Citat:
Ursprungligen postat av
NyaHenrikss
Rulla i friläge använder bränsle för att motorn ska gå på tomgång.
Motorbroms använder inget bränsle.
Ja men på tomgång används bara små mängder. Hur modern måste bilen vara för att den inte ska använda bränsle under motorbroms? För jag tvekar på att min gamla skåpbil från 80-talet var så bränsleeffektiv. Och när det gäller min nuvarande bil är jag också ganska osäker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Norrbagg79
Inte så säker på om alla bilar är så. Jag följer med min färddator noga når jag kör, även med motorbroms säger den att bilen(automat) använder 0,2 l/mil.
En tidligara bil jag hadde med färddator sa 0,0.
Inte vet jag, men en bensinbil som står på tomgång använder ca. 1l pr timme.
Ja exakt. På tomgång vet jag man ju hur mycket den tar ungefär så det känns som att man sparar bensin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Norrbagg79
Nja, man motorbromsar i branta nerförsbackar så man slipper att slita bromsorna så mycket och sparar bensin.
Rullar man bara vill det ju gå för fort, men nu har vi lite flera och brantare backar i Norge.
Bromsklossarna är ju väldigt billiga att byta och dom håller otroligt länge även när man slösar onödigt med bromsen vilket jag ofta gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
elbel
Har man lite bensin kvar kan man dra loss två tändspolar så kör man tvåtakt istället
Men då går ju bilen som den skulle vara gravt tjackskadad och hackar som fan. Och sparar man ens bensin då? Den sprutar väl in bensin ändå som bara inte förbränns.