2025-04-17, 16:52
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är fel person.

Personen du syftar på bor inte i Göteborg utan i Dalarna.

När man sen kollar vilka billar denna Jan har (han heter Jan i tilltalsnamn) så är det nästan uteslutande äldre Volvos av veteran-modell.

Tack för rättningen.

Inte målvakt alltså men jag vill nog veta mer innan Kenneth (utan ben) tycks synd om...
Citera
2025-04-17, 16:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tycker sådana här fall är problematiska men också lagstiftningen.
Är ej konstigt att skuldsatta som skiter i att betala skulder glider på som vanligt genom målvakter och dylikt.

Borde vara, och kanske är, olagligt att agera målvakt, dock skall det inte vara olagligt att hjälpa den i ekonomiska knipa, t. ex. låna ut bilen utan att riskera att bli av med den.

Men om kronofogden nu misstänker att det rör sig målvakter så borde det ligga på dem att dra genom domstol, få den som agerar målvakt dömd, och sen beträda rätten till bilen.
Helt orimligt att bevisbördan skall ligga på ägaren, är han inte dömd, skall han inte straffas. Är ej rättssäkert, samtidigt en inskränkning i mänskliga rättigheter, äganderätten.
Ska bilen vara beslagtagen under tiden? Det drabbar ju då en eventuell oskyldigt. Är den inte beslagtagen så kan ju å andra sidan målvakten/bilägaren under tiden fixa till det så att bilen inte kan utmätas.

Lagen verkar inte vara genomtänkt utan det handlar mer om att visa handlingskraft. Borde krävas mer för ens starta en utredning, typ vissa grundkriterier och sunt förnuft.
Citera
2025-04-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag får en känsla av det med. Jag tycker det är bra att kronofogden agerar. Har dom fel så får ju ägaren tillbaka bilen. Vi måste få ordning på laglösa Sverige. Det här är en bra början.
Ja det måste ju gå att hitta en balans i att sätta dit fuskare och kriminella utan att för den skull låta vanliga medborgare hamna i kläm. Tyvärr är tidningarna ofta inte alls ute efter sanningen utan bara opinionsbildning och då kan mycket relevant försvinna. Det har ju visat sig i väldigt många fall.
Citera
2025-04-17, 17:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Rätt av Kronofogden. Bilägaren har ett ansvar gentemot staten att avhålla sig från, i brist på bättre ord, ohederliga miljöer och att inte anlita skuldsatta eller på andra sätt asociala människor.
Du vet väl om att svenska hushåll är bland de mest skuldsatta i världen..?
Resonerar du sådär också när det gäller val av umgänge? Kollar du upp butiksinnehavaren så att hen inte bor i en belånad villa? Hur är det med Kronofogdens personal - nån av dem har säkert ett kreditkort …
Citera
2025-04-17, 17:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur skulle den verkstadsanställde ta sig hem sen efter att ha lämnat av bilen hos Kenneth då? Det kanske är där historien haltar rejält.

Eftersom bilen fastnade i kontroll, fanns det någon anmärkning på bilen eller handlade allt om ren tillfällighet?
Polisen gör rutinmässiga kontroller ibland. Jag har i nån sån rutinkontroll fått göra alkotest (var givetvis nykter), och det finns det säkert andra i tråden som fått göra. De kollar väl körkort o a i samband med det.

Bilen kan ha haft körförbud men just fått felet åtgärdat på verkstaden
Citera
2025-04-17, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Snubbla över denna artiklen i Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3GagV/kronofogden-tog-kenneths-bil-bilmekanikern-hade-skulder

Kenneth har alltså haft bilen inne på service eller lagning, och mekanikern som skulle köra hem bilen åt Kenneth hade skulder, varpå kronofogden tog bilen. Nu ska de avgöras i tingsrätten. Enligt kronofogden är det upp till Kenneth att kontrollera om mekanikern har skulder?!

Hur fan tänker kronofogden?

Principen lär ju vara densamma om man har bilen på besiktning och kronofogden råkar vara i närheten. Låt säga att besiktningsmannen har skulder samtidigt som den provkör Kalle eller Ahmeds bil, och vips tar dom bilen.

Hur ska privatpersoner kunna gräva i vilken mekaniker eller besiktningsman som ska kolla bilen och framförallt om den har skulder?
Om jag lånar en dator på biblioteket, kan kronofogden ta den då om jag har skulder?
Citera
2025-04-17, 17:54
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ska bilen vara beslagtagen under tiden? Det drabbar ju då en eventuell oskyldigt. Är den inte beslagtagen så kan ju å andra sidan målvakten/bilägaren under tiden fixa till det så att bilen inte kan utmätas.

Lagen verkar inte vara genomtänkt utan det handlar mer om att visa handlingskraft. Borde krävas mer för ens starta en utredning, typ vissa grundkriterier och sunt förnuft.

Hur vet du att sunt förnuft inte användes i detta fall?
Citera
2025-04-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Var en tjej för ett tag sedan som också blev av med sin bil. Bara för att hon lånade ut den. Den som lånade visade sig att ha skulder hos kronofogden.

Nu var det inte exakt så här. Men minst lika illa om inte värre, om det verkligen stämmer.

I det fallet så hade bilen varit ”utlånad” i flera veckor och den som lånat bilen hade båda nycklarna till den.
Citera
2025-04-17, 18:14
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag får en känsla av det med. Jag tycker det är bra att kronofogden agerar. Har dom fel så får ju ägaren tillbaka bilen. Vi måste få ordning på laglösa Sverige. Det här är en bra början.

Nope, det är en fullständigt efterbliven början. Som bara kommer att göra saker och ting värre.
Citera
2025-04-17, 18:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nope, det är en fullständigt efterbliven början. Som bara kommer att göra saker och ting värre.

Om det här nu är sant vilket jag är skeptiskt till så är det så här de klämmer åt kriminella. Kriminella står aldrig på sina bilar utan kör omkring i fina bilar som står på någon annan och då är det bra att de tar dem. Skulle gissa att 0.000000001% av oskyldiga kommer drabbas och jag tror inte att någon av de två som det stått om i media har rent mjöl i påsen. En tjej som "lånat ut" en bil till någon som kör omkring den olagligt då den väl hade körförbud låter inte troligt. Snarare skriven på henne för att slippa bli av med den från kronkalle
Citera
2025-04-17, 18:23
Medlem
Om jag snor en bil så kan den egentligen vara min bil, finns inget juridiskt som säger att den inte är min. Perfekt så vet jag.
Citera
2025-04-17, 18:24
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om det här nu är sant vilket jag är skeptiskt till så är det så här de klämmer åt kriminella. Kriminella står aldrig på sina bilar utan kör omkring i fina bilar som står på någon annan och då är det bra att de tar dem. Skulle gissa att 0.000000001% av oskyldiga kommer drabbas och jag tror inte att någon av de två som det stått om i media har rent mjöl i påsen. En tjej som "lånat ut" en bil till någon som kör omkring den olagligt då den väl hade körförbud låter inte troligt. Snarare skriven på henne för att slippa bli av med den från kronkalle

Du är fanatiskt insnöad på kriminella. Om en kriminell blir av med bilen så snor hen ihop till en ny på en pisskvart. Och hittar någon annan att ställa den på, eller något annat sätt att lösa sina transportproblem.

Det enda den här lagen leder till är mer kriminalitet (genom att den gör normala skuldsatta individer hatiska), mer omkostnader genom merarbete för fogdar, poliser och rättsväsende och en extra oro och börda för skuldsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in