2025-04-20, 21:08
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
När man motorbromsar så kommer man behöver elda mer bensin för att accelerera. Eftersom man i vissa fall bromsar i onödan.

Jag skulle gärna se dina uträkningar i ämnet.

Jag blir så trött på idi….
Man motorbromsar när man närmar sig ett stopp, inte för att det är kul.
Citera
2025-04-20, 21:12
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag vet. Men det är inte det som tråden handlar om.
Citera
2025-04-20, 21:13
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
När man motorbromsar så kommer man behöver elda mer bensin för att accelerera. Eftersom man i vissa fall bromsar i onödan.

Jag skulle gärna se dina uträkningar i ämnet.
Nej, även på flat mark vill ju en bil som rullar i friläge mista fart.
Ditt exempel gäller bara om man rullar så snabbt ner en backe at man kommer upp nästa, men då går det troligen farligt snabbt.
Citera
2025-04-20, 21:18
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ditt exempel gäller bara om man rullar så snabbt ner en backe at man kommer upp nästa, men då går det troligen farligt snabbt.
Det som du kallar ”exempel” innehåller frasen ”i vissa fall”.

Och ja, friktion existerar. Den blir inte mindre av motorbromsning.
Citera
2025-04-20, 21:21
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:

Citat:
Nja, man motorbromsar i branta nerförsbackar så man slipper att slita bromsorna så mycket och sparar bensin.
Rullar man bara vill det ju gå för fort, men nu har vi lite flera och brantare backar i Norge.
Citera
2025-04-20, 22:45
Medlem
elbels avatar
Har man lite bensin kvar kan man dra loss två tändspolar så kör man tvåtakt istället
Citera
2025-04-21, 01:41
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Rulla i friläge använder bränsle för att motorn ska gå på tomgång.
Motorbroms använder inget bränsle.

Ja men på tomgång används bara små mängder. Hur modern måste bilen vara för att den inte ska använda bränsle under motorbroms? För jag tvekar på att min gamla skåpbil från 80-talet var så bränsleeffektiv. Och när det gäller min nuvarande bil är jag också ganska osäker.

Citat:
Inte så säker på om alla bilar är så. Jag följer med min färddator noga når jag kör, även med motorbroms säger den att bilen(automat) använder 0,2 l/mil.
En tidligara bil jag hadde med färddator sa 0,0.
Inte vet jag, men en bensinbil som står på tomgång använder ca. 1l pr timme.

Ja exakt. På tomgång vet jag man ju hur mycket den tar ungefär så det känns som att man sparar bensin.

Citat:
Nja, man motorbromsar i branta nerförsbackar så man slipper att slita bromsorna så mycket och sparar bensin.
Rullar man bara vill det ju gå för fort, men nu har vi lite flera och brantare backar i Norge.

Bromsklossarna är ju väldigt billiga att byta och dom håller otroligt länge även när man slösar onödigt med bromsen vilket jag ofta gör.

Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Har man lite bensin kvar kan man dra loss två tändspolar så kör man tvåtakt istället

Men då går ju bilen som den skulle vara gravt tjackskadad och hackar som fan. Och sparar man ens bensin då? Den sprutar väl in bensin ändå som bara inte förbränns.
Citera
2025-04-21, 01:55
Medlem
Det beror på hur snabbt du körde ts, alltså om du fri rullar i en backe och låter hastigheten stiga ordentligt över hastighetsgränsen blir ju accelerations energin mindre sen när du behöver gasa igen.

Kör du lagligt, alltså att du fri rullar i en nedförsbacke samtidigt som du bromsar är det mycket bättre att motorbroms. Du spara både bensin och bromsar på det.
Citera
2025-04-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag körde just till stan med extremt lite bensin i tanken. Visste verkligen inte om jag skulle komma fram eller inte, så jag lät den rulla i friläge i varenda nedförsbacke i hopp om att jag kanske förbrukar lite mindre då.

Nu kom jag faktiskt fram till stan så det gick ju. Men funkar det här verkligen eller är det bara helt meningslöst? (Min bil är från 2001)

När jag hade min skruttiga gamla skåpbil så gjorde vi nåt liknande på raka vägar. Vi öppnade alla dörrar och tre personer fick stå med ena foten på nedersta steget och sparka fram bilen (föraren inkluderat). Tänk er som en kickbike. Och det funkade ju faktiskt.
Nu gör det ju i princip ingen skillnad i förbrukning, hade varit bättra att stänga av motorn och rullat i nedförsbackarna. Men det är inte många cl du kan tjäna.
Citera
2025-04-21, 03:22
Medlem
Lite off topic, men 2 ggr (eller kanske tom 3 ggr när jag tänker efter) har jag bokstavligt talat rullat in på en mack med tom tank.
En gång på väg mot stan på nynäsvägen vid gullmarsplan, så dog bilen där och jag lyckades rulla ca 1,5 km ner mot en jet mack i hammaby industriområde (lugnet).
En annan gång när vi hade kört igenom en tunnel mellan österrike och tyskland, och bilen dog strax därefter och en mack fanns lägligt efter tunneln.
En tredje gång efter att ha köpt en jänkare i Georgia, med defekt tankmätare. Bilen dog på vägen och det var bara att svänga in på en mack som turligt nog fanns där på vischan..
Citera
2025-04-21, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu gör det ju i princip ingen skillnad i förbrukning, hade varit bättra att stänga av motorn och rullat i nedförsbackarna. Men det är inte många cl du kan tjäna.
Då har du inga bromsar
Citera
2025-04-21, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Smart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in