Citat:
Ursprungligen postat av
ManMedProblem
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.
Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.
Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?
För det första: Det var inte Trumps fel att du spekulerade i börsen med ditt boende som insats.
För det andra: Att istället för att amortera spekulera med börsen är att likställa att du gamblar med din bostad som insats. Det är oerhört korkat, oavsett om man investerar i "säkra" tillgångar som indexfonder, eller som du gamblar hejvilt på övervärderade bubbel-bolag.
Det du ska göra är följande: helt och håller särskilja dina pengar som går till boende och investeringar. Ditt boende är en av de viktigaste utgiftsposterna. Spekulera inte på börsen med ditt hus som insats och se till att amortera ner ditt lån. För det andra så ska du sluta gambla på börsen med pengar du inte har råd att förlora. Det är ditt fel att du förlorat pengar, inte Trump.
På ett fasträntekonto skall det finnas motsvarande 6-12 månadsutgifter. Dvs behöver du 20000kr i månaden för att överleva så bör du ha 120-240000kr på ett fasträntekonto som du kan använda omedelbart.
När du har amorterat på ditt bolån, har ett bra sparkapital som krockkudde, och inte har en massa skräpskulder så kan du börja spara på börsen. Du verkar göra allt omvänt, och det kommer att gå illa förr eller senare.
Gör du som jag säger så garderar du dig mot en massa tråkigheter i livet. Alla kan bli sjuka och mista jobb. A-kassan har ibland långa handläggningstider. Vad ska du göra om A-kassan är 2-3 månader för sen och inte sitter på ett sparkapital? Sälja dina tesla-aktier som tappat halva sitt värde?