Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 08:31
Medlem
Ett passligt sätt att föra blinkers vid omkörning vid enkelfilig väg är att vid start av om körningen sätter man igång vänster blinkers, denna blinkers behålls på under om körningen och slås av när man säkert kan köra tillbaka i körfältet med gott avstånd till den omkörda.

Det finns också gott om nötter som är så rädda för att vara i mötande körfält att de viker in direkt framför omkörda bilen. Så får man skitig ruta/strålkastare och i värsta fall stenskott som omkörd. Rätt är att aldrig svänga in framför den omkörda innan man ser den bilen i mittbackspegeln. 7 av 10 kör in för snävt, helt utan reell anledning, möjligen osäkerhet/rädsla.

Tack och lov är vi i alla fall ett fåtal som kan köra bil i landet, som ser till att det flyter.
Citera
2025-04-19, 08:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nja beror på. Om du kör i din fil och kör om en bil vilket innebär att du kör i motsatta körfältet så måste du ju tillbaka i ditt körfält. Det är skillnad om du kör på dubbelfilig väg där du har flera filer i samma riktning. Enkelväg är endast en fil i vardera riktning och inte ett filbyte. Så blinka tillbaka gör man om det är dubbelfil eller mer. Sen tror jag många har moderna bilar med automatiska prylar som tvingar en att blinka om man inte vill känna obehag..

Min bil blir arg om jag inte blinkar vid omkörning och försöker förhindra mig genom att styra tillbaka om jag inte blinkar
Har samma ”problem” med min bil (kanske går att stänga av iofs) men det är väl även ett filbyte fast det är på andra sidan? Man är väl inte kvar i den egna filen när man är på andra sidan vägen?
Citera
2025-04-19, 08:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det dummaste är de som inte blinkar vänster vid omkörning men bara blinkar höger när de ska tillbaks.

Alla som blir omkörda vet att du ska tillbaks till högerfilen för vi har högertrafik i Sverige. Att blinka höger efter omkörning är helt onödigt.
Citera
2025-04-19, 08:34
Det är synd att alldeles för många verkar ha slut på blink-vätskan just i rondeller? Hur svårt ska det vara egentligen att blinka?
Citera
2025-04-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det kan inte bero på att moderna bilar har system för att hålla bilen mellan linjerna (filbytes varning), vilket gör att bilen inte vill passera en filmarkering (linje) utan styr tillbaka in i filen som du vill lämna. För att stänga av systemet så att du kan byta fil måste du blinka åt det håll som du skall svänga. Nu skall ni få ett gott råd, ligg inte för nära en VAG elbil på motorvägen. Om föraren i bilen använder Farthållaren går bilen i 110 km enligt skyltningen på motorvägen. Nu passerar bilen en avfart där det är 70 km. Ligger skylten för nära motorvägen så att VAGs farthållare läser den kommer bilen att sänka hastigheten ned till 70 km väldigt fort. Ligger du för nära kommer du att sitta i bakluckan. Nu tror jag att det är anledningen till att olyckorna ökat vid motorvägarnas avfarter.
Det är min personliga reflektion och på inte sätt vetenskapligt bevisat, bara ett gott råd till alla trafikanter " Håll avstånd till moderna elbilar".

Helt rätt kring filhållningen, den gör att man gärna blinkar även när det inte är påkallat.

Bra att vag bilarna gör så, 99 av 100 håller för korta avstånd. Tresekundersregeln kan de inte stava till. Att bilar plötsligt saktar in ger nog en välbehövlig tankeställare. Trist om det smäller, men blir förhoppningsvis läropengar.
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2025-04-19 kl. 08:43.
Citera
2025-04-19, 08:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har samma ”problem” med min bil (kanske går att stänga av iofs) men det är väl även ett filbyte fast det är på andra sidan? Man är väl inte kvar i den egna filen när man är på andra sidan vägen?

Nej du ska ju vara i den filen och du är temporärt i motsatt riktning och måste tillbaka. Du måste däremot blinka när du påbörjar omkörningen.

Det går att stänga av men du måste stänga av vid varje biltur då jag tror det är ett krav för att få höga poäng i euro ncap(säkerhet)
Citera
2025-04-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det är synd att alldeles för många verkar ha slut på blink-vätskan just i rondeller? Hur svårt ska det vara egentligen att blinka?

Precis, hur många gånger stannar man inte och väntar på en bil helt i onödan bara för att begåvningsreserven till bilförare inte orkade blinka ut? Jävla low life / amöbor.
Citera
2025-04-19, 08:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Precis, hur många gånger stannar man inte och väntar på en bil helt i onödan bara för att begåvningsreserven inte orkade blinka ut? Jävla low life / amöbor.

Värst är de som ska svänga ut ur rondellen men som har en körstil som visar att de ska runt(ligger fel i rondellen) och om de blinkar så blinkar de efter de redan gjort svängen ut. Dvs de slår på blinken när de redan har svängt av.
Citera
2025-04-19, 08:47
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.
Jag vill minnas att det i trafiklagen stod att körriktningsvisare skulle användas om det var till ledning för annan.
Det skulle ju betyda att inte är nödvändigt att blinka på en i övrigt tom väg.
Med samma logik skulle det heller inte vara nödvändigt att blinka höger efter en omkörning eftersom det är precis vad man som omkörd kan förvänta sig.
Citera
2025-04-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Blinka vid filbyte. Dessutom så har moderna bilar ofta teknik för att förhindra att man kör över fil/mittlinjen av misstag, vilken kopplas bort om man blinkar.
Citera
2025-04-19, 08:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej du ska ju vara i den filen och du är temporärt i motsatt riktning och måste tillbaka. Du måste däremot blinka när du påbörjar omkörningen.

Det går att stänga av men du måste stänga av vid varje biltur då jag tror det är ett krav för att få höga poäng i euro ncap(säkerhet)

Nu när jag tänker efter så tror jag man absolut inte ska blinka tillbaka egentligen då det innebar en risk om man kör om någon och bilar i motsatt riktning då skulle få för sig att du ska göra en högersväng vid en korsning längre fram och om de då stod i samma korsning och ska göra en vänstersväng så kan de tro att de kan påbörja svängen och köra över
Citera
2025-04-19, 08:50
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Ett passligt sätt att föra blinkers vid omkörning vid enkelfilig väg är att vid start av om körningen sätter man igång vänster blinkers, denna blinkers behålls på under om körningen och slås av när man säkert kan köra tillbaka i körfältet med gott avstånd till den omkörda.

Det finns också gott om nötter som är så rädda för att vara i mötande körfält att de viker in direkt framför omkörda bilen. Så får man skitig ruta/strålkastare och i värsta fall stenskott som omkörd. Rätt är att aldrig svänga in framför den omkörda innan man ser den bilen i mittbackspegeln. 7 av 10 kör in för snävt, helt utan reell anledning, möjligen osäkerhet/rädsla.

Tack och lov är vi i alla fall ett fåtal som kan köra bil i landet, som ser till att det flyter.

Ditt första stycke gäller i Tyskland, där blinkas det vänster under omkörning.

Ditt andra stycke gäller i Spanien.
De kör i regel bättre än svenskar men går alltid in för snävt efter omkörning.

Hade ju varit bra om man kunde haft någorlunda samma regler i EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in