Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 08:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Nej. Jag fick lära mig som TS.
Det är (var) ett naturligt filbyte så högerblink behövdes inte.
Man ska tydligen även blinka om man ska svänga av från vägen även om det är tydligt att filen svänger (alltså inte en vanlig avfart)!
Citera
2025-04-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Motorväg kan jag tycka att man blinkar tillbaka. Landsväg helt uteslutet. Stör mig på dessa kompletta idioter din blinkar där. ”Jaha? Så du tänker alltså svänga in igen? Det kunde jag ju aldrig listat ut!”

Precis, man behöver inte blinka tillbaka för andra trafikanter ska räkna med att man kommer svänga in igen.

Det var vad de sa när jag tog körkort om inte annat.
Citera
2025-04-19, 08:58
Medlem
Nu spelar det väl ingen praktisk roll om man blinkar eller inte då man svänger tillbaka till höger fil. Själv gör jag det aldrig för att det är ju en självklarhet för den omkörde att alla svänger tillbaka.
Citera
2025-04-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det kan inte bero på att moderna bilar har system för att hålla bilen mellan linjerna (filbytes varning), vilket gör att bilen inte vill passera en filmarkering (linje) utan styr tillbaka in i filen som du vill lämna. För att stänga av systemet så att du kan byta fil måste du blinka åt det håll som du skall svänga. Nu skall ni få ett gott råd, ligg inte för nära en VAG elbil på motorvägen. Om föraren i bilen använder Farthållaren går bilen i 110 km enligt skyltningen på motorvägen. Nu passerar bilen en avfart där det är 70 km. Ligger skylten för nära motorvägen så att VAGs farthållare läser den kommer bilen att sänka hastigheten ned till 70 km väldigt fort. Ligger du för nära kommer du att sitta i bakluckan. Nu tror jag att det är anledningen till att olyckorna ökat vid motorvägarnas avfarter.
Det är min personliga reflektion och på inte sätt vetenskapligt bevisat, bara ett gott råd till alla trafikanter " Håll avstånd till moderna elbilar".
Den funktion för skyltavläsning ni beskriver har ju inget med elbilar att göra.
Citera
2025-04-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
En förklaring kan vara att jag som kör om vill vara säker på att den omkörde inte planerar att öka farten precis när jag ska svänga in i igen och därför blinkar för att vara på den säkra sidan för att ev. undvika en krock. Den omkörde vet ju inte om eller hur länge jag tänker ligga kvar i vänsterfilen.

Blinka höger för att hjälpa den omkörde se att det inte är läge att gasa på och köra om på insidan?
Citera
2025-04-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nu spelar det väl ingen praktisk roll om man blinkar eller inte då man svänger tillbaka till höger fil. Själv gör jag det aldrig för att det är ju en självklarhet för den omkörde att alla svänger tillbaka.

Precis, och det var anledningen körskolan gav när jag tog körkort till att man inte behövde blinka höger efter omkörning.
Citera
2025-04-19, 09:01
Medlem
blobben!!!s avatar
Det är alltid bättre att ha handen klistrad på sina blinkers än det omvända. Har aldrig varit med om en situation där jag varit nära en olycka på grund av att någon annan signalerat för mycket (om det inte varit helt fel, t.ex. höger i stället för vänster).
Citera
2025-04-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Värst är de som ska svänga ut ur rondellen men som har en körstil som visar att de ska runt(ligger fel i rondellen) och om de blinkar så blinkar de efter de redan gjort svängen ut. Dvs de slår på blinken när de redan har svängt av.
Vad anser ni att "fel i rondellen" innebär?
Citera
2025-04-19, 09:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad anser ni att "fel i rondellen" innebär?

Hur man positionerar sig i rondellen. Säg att den är bred och du ligger så nära mitten som möjligt fast du har tänkt att svänga ut. Blinkar man inte då så tror ju alla att bilen ska fortsätta i rondellen då den ligger nära mitten
Citera
2025-04-19, 09:12
Medlem
När jag tog körkort så skulle man blinka när man svängde tillbaka.

Jag tog körkort för 50 år sen, fick MC-kort på köpet.
Citera
2025-04-19, 09:13
Medlem
Tror nya bilar ökar blinkfrekvensen. Brukade aldrig heller blinka in efter omkörning men min nya bil har grader av autostyrning som håller mig inom väglinjerna, blinkar jag vid filbyte uppstår ett motstånd i ratten som förvisso kan forceras men är betydligt jobbigare än att slå på blinkers.
Citera
2025-04-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur man positionerar sig i rondellen. Säg att den är bred och du ligger så nära mitten som möjligt fast du har tänkt att svänga ut. Blinkar man inte då så tror ju alla att bilen ska fortsätta i rondellen då den ligger nära mitten
Den som inte blinkar förutsätts avse fortsatt färd i cirkulationsplatsen, detta oavsett val av fil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in