Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!
På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).
Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
TS, jag tog körkort för 51 år sedan men anpassar mig efter nya trafikregler.
Helt klart att väldigt många svenskar inte kan köra bil vilket även den här tråden bevisar.
Man ska blinka när man byter fil och knappast blinka vänster hela tiden under omkörning.
Var i Tyskland och körde igen för ett par veckor sedan och där är moralen hög när man kör bil.
Man använder regelbundet backspeglar och blinkers.
Antag att du ligger på en 4 filers motorväg och ligger i innersta filen och ska köra om så blinkar man för att byta fil till näst innersta filen. Har man blinkers på åt vänster hela tiden förväntas man byta en fil till.
När man kört om visar man att man byter fil igen. Enkelt.
Sedan när man kört om så återgår man till inre filen igen. Och givetvis visar man det med blinkers och som slås på lite före man påbörjar filbyte och inte när man korsat väglinjerna och redan är inne i filen man ska till.
Åkte på E6:an igår och där verkar blinkers vara något onödigt för många och ofta BMW och Audi men har spridit sig till fler bilmodeller.
E6:an där jag åkte norr om Uddevalla är tvåfilig och givetvis ligger vissa dårar kvar i vänstra filen på tok för länge för att de ser något långsamgående några kilometer längre fram.
Hur svårt kan det vara?
TS, sälj bilen och åk med färdtjänst.