Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 09:20
Medlem
Moderna bilar med filassistans eller vad det nu kallas lever att man blinkar när man byter fil. Gör man inte det så vibrerar det ganska kraftigt i ratten.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Minns ju även att kompisen som tog körkort samtidigt.
Hans körskola sa att man inte behövde blinka när man lämnade en motorväg om man gick ut direkt där avfarten började?
Svenska körskolor verkar vara en skyddad verkstad för hemkokta regler.
Citera
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Man ska blinka under hela omkörningen och när det är säkert att svänga in framför, så stänger man av blinkers och gör detta. Det kan inte misstolkas. Så hette det 1999 när jag tog mitt kort iaf.
Citera
2025-04-19, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nepp. Inte på min trafikskola och inte på uppkörningen. Blinka för att köra om, men inte efter omkörning, för då skulle man bara återgå till sin placering.

Din trafik lärare tyckte nog inte om dig.
Citera
2025-04-19, 09:28
Medlem
Overminds avatar
Det är som jag brukar säga, man kan aldrig vara för tydlig i trafiken. Blinka alltid.
Citera
2025-04-19, 09:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den som inte blinkar förutsätts avse fortsatt färd i cirkulationsplatsen, detta oavsett val av fil.

Jag vet vad reglerna säger men du har aldrig sett folk köra ut ur en rondell utan att blinka?
Citera
2025-04-19, 09:32
Medlem
meganegerdases avatar
Självklart blinkar man vid filbyte oavsett orsak.

Vissa länder blinkar man vänster under hela omkörningen, tills man är tillbaks i högerfilen, helt efterblivet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det är som jag brukar säga, man kan aldrig vara för tydlig i trafiken. Blinka alltid.

Vissa trafikanter borde alltid ha en blinkande "saftblandare" på taket när de är ute i trafiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Många moderna bilar har såkallad lane keeping assist som hjälper föraren att hålla bilen mellan linjerna. Skulle man försöka byta fil utan att blinka höger så skulle bilen försöka hindra det. Det går, men det blir trögare.
Citera
2025-04-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Precis, man behöver inte blinka tillbaka för andra trafikanter ska räkna med att man kommer svänga in igen.

Det var vad de sa när jag tog körkort om inte annat.

Man ska aldrig anta att andra trafikanter kan räkna ut vad du tänker göra. Våra vägar brukas av kompletta idioter så det skadar inte att vara övertydlig.
Citera
2025-04-19, 09:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
TS, jag tog körkort för 51 år sedan men anpassar mig efter nya trafikregler.

Helt klart att väldigt många svenskar inte kan köra bil vilket även den här tråden bevisar.
Man ska blinka när man byter fil och knappast blinka vänster hela tiden under omkörning.
Var i Tyskland och körde igen för ett par veckor sedan och där är moralen hög när man kör bil.
Man använder regelbundet backspeglar och blinkers.
Antag att du ligger på en 4 filers motorväg och ligger i innersta filen och ska köra om så blinkar man för att byta fil till näst innersta filen. Har man blinkers på åt vänster hela tiden förväntas man byta en fil till.
När man kört om visar man att man byter fil igen. Enkelt.
Sedan när man kört om så återgår man till inre filen igen. Och givetvis visar man det med blinkers och som slås på lite före man påbörjar filbyte och inte när man korsat väglinjerna och redan är inne i filen man ska till.

Åkte på E6:an igår och där verkar blinkers vara något onödigt för många och ofta BMW och Audi men har spridit sig till fler bilmodeller.
E6:an där jag åkte norr om Uddevalla är tvåfilig och givetvis ligger vissa dårar kvar i vänstra filen på tok för länge för att de ser något långsamgående några kilometer längre fram.

Hur svårt kan det vara?
TS, sälj bilen och åk med färdtjänst.
Citera
2025-04-19, 09:52
Medlem
Det kan ju vara så att den du kört om är en arab som nu känner sig kränkt och därför trycks gasen i botten för att köra om på insidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in