2024-09-03, 18:35
Medlem
-Ines-s avatar
Såg henne nyligen. Hon är den smalaste person jag någonsin sett, som ett skelett. Hon fyller snart 49 år dessutom, det är ett under att hon fortfarande lever. Jag tror inte hon har lång tid kvar.
Citera
2024-09-11, 12:39
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Såg henne nyligen. Hon är den smalaste person jag någonsin sett, som ett skelett. Hon fyller snart 49 år dessutom, det är ett under att hon fortfarande lever. Jag tror inte hon har lång tid kvar.
Hon är galen.
Varför lyfter SvD fram henne?
Citera
2025-04-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-

Nu är hon avliden.
Citera
2025-04-20, 11:10
Medlem
Så dog hon då till slut av sin anorexia, 49 år gammal. Sorgligt öde.

https://www.svd.se/a/8qA6gE/stina-os...m_medium=share
Citera
2025-04-20, 11:14
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Sår tragisk. Hon var intressant och hade intellektuell integritet.
Citera
2025-04-20, 11:21
Medlem
Hur dör man utav Anorexia är det att organen till slut säger ifrån eller vad händer?

Kunde man inte tvångsvårda henne på psyk och där med hjälp av medicinering se tll att hon fick i sig mat och näring?

Detta är ju självskadebeteende.
Citera
2025-04-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur dör man utav Anorexia är det att organen till slut säger ifrån eller vad händer?

Kunde man inte tvångsvårda henne på psyk och där med hjälp av medicinering se tll att hon fick i sig mat och näring?

Självklart är det självskadebeteende. Hon har varit tvångsvårdad och hon har öppet skrivit om det och vilket fruktansvärt svek hon tyckte att det var. Finns troligen länkar till det i tråden.

Formuleringen i artikeln om dödsfallet löd:

Citat:
På fredagen avled hon på sjukhus, omgiven av sin familj.
– Hon avled till följd av sin grundsjukdom anorexia nervosa som hon hade haft under en väldigt lång tid, säger hennes syster Kajsa Oscarson.
Stora delar av sitt liv kämpade Stina Oscarson mot anorexi, samtidigt som hon fortsatte att skriva och vara en stark röst i samhällsdebatten.
Så jag gissar att det var ungefär som du skrev, att organen gav upp till följd av anorexian.
Citera
2025-04-20, 11:33
Medlem
Studsbolls avatar
Extremt väntat att hon inte skulle överleva. Anorexi som inte behandlas slutar så. Och hon var stollig utöver det sjuka också.
Citera
2025-04-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Hon har tvångsvårdats vid flera tillfällen.
När man svälter sin kropp under så lång tid så försvagas hjärtat och det blir rubbningar i hjärtrytmen. Komplikationerna av sjukdomen blir kroniska och tillfällig tvångsvård gör ingen skillnad.
Jag önskar att Stina har fått ro nu. Anorexia är en fruktansvärd sjukdom.
Citera
2025-04-20, 11:40
Medlem
Jag brukar se henne på stan, hon var så sjukt smal. Förstår det inte höll i längden
Citera
2025-04-20, 12:06
Medlem
Zopencos avatar
En hyfsat frisk fläkt som kunde stå stark och tänka självständigt trots angrepp från en inskränkt befolkning som bekvämt underkastar sig och låter sig hjärntvättas så de får panik om man nämner ordet neger eller ens säger n-ordet.

"Stina Oscarson intervjuas: N-ordet väckte kalabalik" https://www.youtube.com/watch?v=bAc9elq54Ds
Citera
2025-04-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Sår tragisk. Hon var intressant och hade intellektuell integritet.

Ja jag håller med. Hon var en intressant röst i Sverige, hon var oberoende och uttryckte sina åsikter utan oro. Antagligen var hon så ”utanför alla grupperingar” att hon inte behövde behaga någon för att få godkännande, varken från höger eller från vänster, hon kunde vara sig själv. Därför var hon unik i Sverige.
Ledsamt att hon är borta, men inte en överraskning för oss som sett henne i verkligheten. Så smal kan ingen vara och bli långlivad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in