningen relaterad till att Donald vill dra in Harvards skattefinansiering för att det förekommer demonstrationer mot Israel där?

Om så är fallet är väl Donalds försök att hindra demonstrationerna något som yttrandefrihetskämpar borde vända sig emot. Eller gäller yttrandefriheten bara när det är yttranden som faller regimen i smaken?
Citera
2025-04-22, 16:48
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Jag har förstahandsuppgifter och tror inte att jag överdriver. Eftersom ingen forskare vet vilka regler som gäller nu, och eftersom NIH kommer att dra ned kraftigt på sin finansiering (det är alltså forskare inom medicin och biotech som drabbas av det, inte NIHs egen personal) så finns en stor oro bland forskarna.

De senaste månaderna har det inte varit alldeles ovanligt att forskare kommit överens om att inte diskutera en del frågor elektroniskt eftersom man är rädd för avlyssning, och att diskussionerna misstolkas. Ingen vill råka komma i vägen för Musk och hans motorsåg.

Det där hämmar såklart samarbetet mellan forskare från USA och forskare från andra länder. Det finns
en och annan forskare från andra länder som tvekar att besöka USA i jobbet.

Men kanske värst är, att privata investeringar inom medicin och biotech dragits ned till ett absolut minimum, och det inte bara i USA. Inga investerare vill satsa pengar i det osäkra läge som råder just nu. Även detta har jag förstahandsuppgifter på.

Enola Gay: Jo, en del av informationen lades tillbaka efter en tid. Men incidenten visar rätt bra hur grova metoder administrationen använder sig av, och hur fel de kan slå. Själva idén med att upprätta en lista över förbjudna ord och sedan radera all offentlig information som innehåller något av orden, det är 1984 upp i dagen, och värdigt en totalitär diktatur.
Som jag sa har jag haft diskussioner med några inom NIH och jag håller med om att de känner otrygghet i jobbet liknande resten av federala regeringen.

Det läge vi är i nu med höga räntor och osäkert världsläge kan resultera i viss tveksamhet bland investerare. Men jag läste senast förra veckan att biotech var på uppgång igen efter ett par år av stagnering.

Enola Gay togs aldrig ner. Enligt media fick de som var ansvariga för att ha flaggat Enola Gay (och en massa andra knäppa grejer) reprimand för att de försökt bedriva illvillig implementering av regeringens politik.
Citera
2025-04-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Ojdå!!!

Hört om Kristina Sundquist, forskare som är åtalad, för hon forskade om fel saker. Knepigt va`?

Man måste igenom etikprövningslagen innan man får forska. Så var det med den friheten.

Bara i Sverige. Men skyll på Trump du.. följ flocken.

Inte åtalad. Det startades en förundersökning som sedan lades ner.

"Åklagare lägger ned förundersökning mot professor i allmänmedicin
Åklagare har fattat beslut om att lägga ned förundersökningen där Kristina Sundquist, professor i allmänmedicin, utretts för misstänkt brott mot etikprövningslagen. " https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/06/aklagare-lagger-ned-forundersokning-mot-professor-i-allmanmedicin/
Citera
2025-04-22, 16:55
Medlem
Masingas avatar
Harvard riktigt bluffställe, hoppas Trump stänger ner skiten. Nepotismen ska krossas.
Citera
2025-04-22, 17:05
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Citat:
Ja, de har nog en bra möjlighet. Frågan är vad detta betyder för Trump. Jag tror att både omvärlden och rätt många i USA sätter större tilltro till Harvard än till Trump, Hegseth & co.

Om Harvard kör hårt kanske andra dessutom vågar följa efter.

Och du sitter och hejar på universitetens rasism, antisemitism, proislamism, vänsteraktivism samt deras ovilja att skydda utsatta grupper såsom t.ex. judar och kristna.

När till och med lärarna och rektorerna är lika illasinnade i sin rabiata aktivism som de tokiga eleverna. Det gillar du.

Nej, Harvard har många miljarder dollar på bankkontot och får årligen in miljarder dollar från elever som betalar för sina utbildningar. De behöver inte ytterligare pengar från skattebetalarna. Speciellt inte när pengarna går till vänsterblivna grupper och deras sjuka värderingar.
Senast redigerad av Rotebro-Retard 2025-04-22 kl. 17:09.
Citera
2025-04-22, 17:08
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Är stämningen relaterad till att Donald vill dra in Harvards skattefinansiering för att det förekommer demonstrationer mot Israel där?

Om så är fallet är väl Donalds försök att hindra demonstrationerna något som yttrandefrihetskämpar borde vända sig emot. Eller gäller yttrandefriheten bara när det är yttranden som faller regimen i smaken?
Det handlar mer om att de diskriminerar exempelvis japaner och judar genom att ställa extra höga krav på dessa grupper i syfte att hålla ner antalet. Det tycker Trump är fel.
Citera
2025-04-22, 17:11
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Harvard är en institution med tydlig politisk agenda.

Inte mer än så.
Citera
2025-04-22, 17:21
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Harvard är en institution med tydlig politisk agenda.

Inte mer än så.
Harvard är ett privat universitet. Därmed är en eventuell politisk agenda något som USA:s president eller dennes regim inte har med att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in