2025-04-21, 10:43
Avstängd
Min slutsats är att man aldrig ska följa ngn. Jag gjorde rätt i början. Om jag inte hade ändrat min globala indexfond, spiltan investment och astra Zeneca till värdelösa hajpade Facebook seen it before aktier då hade jag varit rik idag.
Citera
2025-04-21, 10:45
Avstängd
Den här Ahmed är bedragare. Han kallade sig för affärsnäsan på Facebook. Han lurade folk att köpa aktier så att han själv kunde sälja. Och det funkade för honom. Men nu är han troligen avstäng av facecrap men det är försent för mig.
Citera
2025-04-21, 10:46
Avstängd
Han har slutat posta iaf. Tror han hade 50 tusen följare på Facebook innan han försvann som en hora.
Citera
2025-04-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
Men nu pratar jag o oss vanliga dödliga. Klart att du klarar att slå index igen och igen. Intressant ändå att du sitter och kommenterar på Flashback när du kunde sitta på en lyxjakt full med brudar i St Tropez.
Alla klarar det med en enkel formel.
Totalt ointresserad av att sitta på nån båt med lyxhoror. Är hellre ute i skogen och tittar på blåsippor.
Citera
2025-04-21, 11:26
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Var hittar du Project 2025 så man kan läsa om det?
Hittar bara en massa artiklar/nyheter.

Här har du hela direkt från Heritage foundation

https://static.project2025.org/2025_...L.pdf#page=769

Kapitlet om FED på s739.
Rätt intressant läsning. De vill gå tillbaka till banksystemet innan 1913 och backa upp dollarn med t ex guld/silver eller annan tillgång, som jag förstår det ska det vara ett fritt banksystem där varje bank kan utfärda ”sin” dollar.
Med förbehåll för att jag behöver läsa allting igen då jag kan ha missförstått något.
Citera
2025-04-21, 11:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag vet itne varför så många av er verkar hoppa till slutsatsen att killen skulle lida av någon sorts missbruk som gör honom helt olämplig att ha pengar på börsen. Visst det är kanske inte skitsmart att ta investeringsråd från Flashback men ingenstans skriver han ju att han skulle ha svårt att klara livhanken, enbart att han har mindre kapital än han satte in vilket är helt inom ramarna för potentiella utkomster på börsen och att han vill tänka om sin strategi och funderar på om det inte är bättre att amortera på bolånet i en tid när börsen går dåligt. Jag ser ingen anledning att tro att det hänt något värre än att han bränt sig på fingrarna med lite pengar han haft råd att förlora och kommer ta det mer försiktigt i framtiden.

Mitt råd till TS är att inte sluta investera. Börsen kan eventuellt rekylera uppåt om det visar sig att det inte blir så värst mycket av Trumps utspel och annars är det inte otroligt att vi rör oss i sidled härifrån ett tag framöver. Gällande specifika värdepapper så är det värt att ta sig en funderare på om de påverkas av förändringar i världsläget. Varför köpte du Tesla, och gäller samma faktorer nu som när du gjorde det? Eller är det så att exempelvis förändringar i orderingång, varumärkets styrka (vem ska köpa elbilar av en person direkt associerad med en högerpopulistisk regering?) gör att du borde omvärdera din urspungliga bedömning? I så fall bör du sälja. Kan du inte svara på sådana frågor bör du nog inte heller hålla på så mycket med aktier utan hålla dig till indexfonder om du vill maximera den förväntade avkastningen.
Han köpte Tesla och Hexatronic eftersom han chansade på att de skulle öka i värde betydligt mer än en "tråkig" global indexfond. Med andra ord är han spelmissbrukare. Han klarar inte av att tänka långsiktigt utan söker kortsiktiga, lustfyllda kickar.
Citera
2025-04-21, 12:06
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Börsen i stort har ju alltid klättrat uppåt, men några hack på vägen, så finns det något som visar att det inte ska fortsätta uppåt, som det alltid gjort?

Tesla har ju möjlighet att komma tillbaka med nya innovativa bilar, och börjar roboten slå igenom så kommer ju det troligen göra mkt för värdet på Tesla.
Det kan ju räcka med att Elon kliver av som chef för att aktien ska gå upp 20%.
Sen är det väl ingen som vet om Tesla kliver in i nya marknader och gör det kanske jättebra.

Det är det här som gör att aktier är så spännande och svårt.
Jag är övertygad om att Tesla störtdyker den dagen Elon kliver av som chef, Elon är Tesla.

Globalfond eller indexfond är tråkigt men säkrare än att spekulera i t.ex Tesla.
Citera
2025-04-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Maximera den förväntade avkastningen med indexfonder? Då kommer han bli först i världen att lyckas med det. Men den som sålt indexfonden till honom kommer definitivt bli rikare. Säker inkomst hur än värdet utvecklas.

Alltså, det jag vill ha sagt är inte att en indexfond kommer ge den maximala möjliga potentiella avkastningen, utan enbart att om han inte kan lämna svar på varför han valt att investera i specifika värdepapper, alltså om han helt saknar genomtänkt metod bakom sina investeringar, så kommer väntevärdet av att lägga pengarna i en indexfond att vara högre än att köpa aktier enbart för att han hört det skrivas på Flashback eller någon random Facebookgrupp. Det ska alltså absolut inte tolkas som att det som vissa påstår inte skulle gå att överträffa index.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Han köpte Tesla och Hexatronic eftersom han chansade på att de skulle öka i värde betydligt mer än en "tråkig" global indexfond. Med andra ord är han spelmissbrukare. Han klarar inte av att tänka långsiktigt utan söker kortsiktiga, lustfyllda kickar.

Nej, det kan absolut vara som du säger att hans investeringar är gjorda på ren chansning, men det gör honom inte till en missbrukare, precis som man inte blir en spelmissbrukare bara för att man lägger en rad på lotto eller en femhundring på att Ipswich ska vinna nästa hemmamatch. Man får göra chansningar med sina egna pengar för att man tycker det att det är roligt inte bara när när det förväntade resultatet är sämre än index utan till och med när väntevärdet är negativt. Risktagande övergår i missbruk när det går ut över ens liv, men inget han skriver antyder att så skulle vara fallet. Han jobbar, amorterar på sitt bolån varje månad och sätter in lite överskott som annars hade gått till snus på Avanza där han lagt en del i indexfonder och en del i andra papper som han tycker är mer "spännande". Visst kanske han först borde ha en ordentlig buffert på ett räntekonto innan han ger sig ut på börsen, men det är bara överdrivet att gapa om att alla som någonsin förlorat pengar på börsen skulle behöva en förmyndare. Du och killen ovanför är fan spegelbilder av varandra.
Citera
2025-04-21, 13:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina

Nej, det kan absolut vara som du säger att hans investeringar är gjorda på ren chansning, men det gör honom inte till en missbrukare, precis som man inte blir en spelmissbrukare bara för att man lägger en rad på lotto eller en femhundring på att Ipswich ska vinna nästa hemmamatch. Man får göra chansningar med sina egna pengar för att man tycker det att det är roligt inte bara när när det förväntade resultatet är sämre än index utan till och med när väntevärdet är negativt. Risktagande övergår i missbruk när det går ut över ens liv, men inget han skriver antyder att så skulle vara fallet. Han jobbar, amorterar på sitt bolån varje månad och sätter in lite överskott som annars hade gått till snus på Avanza där han lagt en del i indexfonder och en del i andra papper som han tycker är mer "spännande". Visst kanske han först borde ha en ordentlig buffert på ett räntekonto innan han ger sig ut på börsen, men det är bara överdrivet att gapa om att alla som någonsin förlorat pengar på börsen skulle behöva en förmyndare. Du och killen ovanför är fan spegelbilder av varandra.
All forskning på området missbruk säger precis motsatsen. Att dricka en vodkaflaska varje dag utan att det påverkar ens liv avseende jobb och andra åtagande innebär enligt dig att man inte lider av ett missbruk. Det handlar inte om man klarar av sitt liv eller inte, utan om ett stark drivkraft att utföra handlingen som innebär en fara eller risk - ingenting annat.

Läs på.
Citera
2025-04-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Han är bedragare eftersom han lämnade skeppet när börsen rasade. Och jag stod där med minst 15 blodröda aktier.

Keep in mind att jag hade bra fonder och aktier som har rusat och som jag sålde med förlust tom för att investera i hans aktier. Om jag inte hade gjort bytet då hade jag varit mångmiljonär idag. Nu har jag inte ens råd att köpa godis på mataffären trots att jag investerat miljoner på det här godis företaget.

Så vem tvingade dig att lyssna på hans råd då?
Det är enbart ditt eget fel, om du lyssnar på en random snubbe på nätet som du inte har en aning om vad eller varför han ger ut sina tips.

Uppenbart så hade han noll koll.
Det är bara att gå vidare.

Och det kvittar vem som hade gett tipset, oavsett om det var Musk, Warren Buffet, Bill Gates eller någon annan. Alla har fel ibland på börsen. Det är fullt normalt, även om vissa är mkt sämre än andra på att ge råd.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-04-21 kl. 14:04.
Citera
2025-04-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är det här som gör att aktier är så spännande och svårt.
Jag är övertygad om att Tesla störtdyker den dagen Elon kliver av som chef, Elon är Tesla.

Globalfond eller indexfond är tråkigt men säkrare än att spekulera i t.ex Tesla.

Säg att Peter Thiel skulle kliva in som chef, vad skulle marknaden säga om det?

Det finns alltid någon som kan ta över. Men jag tror iofs att Musk kommer byta spår. Mindre men bättre bilar till bättre pris. Mer robotar och AI, osv.
Citera
2025-04-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
All forskning på området missbruk säger precis motsatsen. Att dricka en vodkaflaska varje dag utan att det påverkar ens liv avseende jobb och andra åtagande innebär enligt dig att man inte lider av ett missbruk. Det handlar inte om man klarar av sitt liv eller inte, utan om ett stark drivkraft att utföra handlingen som innebär en fara eller risk - ingenting annat. Läs på.

Ja, i den hypotetiska värld där någon dricker en flaska vodka om dagen utan att det har någon inverkan på personens situation i övrigt så ser jag ingen anledning att prata om missbruk. Nu existerar ingen sådan verklighet utan vi vet att även om någon skulle göra detta utan att det går ut över jobb eller familj så är det förenat med betydande hälsorisker.

Men jag vet inte varför vi ska prata om alkoholism. Du började med spelmissbruk och risk är per definition ett element i hasardspel, men du kanske tror att alla som lägger en rad på stryktipset i veckan per definition är missbrukare? Nej, ingen tar ditt ordvrängande på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in