2025-04-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Snubbla över denna artiklen i Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3GagV/kronofogden-tog-kenneths-bil-bilmekanikern-hade-skulder

Kenneth har alltså haft bilen inne på service eller lagning, och mekanikern som skulle köra hem bilen åt Kenneth hade skulder, varpå kronofogden tog bilen. Nu ska de avgöras i tingsrätten. Enligt kronofogden är det upp till Kenneth att kontrollera om mekanikern har skulder?!

Hur fan tänker kronofogden?

Principen lär ju vara densamma om man har bilen på besiktning och kronofogden råkar vara i närheten. Låt säga att besiktningsmannen har skulder samtidigt som den provkör Kalle eller Ahmeds bil, och vips tar dom bilen.

Hur ska privatpersoner kunna gräva i vilken mekaniker eller besiktningsman som ska kolla bilen och framförallt om den har skulder?
Kan det bli sjukare än så här? Juridiken ska inte finnas till för att straffa oskyldiga och rättfärdiga medborgare. Om det fortsätter på detta vis så är vi nog inte långt ifrån en systemkollaps tyvärr.
Senast redigerad av Truefighter 2025-04-17 kl. 18:35.
Citera
2025-04-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du vet väl om att svenska hushåll är bland de mest skuldsatta i världen..?
Resonerar du sådär också när det gäller val av umgänge? Kollar du upp butiksinnehavaren så att hen inte bor i en belånad villa? Hur är det med Kronofogdens personal - nån av dem har säkert ett kreditkort …
Spelar du dum eller begriper du inte skillnaden på att ha skulder hos en bank och att ha utmätning hos kronofogden?
Citera
2025-04-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Du är fanatiskt insnöad på kriminella. Om en kriminell blir av med bilen så snor hen ihop till en ny på en pisskvart. Och hittar någon annan att ställa den på, eller något annat sätt att lösa sina transportproblem.

Det enda den här lagen leder till är mer kriminalitet (genom att den gör normala skuldsatta individer hatiska), mer omkostnader genom merarbete för fogdar, poliser och rättsväsende och en extra oro och börda för skuldsatta.
Du verkar missa det uppenbara, om bilen säljs kan skulder betalas och rättvisa skipas, ofta skadestånd till brottsoffer.
Citera
2025-04-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Snubbla över denna artiklen i Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3GagV/kronofogden-tog-kenneths-bil-bilmekanikern-hade-skulder

Kenneth har alltså haft bilen inne på service eller lagning, och mekanikern som skulle köra hem bilen åt Kenneth hade skulder, varpå kronofogden tog bilen. Nu ska de avgöras i tingsrätten. Enligt kronofogden är det upp till Kenneth att kontrollera om mekanikern har skulder?!

Hur fan tänker kronofogden?

Principen lär ju vara densamma om man har bilen på besiktning och kronofogden råkar vara i närheten. Låt säga att besiktningsmannen har skulder samtidigt som den provkör Kalle eller Ahmeds bil, och vips tar dom bilen.

Hur ska privatpersoner kunna gräva i vilken mekaniker eller besiktningsman som ska kolla bilen och framförallt om den har skulder?
Att lagstiftningen ändrats och att MEDIA har belyst detta kommer inte som någon överraskning för någon men vissa måste uppleva denna förändring själv för att tro på nya lagar, och dess verkan.
Att några i början trillar dit är att vänta. Som till exempel att Sverige bytte till högertrafik en gång i tiden. Att ta till sig ny lagstiftning.
Man kan inte tänka som det var tidigare och jag parkerade som jag alltid gjort då det infördes ett område med parkeringsförbud utom på anvisade parkeringsplatser.
"Fan" stiftar inga lagar utan det gör <andra>.
Citera
2025-04-17, 19:54
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Helt sjukt. De snor ju från hederliga människor för att betala skuldsatta.

Om jag anlitar en rörmokare som har feta skulder och fogden råkar vara i närheten när han utför ett jobb hos mig, tar de min villa då eller?
Citera
2025-04-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Har du läst artikeln?

Han står registrerad som ägare

Han betalar försäkringen

Han har betalat alla servicekostnader

Han har tankat bilen (med kvitton) i princip dagligen

Utöver det kan han visa att han använt bilen i princip dagligen.

Han kan bevisa att de lämnat in bilen på service och har intyg från verkstaden och föraren att bilen skulle köras hem till honom efter service.

Vad mer behöver du ett foto när han står bredvid försäljaren dagen han plockade ut fanskapet från bilförsäljaren?

Du har rätt. Det är faktiskt helt sjukt då. Att myndigheterna är svin och korkade är inget nytt för mig heller.
Citera
2025-04-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Nej.
Bilmekanikern är anställd av offrets dotter.
Hur vet du det?
Bolaget har omsatt lite och har inga anställda enligt sidor som visar sådant.
Merinfo och Alla Bolag visar ingen om sättning.

boolag.se visar på klen om sättning 21-23 då det är minusresultat. Knappast omsättning som kan betala anställda, vitt.
https://boolag.se/bolag/Imotor%20G%C3%B6teborg%20AB/5593000887/74b9319c-9170-4764-8b5e-79774e9b3f1c

krafman.se visar på skuldsaldo hos kronofogden, både till det allmänna och enskillda i sig inga stora belopp, några hundratuse, 21 betalningsföreläggande.
https://krafman.se/imotor-goteborg-ab/5593000887/sammanfattning
Där står också att ordförande Åsa W och styrelsesuppleant och vice VD Khorshid S lämnade dessa positoner 25/2 25, Kenneth W lämnade 12/11 24.

Om det var så att iMotor servade kan man nog anta att historien är mer komplex än vad AB och KW försöker ge sken av.
Citera
2025-04-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Ska jag som hantverkare alltså kunna bli skuldsatt och då ringa fogden när jag är på jobb i någon fet villa och be dom komma förbi och utmäta huset så att jag blir kvitt skulderna? Jag har ju fått nyckel och har tillgång till huset nämligen?

Nej, för hus gäller lagfarten. Presumtionen att den som kör är ägare gäller specifikt för fordon. (Personbilar får man anta, tror inte KfM tar tex sopbilen för att föraren har skulder)
Citera
2025-04-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
...
Folk lånar saker hela tiden, folk kör företagsbilar och folk kör andras bilar i jobbet som i det här fallet. Att ha något i besittning är i alla andra fall aldrig nog för att bevisa ägande, så det är extremt konstigt att det gör det just för KFM.
...
Det har kommit en lagändring, ju, lagen om distansutmätning.
Det var den första augusti 2022 som den nya lagen om distansutmätning började gälla.

När företagsbilar övergår i ägda av företaget så är det bara ett litet restvärde kvar.
Att ett företag går in och köper en ny t. ex. VW Caddy händer inte i Sverige. Vad har du fått det från.
Du är felinformerad!
Citera
2025-04-17, 20:18
Medlem
Vem här tror på att en bil som ägs av "Herr X" bara blir stoppad lite på chans sådär och så "råkar" Herr Y sitta i bilen och DIREKT kopplas fogden in och beslagtar Herr X:s bil?

Det finns garanterat mer än vad som framkommer. Får jag gissa så har polisen span på föraren och har sett honom köra just den bilen på ett sätt (och parkera) som gör att man kan misstänka att han har full förfoganderätt över bilen. NO WAY att en person med kronofogdeskulder blir tagen i en annan persons bil och slumpmässigt får den bilen beslagtagen.

Det här tillslaget är (nästan garanterat) långt ifrån slumpmässigt. Jag kan ändra mig men då ska jag bli överbevisad!
Citera
2025-04-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Var väl faktiskt just det hon kunde, papper och allt. Fodgen sa ändå att den tar vi för han satti bilen själv. Vilket jag personligen ser som orimligt.

Personligen ser jag inte att kronkalle och i förlängningen staten på ganska lösa grunder kan plocka på sig ägodelar ifrån folk som något som är bra för samhället. Att folk verkar anse att är ok för det kommer bara drabba invandrare etc. är lite "leopards ate my face" nivå. Det är inte ett okej fenomen, rättsäkerhet är av vikt, punkt slut.
Denna lag kom väl till för att komma åt systemet med bilmålvakter, där dessa ansamlade stora skulder till det offentliga som fordonet orsakade, skatter, parkeringsböter mm. Nu verkar det ha utökats till att beslagta lite hursom helst. Man kan se moraliska betänkligheter i de nämnda fallen men de faller inte innom ramen för sk bilmålvakter som ansamlar stora skulder till det offentliga orsakade av fordonet.

Men man kan inte skylla på kronofogden, det är våra folkvalda politiker som skapat detta för att de inte kan lösa de problem de själva skapat.
Citera
2025-04-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Det har kommit en lagändring, ju, lagen om distansutmätning.
Det var den första augusti 2022 som den nya lagen om distansutmätning började gälla.

När företagsbilar övergår i ägda av företaget så är det bara ett litet restvärde kvar.
Att ett företag går in och köper en ny t. ex. VW Caddy händer inte i Sverige. Vad har du fått det från.
Du är felinformerad!
Här framgick det väl att kronis var på plats. Lagen kring själva utmätningen är sedan fälldins dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in