2025-04-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Okej, jag planerar att spekulera i den fortsatta prisutvecklingen oavsett trendriktningen tills jag har tillskansat mig så många Bitcoin jag vill ha. Duger det som svar?

Det år sådant här som är så svårt att smälta för vissa bitcoinkritiker, att till och med många trejdare är ute efter att skaffa så mycket bitcoin som möjligt snarare än så mycket fiat som möjligt.

Vet inte hur stora summor du handlar med, men har du noterat att du kan få ett pris en god bit över marknadspris om du säljer på hodlhodl:

https://hodlhodl.com/offers/sell?filters%5Bcurrency_code%5D=EUR&pagination%5Bo ffset%5D=0

Detta gäller visserligen inte alltid. Troligen minskar denna premie när priset har stigit kraftigt, men det kan vara värt att hålla koll på. Finns även arbitragemöjligheter.

Edit. Ett annat sätt att formulera det är att KYC-fria bitcoin har ett något högre marknadsvärde.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-15 kl. 21:28.
Citera
2025-04-16, 09:48
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Priset arbetar med det diagonala motståndet på veckan, ibland tar det tid. Inte omöjligt att vi korrigerar ner till 82k igen innan det lyckas.

82,5k*
Citera
2025-04-16, 17:25
Medlem
Citat:
Getingens veckouppdatering V.16 2025

BTCUSD
Förra veckan var minst sagt konstruktiv för tjur-sidan. Både röd horisontell och grön horisontell korsades och priset handlas nu i det blåa området. Kan även röd diagonal tas ut härifrån ser jag inget som hindrar priset ifrån att testa moståndet runt 93-94k i form av rosa horisontell på andra sidan det gröna området.
På indikatorssidan har vi ett begynnande bullish stoch-kryss. Även den nedåtgående trendlinjen på RSI-sidan ser ut att vara hotad, vilket också är bullish om trendlinjen korsas. Vill inte se något ljus som stänger under röd horisontell på den här sidan röd diagonal.

Graf 1W: https://ibb.co/27T4rr3d

Hur långt tillbaka sträcker sig den svarta diagonalen?

Citat:
BTC.D
Maximalisterna lyckades åstadkomma en spike över den övre svarta trendlinjen under den gågna veckan men mer blev det inte. Dominansen sitter fast i en uppåtgående kilformation (som jag har valt att gulmarkera för tydlighetens skull) och kommer inom kort att tvingas att välja mellan att antingen bryta igenom den övre svarta trendlinjen eller att förlora den stigande gröna trendlinjen som har stöttat priset sedan December förra året. Om den gröna trendlinjen gör förlorad är det rimligt att förvänta sig att dominansen därefter tar sikte på den nedre svarta trendlinjen.

RSI-divergensen jag pekade på förra veckan är fortfarande intakt och man kan även börja att skönja konturerna av ett bearish stoch-kryss på indikatorsidan.

Personligen är jag ganska neutral här, dominansen får visa vägen ut ur det gula området.

Graf 1W: https://ibb.co/1JL8NPMJ

Tror egentligen det bästa vore om dominansen kunde fortsätta uppåt inom den bredare kanalen sisådär 5-10 procentenheter till och låta altcoinen sakta förblöda till oansenlighet. Om den bryter ut ur kanalen uppåt och accelererar finns större risk för ett snabbt fall/en altsäsong senare, tänker jag.

Men det är bara att gilla läget som det artar sig.

Edit. Dominansen (coinmarketcaps mätmetod) ligger på anständiga 63,2 procent i skrivande stund.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-16 kl. 17:33.
Citera
2025-04-16, 17:53
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Tror egentligen det bästa vore om dominansen kunde fortsätta uppåt inom den bredare kanalen sisådär 5-10 procentenheter till och låta altcoinen sakta förblöda till oansenlighet. Om den bryter ut ur kanalen uppåt och accelererar finns större risk för ett snabbt fall/en altsäsong senare, tänker jag.

Edit. Dominansen (coinmarketcaps mätmetod) ligger på anständiga 63,2 procent i skrivande stund.

Jag tror vi kommer ligga kvar här, eller strax över, en längre period. Vid 90k+ så hade jag av händelse ett samtal med APMEX som berättade om att deras transaktioner var större än någonsin - kunder köpte sannolikt för kryptovalutor i och med Bitcoins framfart. Och guldet har ju rusat sedan dess. Det finns också att plocka på börsen. Iamgold är ett sånt oupptäckt bolag som jag köpte på 3,46 något. 138 ägare på Avanza... zzz. Alla letar på fel ställen.

Hur som helst kommer det nog tuffa på rätt ordentligt. Hela ekonomin är egentligen fake, och jag tror snarare att vi ser en rusning i tillgångar som inte värderats särskilt högt tidigare. Bitcoin har en position som blir mer och mer relevant av flera skäl.

Jag vet inte vad dominansen egentligen spelar för roll heller, altcoins verkar helt out-of-the-loop och allting har väl i praktiken stendött, förutom mysko shitcoins där man blir marketmaker om man handlar med 10k usd.
Citera
2025-04-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror vi kommer ligga kvar här, eller strax över, en längre period. Vid 90k+ så hade jag av händelse ett samtal med APMEX som berättade om att deras transaktioner var större än någonsin - kunder köpte sannolikt för kryptovalutor i och med Bitcoins framfart. Och guldet har ju rusat sedan dess. Det finns också att plocka på börsen. Iamgold är ett sånt oupptäckt bolag som jag köpte på 3,46 något. 138 ägare på Avanza... zzz. Alla letar på fel ställen.

Hur som helst kommer det nog tuffa på rätt ordentligt. Hela ekonomin är egentligen fake, och jag tror snarare att vi ser en rusning i tillgångar som inte värderats särskilt högt tidigare. Bitcoin har en position som blir mer och mer relevant av flera skäl.

Jag vet inte vad dominansen egentligen spelar för roll heller, altcoins verkar helt out-of-the-loop och allting har väl i praktiken stendött, förutom mysko shitcoins där man blir marketmaker om man handlar med 10k usd.

I mina ögon är det för sent att köpa guld nu och ett förhållandevis bra läge att köpa bitcoin, om portföljen inte redan är fullpackad.

Mitt i förra tjurmarknaden var det dock, med facit i hand, ett bra läge att växla till sig guld.

Om man känner ett behov av diversifiering bör man se till att få 35-40 uns per bitcoin om det ska vara värt besväret. Och man ska i så fall köpa fysiskt guld med hemleverans. Digitala guldrepresentationer är med stor sannolikhet inte ordentligt backade, och fortsätter priset att stiga kan det flera decennier gamla bedrägeriet med "pappersguld" komma att rullas upp, varpå representationerna blir värdelösa medan fysiskt guld uppvärderas ytterligare.

https://www.investing.com/crypto/bitcoin/btc-xau
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-16 kl. 18:23.
Citera
2025-04-16, 18:28
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Här är samma graf, fast utzoomad. Diagonalen ifråga sträcker sig tillbaka till Oktober 2023: https://ibb.co/6cZG98pF

Jag spårade inte Bitcoindominansen aktivt förra "marknadscykeln" och håller fortfarande på och bekantar mig med densamma. Som bekant tillhör jag lägret som hoppas på ännu en alt-season men kan tycka att det är ganska oklart rent tekniskt vad som kan tänkas signalera att det är nära förestående, en förlust av den nedre svarta trendlinjen kanske? Att Total 2 och 3 samt OTHERS bryter ut uppåt mot nya ATH?
Dominansen har vandrat uppåt väldigt metodiskt sedan botten 2022.
Citera
2025-04-16, 18:35
Medlem
Citat:
Här är samma graf, fast utzoomad. Diagonalen ifråga sträcker sig tillbaka till Oktober 2023: https://ibb.co/6cZG98pF

Jag spårade inte Bitcoindominansen aktivt förra "marknadscykeln" och håller fortfarande på och bekantar mig med densamma. Som bekant tillhör jag lägret som hoppas på ännu en alt-season men kan tycka att det är ganska oklart rent tekniskt vad som kan tänkas signalera att det är nära förestående, en förlust av den nedre svarta trendlinjen kanske? Att Total 2 och 3 samt OTHERS bryter ut uppåt mot nya ATH?
Dominansen har vandrat uppåt väldigt metodiskt sedan botten 2022.

Fundamentalt måste vi nästan hamna i ett läge där signifikanta mängder bitcoin växlas mot altcoin för att en ny altsäsong ska äga rum. Åtminstone så länge dominansen bara kryper uppåt tror jag inte att det föreligger någon sådan risk.

Kanske kommer en riktig altsäsong aldrig att inträffa igen? Vilka ska växla sina bitcoin till en altcoinportfölj år 2025, liksom?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-16 kl. 18:39.
Citera
2025-04-16, 19:08
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Fundamentalt måste vi nästan hamna i ett läge där signifikanta mängder bitcoin växlas mot altcoin för att en ny altsäsong ska äga rum. Åtminstone så länge dominansen bara kryper uppåt tror jag inte att det föreligger någon sådan risk.

Kanske kommer en riktig altsäsong aldrig att inträffa igen? Vilka ska växla sina bitcoin till en altcoinportfölj år 2025, liksom?

Dom som har gjort stora vinster på Bitcoin är historiskt sett dom som sedan har roterat till olika alts.
Samtidigt ligger tungviktare som ETH och skvalpar närmare bottenformationen 2022 än något nytt ATH.
Citera
2025-04-16, 19:19
Medlem
Citat:
Dom som har gjort stora vinster på Bitcoin är historiskt sett dom som sedan har roterat till olika alts.
Samtidigt ligger tungviktare som ETH och skvalpar närmare bottenformationen 2022 än något nytt ATH.

Jag noterade olika stora influerade som tidigare under haussen försökte proklamera en altsäsong och påstod sig ha växlat till ETH och andra alts som de sade sig tro på. Under tidigare hausser hade detta räckt för att sparka igång en altsäsong, men det verkar som om influerarna med sina följare inte har tillräckligt inflytande över marknaden längre.

Sådana som Saylor, Lutnick med flera med djupa fickor som har drivit upp bitcoinpriset är inte intresserade av att delta i ett altsäsongspektakel, tänker jag, så det blir det inget momentum.
Citera
2025-04-16, 19:46
Medlem
hazenectars avatar
Ja vad ska man säga? Är det inte Trump så är det Powell
Citera
2025-04-16, 20:29
Avslutad
Tror inte vi når mycket högre än runt 85K innan Bitcoin tar sommarlov. Väntar till slutet på första veckan i maj sedan säljer jag rubbet (utöver alts) innan jag tar semester. Hoppas på en bättre höst.

Apropå guld 1.0 så kommer jag endast att köpa detta i korrigering.
Citera
2025-04-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Tror inte vi når mycket högre än runt 85K innan Bitcoin tar sommarlov. Väntar till slutet på första veckan i maj sedan säljer jag rubbet (utöver alts) innan jag tar semester. Hoppas på en bättre höst.

Apropå guld 1.0 så kommer jag endast att köpa detta i korrigering.

Djärv satsning att sitta i fiat och alts under sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in