2025-04-21, 00:37
Medlem
Aktier är ETT företag. Fonder är FLERA företag. Mitt tips är att köpa en bankaktie och sedan köpa fonder. Uppgången är inte så dramatisk inte nedgången heller. Bankaktier är säkra. Köp Nordea. Fonderna kan du fundera över.
Citera
2025-04-21, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Maximera den förväntade avkastningen med indexfonder?
Då kommer han bli först i världen att lyckas med det.
Men den som sålt indexfonden till honom kommer definitivt bli rikare.
Säker inkomst hur än värdet utvecklas.

Vad yrar du om. Köper han typ Avanza zero är kostnaden 0.
Ja man maximerar avkastningen med indexfonder, men du kanske vet bättre än Eugene Fama, vinnaren av Nobels pris i ekonomi. Över tid kommer inte ens dom bästa fondförvaltarna slå index.
Citera
2025-04-21, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Börsen är typ all time high hela tiden under uppgångar. Det kan helt klart finnas galna dippar som den 1929 och pågick till 50-talet. Dock hade vi såna extrema faktorer som inte finns idag, sen två världskrig på det. Den som månadssparade under dessa 20+ år var tillbaka betydligt snabbare än om man bara hade väntat.

Ja och tror man att konstant Rekord på Rekord är normalt och kommer att fortsätta är väl dagens dipp knappt värd att gäspa över.
Citera
2025-04-21, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
Vad yrar du om. Köper han typ Avanza zero är kostnaden 0.
Ja man maximerar avkastningen med indexfonder, men du kanske vet bättre än Eugene Fama, vinnaren av Nobels pris i ekonomi. Över tid kommer inte ens dom bästa fondförvaltarna slå index.
Yrar inte nu och har aldrig gjort ens när jag har feber.
Jämför inte min kunskap med vad nån Nobelpristagare kommit fram till i nån jämförelse med nåt jag aldrig jämfört med.
Fondförvaltare har inte intresse att ge sina kunder hög avkastning, de har som uppgift att det bolag de jobbar åt där så stor vinst som möjligt.
Tror man att den mest lönsamma taktiken att investera sitt kapital i är att placera det i en indexfond anser jag att man är komplett galen.
Ser att du använder uttrycket över tid, det trodde jag bara galningarna i sekten rika tillsammans slängde sig med.
Citera
2025-04-21, 03:24
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du som har koll, vilka skapade FED och vilka styr det än idag?

Rothschild.
Citera
2025-04-21, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Men är han en bedragare eller inte? Han har slutat posta på Facebook kanske för att han har blivit avstängd. Jag kunde ha varit mångmiljonär idag om det inte vore för han. Nu har jag inte ens råd med busskort.

Varför skulle han vara en bedragare?

Meningen är ju att du ska göra dina egna analyser innan du köper ett bolag, men jag gissar att du aldrig har gjort det.
Citera
2025-04-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Yrar inte nu och har aldrig gjort ens när jag har feber.
Jämför inte min kunskap med vad nån Nobelpristagare kommit fram till i nån jämförelse med nåt jag aldrig jämfört med.
Fondförvaltare har inte intresse att ge sina kunder hög avkastning, de har som uppgift att det bolag de jobbar åt där så stor vinst som möjligt.
Tror man att den mest lönsamma taktiken att investera sitt kapital i är att placera det i en indexfond anser jag att man är komplett galen.
Ser att du använder uttrycket över tid, det trodde jag bara galningarna i sekten rika tillsammans slängde sig med.

Men nu pratar jag o oss vanliga dödliga. Klart att du klarar att slå index igen och igen. Intressant ändå att du sitter och kommenterar på Flashback när du kunde sitta på en lyxjakt full med brudar i St Tropez.
Citera
2025-04-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Självklart är det svårt att tro att Trump ska vara den riddare som knockar djupa staten ur sadeln. Men det är mångas våta dröm att det fortfarande kan vara så.
Och om han skulle vara det, så kommer han ge sig på FED.

Du som har koll, vilka skapade FED och vilka styr det än idag?

Har du läst något ur Project 2025 annat än sammanfattningar på nätet?

Var hittar du Project 2025 så man kan läsa om det?
Hittar bara en massa artiklar/nyheter.
Citera
2025-04-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
Men nu pratar jag o oss vanliga dödliga. Klart att du klarar att slå index igen och igen. Intressant ändå att du sitter och kommenterar på Flashback när du kunde sitta på en lyxjakt full med brudar i St Tropez.

Det är ju inte så svårt egentligen.
Endera så är man typen som kan kliva in i Bitcoin vid rätt tid och bli stenrik, eller Nvidia, eller Tesla, eller nån annan av alla som gått som tåget under lång tid. Men de flesta människor sätter inte allt på ett kort, och därför så är Indexfonder genialt.
Ser man över tid hur Aktiestinsen, Charlie Munger och liknande gubbar har blivit rika så ser det likadant ut för allihop.
Pengar+avkastning+ränta på ränta +tid = Shitloads of money.

Däremot, om man kan börsen, eller företagande, eller spelbranschen, eller vad det än må vara, så kan man göra enorma pengar, snabbt. Men det är ju samtidigt en jävligt hög risk att gå bankrutt oxå. Man måste in i rätt tid, och man behöver ha pengar att satsa, och sen kliva av i rätt tid. Det har visat sig att de allra flesta totalt misslyckas med den strategin.
Citera
2025-04-21, 09:02
Medlem
mingtians avatar
Gör bara exakt tvärtom! Bear tesla för hela slanten.
Citera
2025-04-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför skulle han vara en bedragare?

Meningen är ju att du ska göra dina egna analyser innan du köper ett bolag, men jag gissar att du aldrig har gjort det.

Han är bedragare eftersom han lämnade skeppet när börsen rasade. Och jag stod där med minst 15 blodröda aktier.

Keep in mind att jag hade bra fonder och aktier som har rusat och som jag sålde med förlust tom för att investera i hans aktier. Om jag inte hade gjort bytet då hade jag varit mångmiljonär idag. Nu har jag inte ens råd att köpa godis på mataffären trots att jag investerat miljoner på det här godis företaget.
Citera
2025-04-21, 10:40
Medlem
Egna analyser? Skojar du med mig. Jag klarade knappt av grundskolan med godkända betyg. Men jag fick arv och förlorade allt 99%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in