2023-03-27, 11:00
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag tror inte det handlar om sympati med Putin. Hon tycker man ska prata med alla och tror på samtalets kraft. Hon hade ett samtal med nazister på nåt bibliotek, tycker att Akilov borde kunna sitta i konsumkassan, det känns som naivitet framförallt. Nu ska vi vara sams allihopa.
Hon har fått Frihetspennan för att hon verkar i Torgny Segerstedts anda men inte för att hon kritiserar diktatorer utan för att hon försvarar yttrandefriheten

Ja, hon påstår att hon tror på samtalets kraft. Kanske övertygar hon sig själv och några till men hon övertygar inte mig. Stina representerar i mina ögon bara en naiv och vulgariserad samtalsaktivism. Jag ser knappast att hon har tillräckligt bra koll på omvärlden för att hon ska kunna sägas vara någon bra förkämpe för yttrandefriheten, tvärtom. Hon och hennes vänner har lagt ner mycket tid på att skrika sig hesa för diktaturkramaren och antisemiten Julian Assange men de höjer inte rösten nämnvärt varje gång ytterligare en förkämpe för demokrati och pressfrihet döms till ett långt fängelsestraff i exempelvis Belarus.

Av samtalsaktivister som Stina reduceras yttrandefriheten alltid ner till en kamp för att diktaturers medhjälpare ska ges ökat spelrum och till just ett ’att prata med alla”-koncept. Då blir det också mycket lätt att anklaga andra för att vara yttrandefrihetsmotståndare eftersom många inte alls har någon lust att ge diktaturernas språkrör draghjälp eller själva prata med nazister, terrorister, krigsförbrytare och massmördare. Samtalsaktivisternas narrativ ligger ofta nära de ryska statsmediernas och trollfabrikernas förvrängningar. Man påstår att yttrandefriheten är som allra sämst i demokratier där folk har möjlighet att ta sig friheter som exempelvis att prata med de som de själva väljer att prata med och bara säga sådant som de själva vill säga.

Att Stina fått Frihetspennan i Torgny Segerstedts anda bekräftar knappast att hon är en bra förkämpe för yttrandefriheten. Men det säger en hel del om den tid vi levt i. Det finns ju diktaturkramare (och förintelseförnekare) här på Flashback som gärna svänger sig med Segerstedt i tid och otid också, så har det varit länge. Det är inget annat än en appropriering och förvrängning av samma typ som den som återfinns i rysk statsmedia eller hos SD när de säger att de riktiga nazisterna inte var/är de själva, deras egna förfäder och NSDAP utan de svänska socialdemokraterna.

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Artikeln börjar med att hon pratar i en intervju om att hon inte blir inbjuden till debattforum längre eftersom NATO-debatten i Sverige tvärtystnat. Den mest elaka tolkning jag kan komma på är att det handlar om uppmärksamhetstörst. Nåt som tyder på det är att hon uppmärksammar en intervju i en liten tidning samtidigt som hon säger att hon är rädd att den ska upptäckas.
Ondska? Nä. Lite fåfänga, publicistisk yrkesskada.

Jag bryr mig egentligen inte om hennes personliga drivkrafter och motiv. Det viktiga för mig är att betrakta Stina i det större sammanhang där hon hör hemma. Hennes indirekta ställningstagande för Putinryssland är förmodligen en konsekvens av att hon mycket aktivt valt att vara en del av en kontext och en informationsmiljö som det varit lätt att dras in i de senaste tio åren. Vi får väl se hur det utvecklas, om hon på något vis kommer att gå ett steg längre in i de ännu mer konspirativa kretsar som är på frammarsch.
Senast redigerad av Yayoi 2023-03-27 kl. 11:35.
Citera
2023-03-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Ja, hon påstår att hon tror på samtalets kraft. Kanske övertygar hon sig själv och några till men hon övertygar inte mig. Stina representerar i mina ögon bara en naiv och vulgariserad samtalsaktivism. Jag ser knappast att hon har tillräckligt bra koll på omvärlden för att hon ska kunna sägas vara någon bra förkämpe för yttrandefriheten, tvärtom. Hon och hennes vänner har lagt ner mycket tid på att skrika sig hesa för diktaturkramaren och antisemiten Julian Assange men de höjer inte rösten nämnvärt varje gång ytterligare en förkämpe för demokrati och pressfrihet döms till ett långt fängelsestraff i exempelvis Belarus.

Av samtalsaktivister som Stina reduceras yttrandefriheten alltid ner till en kamp för att diktaturers medhjälpare ska ges ökat spelrum och till just ett ’att prata med alla”-koncept. Då blir det också mycket lätt att anklaga andra för att vara yttrandefrihetsmotståndare eftersom många inte alls har någon lust att ge diktaturernas språkrör draghjälp eller själva prata med nazister, terrorister, krigsförbrytare och massmördare. Samtalsaktivisternas narrativ ligger ofta nära de ryska statsmediernas och trollfabrikernas förvrängningar. Man påstår att yttrandefriheten är som allra sämst i demokratier där folk har möjlighet att ta sig friheter som exempelvis att prata med de som de själva väljer att prata med och bara säga sådant som de själva vill säga.

Att Stina fått Frihetspennan i Torgny Segerstedts anda bekräftar knappast att hon är en bra förkämpe för yttrandefriheten. Men det säger en hel del om den tid vi levt i. Det finns ju diktaturkramare (och förintelseförnekare) här på Flashback som gärna svänger sig med Segerstedt i tid och otid också, så har det varit länge. Det är inget annat än en appropriering och förvrängning av samma typ som den som återfinns i rysk statsmedia eller hos SD när de säger att de riktiga nazisterna inte var/är de själva, deras egna förfäder och NSDAP utan de svänska socialdemokraterna.

Jag bryr mig egentligen inte om hennes personliga drivkrafter och motiv. Det viktiga för mig är att betrakta Stina i det större sammanhang där hon hör hemma. Hennes indirekta ställningstagande för Putinryssland är förmodligen en konsekvens av att hon mycket aktivt valt att vara en del av en kontext och en informationsmiljö som det varit lätt att dras in i de senaste tio åren. Vi får väl se hur det utvecklas, om hon på något vis kommer att gå ett steg längre in i de ännu mer konspirativa kretsar som är på frammarsch.

Hon har inte tillräckligt bra koll. Det var tydligt under den kritiserade diskussionen med nazisten på biblioteket. För all del kan det väl vara ok att diskutera med alla, från IS till Goebbels, kanske hellre in mindre sammanhang men ok, ok, varför inte på Stadsbiblioteket. Men hon ställde inga relevanta frågor. Inga skarpa frågor. Hon hon verkade inte veta tillräckligt om nazismen.
Hon var plakatvänster på radioteatern och då var utbudet snävt, politiserat. Påminde om 70-talsvänster. Sen dess har det hänt nåt. Hon har satsat på alla liberalers älsklingskoncept: Yttrandefriheten. Inte vilken yttrandefrihet som helst: den förment ovillkorliga. Satsningen gav anställning på Svenska Dagbladet, hedersdoktorat, Frihetspenna, fanclub. Hon är för fred och dialog och har berättat att hon redan som liten fantiserade om att gräva sig igenom jorden till Kina och skapa världsfred, eller hur det nu var.
Får inte intrycket av artikeln att hon kommer att gå åt pro-ryskt håll. Kanske tvärtom, på väg att ta ställning för Ukraina även militärt, med allt vad det innebär? Hon ifrågasätter om pacifism är en möjlig hållning i krig. Borde hon ha tänkt på redan, kan man tycka.
Citera
2023-08-31, 06:49
Medlem
I en artikel i SvD klargör Stina Oscarsson att hon anser att Sverige bör avskaffa försvarsmakten, om Ryssland anfaller Sverige så bör vi öppna våra hjärtan och ta emot Ryssen med öppna armar, hon lever själv gärna under förtryck, hellre än att utföra någon som helst våldshandling

https://www.svd.se/a/JQ40dm/stina-os...sland-angriper

Man kan ju fråga sig om Stina Oscarsson själv låser ytterdörren? Eller om hon också ser det som en våldsaktion mot den som ev skulle försöka bryta sig in?
Citera
2023-10-11, 08:09
Medlem
Någon som vet mer om denna artikel om en brevväxling mellan Stina Oscarsson och Madeleine Pyk?

https://www.expressen.se/kultur/bock...rostade-pa-sd/

Viktor Malm avslutar artikeln med:
Citat:
Samt den smått chockerande upplysningen att Stina Oscarson taktikröstade på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet 2022.

Hur gör man när man taktikröstar på Sveriges näst största parti?
Citera
2023-10-11, 12:22
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll

Malm gick inte in på det i recensionen, så antar att man får läsa boken!
Citera
2023-10-11, 13:41
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll

Viktor Malm avslutar artikeln med:

Nånting metapolitiskt har ändå gjorts rätt om en kulturmänniska som Stina Oscarsson röstar på SD.

Undrar vilket odds man hade fått om man hade spelat på det runt 2010, då hon väl var i nån slags kulturpolitisk grupp i Miljöpartiet?
Citera
2023-10-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Nånting metapolitiskt har ändå gjorts rätt om en kulturmänniska som Stina Oscarsson röstar på SD.

Undrar vilket odds man hade fått om man hade spelat på det runt 2010, då hon väl var i nån slags kulturpolitisk grupp i Miljöpartiet?

Ja, detta måste ändå vara en slags vändpunkt.
Citera
2023-11-08, 14:00
Medlem
Det var väl ingen nyhet att Stina Oscarson röstar på Sverigedemokraterna
https://www.svd.se/a/5Bdna1/stina-os...gedemokraterna
Citera
2023-11-14, 11:59
Medlem
HeavyPops avatar
Hon är en teoretiskt begåvad människa, kanske en gigant, i mina ögon.

Nån som vet jag kontaktar henne?
Citera
2023-12-29, 19:01
Medlem
Vad är problemet med henne?
https://www.svd.se/a/69OOK8/stina-os...tt-skattevagra
Citera
2023-12-29, 20:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det var väl ingen nyhet att Stina Oscarson röstar på Sverigedemokraterna
https://www.svd.se/a/5Bdna1/stina-os...gedemokraterna

Jag vet ej vilka argument hon lägger fram. Men jag trodde hon var sista att rösta på SD. Mycket märkligt att klarar av limbo mellan att vara i stugvärmen på SVD och samtidigt rösta på SD. Hon ser dödligt sjuk ut på senare bilder jag sett på hon, anorektiker brukar dö av komplikationer, inte av sjukdomen i sig.

Jag har allmänt svårt för folk som teoretiserar sin omgivning, vill någon sammanfatta vad hon tycker i några meningar?
Citera
2024-04-23, 23:35
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Jag har inte läst tråden, ville bara förmedla mitt intryck.
Hon se framför allt livsfarlig ut. En kvinnlig person med ett sånt utseende, och en intellektuell profil skrämmer mig mer än något annat. Att döma av det jag sett i media. Nu röstar hon på Sverigedemokraterna.
Hon kunde lika gärna ha röstat på Nyans, det muslimska partiet, om jag känner den här typen rätt.
Det var en annan kvinna, en invandrare med liknande intellekt och anorektiska kroppskonstitution som visade sig vara en nationell säkerhetsrisk. Hon skulle bli präst, sedan känd som "riksstalker". Uppdrag i tingsrätten, diverse olika partier osv. Samma ålder också som S.O. Den här intellektuella kvinnotypen vill jag varna för. De har alltför stor makt i Sverige. Generellt har jag märkt att kvinnor med låg kroppsvikt och/eller kortväxthet är mentalt instabila och farliga. I varje fall i Sverige och liknande länder.
När Sverigedemokraterna stöds av alltför extrema väljare, bör man nog inte rösta alls. S.O kanske är duktig inom kulturområdet, men politik är inget för kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in