Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 00:12
Medlem
pestloppans avatar
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
Citera
2025-04-19, 00:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Byter man fil visar man det genom blinkers oavsett anledning. Det lärde man säkert ut även när du tig klrkort!
Citera
2025-04-19, 00:42
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

En förklaring kan vara att jag som kör om vill vara säker på att den omkörde inte planerar att öka farten precis när jag ska svänga in i igen och därför blinkar för att vara på den säkra sidan för att ev. undvika en krock. Den omkörde vet ju inte om eller hur länge jag tänker ligga kvar i vänsterfilen.
Senast redigerad av exoticspice 2025-04-19 kl. 00:44.
Citera
2025-04-19, 00:43
Medlem
Citat:

Frågan är nog lite om man inte gör eleverna en otjänst att lära ut att man inte behöver använda körriktningsvisare i vissa situationer eller rent av lär dem att inte göra det. Nu talar vi alltså inte om situationer där det blir missvisande att använda dem. Ens intentioner blir ju inte mindre tydliga av att man använder körriktningsvisaren utan snarare mer tydliga och jag hade för mig att det var en bra sak att vara tydlig med ens intentioner i trafiken.

Men när det kommer till detta så måste man ju ha en ganska alternativ syn på det om man inte menar att man gör ett körfältsbyte när man går tillbaks till höger körfält. Ja själva ordvalet gör ju det tydligt att det är det du gör och trafikförordningen stipulerar att man skall använda körriktningsvisaren bland annat när man byter körfält. Det torde alltså inte vara ett beteende som bör ifrågasättas att vissa bilister använder körriktningsvisaren när trafikreglerna säger att de skall använda den.

Som sagt det verkar som att det du har fått lära dig när du tog körkort inte stämmer överens med kraven som trafikreglerna ställer på dig. Sen kan det ju förvisso vara så att trafikreglerna har ändrats sen dess...
Citera
2025-04-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Byter man fil visar man det genom blinkers oavsett anledning. Det lärde man säkert ut även när du tig klrkort!
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.
Citera
2025-04-19, 00:53
Medlem
Drooids avatar
Citat:

Mitt körkort är ungefär lika gammalt som ditt. Jag lärde mig att alltid att använda körriktingsvisarna för tydliggöra mina avsikter.

Vägtrafikförordningen håller med mig om att man ska använda blinkers vid filbyte eller ändrar fordonets placering i sidled.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Citat:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Går det att lära en gammal hund att blinka?

PS. Något närliggande som jag har reagerat på det senaste åren är dock överanvändadet av varningsblinker. Det verkar som vissa tror att det gör det OK att parkera där det till exempel är stoppförbud. DS.
Senast redigerad av Drooid 2025-04-19 kl. 01:06.
Citera
2025-04-19, 00:55
Medlem
Man byter körfält, då ska man blinka, det kan ju vara lite nytta för mötande eller den man kör om .
Citera
2025-04-19, 01:02
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.

Jo så var det visst.
Citera
2025-04-19, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jo så var det visst.
Nepp. Inte på min trafikskola och inte på uppkörningen. Blinka för att köra om, men inte efter omkörning, för då skulle man bara återgå till sin placering.
Citera
2025-04-19, 01:52
Medlem
Blinkers är till för att visa andra trafikanter vad du har för avsikt att göra.

Ändå finns det alltid de som inte kan tänka själva – paragrafryttare som genast ska briljera med:
“Enligt lagen, sida 6 paragraf 34, så behöver jag faktiskt inte…” – blablabla.

Poängen är enkel: När en bil som kör om slår på blinkersen för att byta fil, då vet både den som blivit omkörd och den bakom som också vill köra om vad som är på gång. Alla kan planera därefter. Det handlar om samspel och säkerhet, inte juridik-lek.
Citera
2025-04-19, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
En förklaring kan vara att jag som kör om vill vara säker på att den omkörde inte planerar att öka farten precis när jag ska svänga in i igen och därför blinkar för att vara på den säkra sidan för att ev. undvika en krock. Den omkörde vet ju inte om eller hur länge jag tänker ligga kvar i vänsterfilen.

Det kan ju också vara till fördel för eventuella mötande att vara tydlig så att dom slipper fundera om omköraren verkligen går tillbaka till högerfilen.
Citera
2025-04-19, 02:18
Medlem
Det är nog så som redan nämnts att byter man fil så ska man visa detta innan samt när det sker. Många tar nog den vanan med sig vid en "vanlig" omkörning. Ungefär som att de blinkar vänster innan och i en rondell, även när de lämnar den, fastän de bara kan svänga höger. Det kommer ifrån att man tidigare även där visade vad man tänkte göra så så långt var det rätt att blinka vänster då. Gamla vanor som ibland övertolkas och ibland följer med när trafikreglerna ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in