2025-04-21, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Va?
Du får gärna peka på vad du tycker någonstans att jag har fel?
Eller vad du menade

Dinosaurier dog ut för 65 000 000 år sedan
Homo sapiens uppstod tidigast för 350 000 år sedan
Citera
2025-04-21, 14:31
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Dinosaurier dog ut för 65 000 000 år sedan
Homo sapiens uppstod tidigast för 350 000 år sedan

Ehh ?
Ja. Jag är alltså fullt medveten om det så Tack ska du ha nu gäller det att vi jämförde att dinosaurierna hade stor hjärna då den andra personen också hävdade att neandertalarna hade stor hjärna även om du har en stor hjärna betyder inte det att du är smartare.

Herregud är alla på sidan aspis eller bara missar läsa inläggen
Citera
2025-04-21, 14:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Som vi alla vet så dog neandertalarna ut.

En ren språkfråga om man vill kalla det för det. De blandades med homo sapiens. Men som självstående art separerad så dog de ut. Men en del av dem lever kvar i oss alla européer och asiater.
Citera
2025-04-21, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ehh ?
Ja. Jag är alltså fullt medveten om det så Tack ska du ha nu gäller det att vi jämförde att dinosaurierna hade stor hjärna då den andra personen också hävdade att neandertalarna hade stor hjärna även om du har en stor hjärna betyder inte det att du är smartare.

Herregud är alla på sidan aspis eller bara missar läsa inläggen

Det du skrev i ditt "inlägg" var alltså att [dinosaurierna] "trängdes bort av Homo sapiens".
Citera
2025-04-21, 14:53
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Det du skrev i ditt "inlägg" var alltså att [dinosaurierna] "trängdes bort av Homo sapiens".

Nej det var inte det jag skrev.
Jag vet inte om du är nykter eller om du bara spelar dum just nu men skriv inte mer till mig är du snäll.

Fattar du inte min liknelse kommer du nog inte fatta något annat heller.
Citera
2025-04-21, 14:55
Bannlyst
Citat:
Nej det var inte det jag skrev.

Detta är vad du skrev:

Citat:
Dinosaurierna var också väldigt stora och hade stor hjärna men det betyder ju inte att de är mycket smartare än oss för det.
Jag tror att du kan läsa ganska enkelt i litteraturen på olika teorier men de flesta kommer nog att peka på att de trängdes bort av Homo sapiens.
Citera
2025-04-21, 14:55
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
En ren språkfråga om man vill kalla det för det. De blandades med homo sapiens. Men som självstående art separerad så dog de ut. Men en del av dem lever kvar i oss alla européer och asiater.

Yes!
Tack äntligen en som fattar vad jag menade.
Och jag antar du också förstår de inte levde i samma tidsålder som dinosaurierna.

Men de lever kvar i oss precis som du skrev.

Tack för ditt inlägg i ämnet som visade det finns lite hopp kvar om mänskligheten.
Citera
2025-05-27, 19:13
Medlem
diploids avatar
Citat:
Detta är alldeles felaktigt. Sapiens och neandertal är kusiner, med gemensam anfader H. rhodesiensis (Afrika) = H. heidelbergensis (Europa). Sapiens är alltså inte "splittrad" från neandertal.

Inte heller har de två arterna "glidit isär", utan har hela tiden kunnat få avkomma. Men bara åt ena hållet, med manlig neandertal och kvinnlig sapiens. De våldtagna kvinnornas barn fick således neandertalgener, som sedermera fortplantades i den då lilla gruppen sapiens så till den grad att vi fortfarande har en tredjedel av hela genomet från neandertal, även om enskilda individer bara bär på 2–3%. Dessa tal var ursprungligen högre, men det mesta av materialet har varit till skada och därför rensats.
På samma sätt som naledi, denisovans, erectus, och hobbit - vi delar alla en gemensam förfader och vi har alla levt under samma tidsperiod. Ingen "art" har "evolverat" från någon annan. Vi är alla lika gamla. Vissa "raser" verkar däremot ha utrotats, men det finns fortfarande kvar idag människor med tydliga drag av t.ex. neandertalare.
Citera
2025-08-02, 16:33
Medlem
Här är familjen som vill föda elitbarn för att rädda mänskligheten

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...-manskligheten

Simone har sedan tidigt fryst in sina ägg och alla parets barn har tillkommit via IVF.

För det handlar inte bara om att föda många barn, utan rätt sorts barn. Med hjälp av genetisk profilering har paret valt ut embryon med egenskaper de anser önskvärda. Äggen är genetiskt profilerade så det går att – enkelt utryckt – designa kommande barn.
Citera
2025-08-05, 08:51
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Här är familjen som vill föda elitbarn för att rädda mänskligheten

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...-manskligheten

Simone har sedan tidigt fryst in sina ägg och alla parets barn har tillkommit via IVF.

För det handlar inte bara om att föda många barn, utan rätt sorts barn. Med hjälp av genetisk profilering har paret valt ut embryon med egenskaper de anser önskvärda. Äggen är genetiskt profilerade så det går att – enkelt utryckt – designa kommande barn.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Det är väl bra att par som inte kan få barn tillsammans har IVF som verktyg men att enbart utnyttja IVF för att skapa de "ultimata" barnen kan ses som ganska oetiskt.

Det händer väldigt ofta att ägget inte ens vill acceptera spermierna in vitro, varken med eller utan mikroinjektioner. Detta beror antagligen på inkompatibel DNA. Just därför skulle vissa förmodligen tolka den här processen som väldigt tveksam. Det sker 13-14 tusen IVF om året men det blir bara graviditeter av ca 3 tusen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/In_vitro-fertilisering

Vissa friska par kan försöka i 10 år innan de blir gravida utan att någonting egentligen är fel på deras reproduktionsförmåga. Det dröjer bara tills den rätta DNA-kombinationen dyker upp.

Intressant nog skulle detta kunna betyda att resultatet blir en homosexuell dvärg efter 10 år av försök. Naturen skiter fullständigt i resultatet så länge DNA-kombinationen är "den rätta". I människors dömande ögon är denna homosexuella dvärg ett misstag men det är helt felaktigt.

Lite trist utveckling med det här med IVF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in