Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 17:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och andra universitet godkänner Trumps regler för att fortsätta få bidrag. Harvard gör det inte.
Ja, några böjer sig för det fascistiska utspelet. 100 har skrivit på en protestlista som stödjer Harvard.
Det är i hårda tider som man skiljer huvudböjarna från frihetshjältarna. De förra brukar inte ha något huvud att böja när den fascistiska eran är över.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-04-23 kl. 17:55.
Citera
2025-04-23, 17:04
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
"Den som böjer sig för en sådan kravlista och sådana hot förklarar sig vara en lydig tjänare till den som ställer kraven."

Nu råkar det ju vara så att Harvard från början gjorde exakt detta då de blev woke.

Nu kommer kraven direkt från en av folket vald president, och kan då bättre beskrivas som:

Den som böjer sig för en sådan kravlista förklarar sig vara en lydig tjänare till det folk som genom demokrati ställer kraven.

Visst kan kraven vara framställda på ett hårt sätt, och en del krav kan verka konstiga, jag har inte satt mig in i alla, men det förändrar inte att de som tvingas betala kalaset har rätt att ställa krav. Trump var före valet mycket tydlig med att han skulle ställa denna typ av krav.
Du är uppenbarligen inte riktigt bottnad i dina demokratiska värderingar. Oj, vad du måste vantrivas i västerländska demokratier. Har du funderat på att flytta till Mellanöstern, Ryssland eller nån bananrepublik i Sydamerika?
Citera
2025-04-23, 17:08
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, men det måste ju ske enligt konstitutionen. Menar du att Trump har rätt att besluta om dessa bidrag eller åligger det andra att göra det? Det vore ju ungefär som om Kristersson skull besluta att Sverigedemokraterna inte skulle få något partistöd för att han anser att de inte uppfyller något diffust uppställt nypåkommet krav. I en demokrati och rättsstat har man rätt att få sin sak prövad.
Det är ganska uppenbart att de som hyllar Trumps auktoritära och fascistoida attacker på domstolar, media, universitet och statsgranskare inte har mycket till övers för demokrati. Man skulle snarare kunna kalla dem för demokratins fiender.
Citera
2025-04-23, 17:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Harvard är i dag ett gäng med idioter, bra av Trump att han sätter dit de.
Citera
2025-04-23, 17:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Igen, dessa skolor har samma rättigheter som alla andra skolor, och inget i din fråga ändrar det.
Och vill du veta något om billen, varför läser du inte den då och påvisar vart det står Harvard är undantagna?

Harvard är en av de de riktiga toppskolorna, så de levererar i sina studenter.

donalds klarar sig utmärkt, undrar varför hen är en brottsling och skyldig flera hundra miljoner då för?
För det är inte vad jag kallar för utmärkt, antar en fascism argument nu kommer flygande och om hur lagen inte gäller donalds
Och den komiska, varför har donalds försökt och försökt få dom då för

Komiskt att donalds inte vågar göra en bill av detta, för det skulle konstitutionen älska att ta tag i
För det skulle innebära att det är slut på friheten, du vet den som de har tjatat som så längre(Skylle också betyder att det bara var en projektion det med.)

Konstigt att du inte klarar av att säga vilka lagar och regler som ger privatägda skolor rätt till statliga bidrag. Är det för att det inte finns några sådana lagar och regler?

Och jag har heller inte sagt att Harvard skulle vara undantagna. Om Harvard bara accepterar reglerna så kommer de få bidrag igen, men det vill de inte göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Säger du det ...

Chefer för över 170 universitet och högskolor i USA kritiserar president Donald Trumps agerande mot utbildningssektorn

Blir som med tullarna mot Kina, en stor bajsmacka och snart får alla pengar igen.

Kritisera är en sak och att följa reglerna är en annan.
Citera
2025-04-23, 17:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Konstigt att du inte klarar av att säga vilka lagar och regler som ger privatägda skolor rätt till statliga bidrag. Är det för att det inte finns några sådana lagar och regler?

Och jag har heller inte sagt att Harvard skulle vara undantagna. Om Harvard bara accepterar reglerna så kommer de få bidrag igen, men det vill de inte göra.

Det är för jag inte ens behöver, då skolorna har alla samma rättigheter under denna bill om bidrag.
Vad du säger är rätt irrelevant, då donalds anser att hen kan undanta Harvard.

Och har de brutit mot lagar eller något, ja, då är det domstolen sak att sköta detta.
Men oooops, det sker inte av donalds, och påvisa lagbrott.

Kanske om donalds skriver om billsen så kan du får rätt, dock är ingen där än.

Och detta är inte att kritisera, utan att plocka ur Harvard och "straffa" dom med att ta bort bidrag som skolor har rättighet till.
Citera
2025-04-23, 17:51
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:

Du ser således inte problematiken med att Trump försöker styra vilken forskning man ska bedriva och vilka ord man får använda genom ekonomiska bestraffningar.
Det säger något viktigt om dig.
Citera
2025-04-23, 17:54
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är för jag inte ens behöver, då skolorna har alla samma rättigheter under denna bill om bidrag.
Vad du säger är rätt irrelevant, då donalds anser att hen kan undanta Harvard.

Och har de brutit mot lagar eller något, ja, då är det domstolen sak att sköta detta.
Men oooops, det sker inte av donalds, och påvisa lagbrott.

Kanske om donalds skriver om billsen så kan du får rätt, dock är ingen där än.

Och detta är inte att kritisera, utan att plocka ur Harvard och "straffa" dom med att ta bort bidrag som skolor har rättighet till.

Trump har redan avfärdat många domstolsutslag i sann fascistisk anda, så oberoende av vad domstolen kommer fram till är det inte ett problem för honom och hans fascistoida anhängare.
Citera
2025-04-23, 17:59
Medlem
Citat:

Det finns inga regler. Påhitt som strax inte betyder något och alla får sina pengar.
Precis som med tullarna till Kina. Nu fick din orangutang gå ner i spagat, snart inga tullar och alla kort han hade var Made in China.

So much winning...
Citera
2025-04-23, 17:59
Medlem
Citat:

Nu pratar vi inte om statliga bidrag, utan skattebefrielse på grund av att dessa skolor just är utbildnings- och forskningsinstitutioner som drivs utan vinstintressen.
Citera
2025-04-23, 18:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Trump har redan avfärdat många domstolsutslag i sann fascistisk anda, så oberoende av vad domstolen kommer fram till är det inte ett problem för honom och hans fascistoida anhängare.
Det är ju sant såklart.

Om de vill ah förändring, ta det till huset, senaten och sen får donalds skriva på om hen är nöjd.

Nu finns inget argument som är grundat i saklighet att Harvard ska undantas samma rättigheter med bidrag som alla andra skolor och denna bill som är i grunden för bidragen.
Vi ser inget sånt förslag, och känns som det inte existerar något att diskutera innan detta arbeta börjar, men undra om det kommer ta lång tid innan det sker.
För är svårt och diskutera deras fascistiska idéer innan det kommer.

Och gör elever brott, så är det inte administrations sak, utan rättsväsendet.
Och då gäller ju det att påvisa detta i domstol, men när sker det undrar man.(Min gissning att det inte kommer ske.)
Men om det sker, så vore den billen sjukligt intressant att ta del av.
Citera
2025-04-23, 18:17
Medlem
Ett av Trumps många impulsbeslut vsv Harvards juridiska kompetens?

Harvard har nog 90% + chans att vinna juridiskt, även om det går till HD med konservativ majoritet.

Sen vet man ju inte om Trump helt enkelt struntar i domstolen....

Jag scannade snabbt igenom vad jag kunde hitta om juridiken, finns många experter i USA som menar att Harvard har ett bra case.

Det som är riktigt tråkigt är att viktig forskning bromsas eller stoppas helt: https://edition.cnn.com/2025/04/23/us/harvard-funding-freeze-trump-impact/index.html

I länken redovisa att en nobelpristagare som sysslar med medicinsk forskning har fått stoppa sin forskning i nuläget pga Trump.

Dessutom drabbar inte det här bara Harvar utan även tex forskninginstitut och sjukhus som har projekt tillsammans med Harvard.

Just det är en av orsaken till stämningen då det kan strida med grundlagens rätt till "assosciation".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in