2025-04-16, 13:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jag hänvisade till 4 professorer inom området

Jag sätter mitt liv på att dessa fyra personer är troende kristna. Har jag fel?
Citera
2025-04-16, 13:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ok, jag har aldrig hört någon seriös argumentera mot mig heller någonsin, alla är oseriösa som inte håller med mig. Så.

Lite skillnad när "forskarna" i fråga är djupt troende kristna, tycker du inte? Tro är superviktigt för många, det är helt självklart att de har all anledning att inte vara objektiva. Och är man inte objektiv är man inte seriös. Inte sant?
Citera
2025-04-16, 13:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ser ingen anledning till att inte tro att Markus skrevs av Markus.

Vad du inte ser är tyvärr inte relevant. Du är opartisk clown som tror dig veta bättre än en närmast enig bibelforsnking. Det är rent löjeväckande.

Citat:
Alla manuskripter man har av Markus har hans namn i titeln. De äldsta källorna vi har från 100-talet verkar också överens om att Markus har skrivit Markus. Eller har du andra tidiga källor som argumenterar mot detta?

Du "glömde" svara på om det var Markus som la till det extra i slutet. Kan du svara?
Citera
2025-04-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lite skillnad när "forskarna" i fråga är djupt troende kristna, tycker du inte? Tro är superviktigt för många, det är helt självklart att de har all anledning att inte vara objektiva. Och är man inte objektiv är man inte seriös. Inte sant?
Den enda som är oseriös är du om du tror att personlig tro diskvalificerar vetenskapligt arbete. Om någon från andra sidan personligen starkt ogillar religion, kör du samma argumentation där?
Citera
2025-04-16, 13:30
Medlem
Citat:
Vad du inte ser är tyvärr inte relevant. Du är opartisk clown som tror dig veta bättre än en närmast enig bibelforsnking. Det är rent löjeväckande.
Snarare du som överdriver, du får nog kolla upp forskningen lite bättre så du lugnar ned lillhjärtat.

Citat:
Du "glömde" svara på om det var Markus som la till det extra i slutet. Kan du svara?
Det verkar vara konsensus om att Markus inte skrev Mark 16:9-20, ja. Det står också som en notis i de flesta biblar.
Citera
2025-04-16, 13:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Den enda som är oseriös är du om du tror att personlig tro diskvalificerar vetenskapligt arbete.

Det är inte det jag säger, dummer. Vad jag säger är att de allra flesta forskarna, atesiter OCH troende, säger att riktiga Markus, Lukas, Matteus och Johannes INTE skrev evangelierna.

Och bland den lilla sorgliga skaran som säger annorlunda så är 100 % av personerna troende.

Mot den bakgrunden är det HELT UPPENBART att de inte är objektiva. Inte sant?

Citat:
Om någon från andra sidan personligen starkt ogillar religion, kör du samma argumentation där?

Självklart. Alla som tänkas ha dylika anledningar att inte vara objektiva måste beaktas med större skepsis.
Citera
2025-04-16, 13:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det verkar vara konsensus om att Markus inte skrev Mark 16:9-20, ja. Det står också som en notis i de flesta biblar.

Då tackar jag för erkännandet att inte ens du tror att Markus skrev (hela) Markus. Framsteg.

Jag noterar dock att man måste massera fram det erkännandet från dig.
Citera
2025-04-16, 13:51
Medlem
Citat:
Det är inte det jag säger, dummer. Vad jag säger är att de allra flesta forskarna, atesiter OCH troende, säger att riktiga Markus, Lukas, Matteus och Johannes INTE skrev evangelierna.

Och bland den lilla sorgliga skaran som säger annorlunda så är 100 % av personerna troende.

Mot den bakgrunden är det HELT UPPENBART att de inte är objektiva. Inte sant?
Jag noterar att du fortfarande inte har några källor på dina påståenden.

Nej det är inte så det funkar inom vetenskaplig forskning. Jag förstår att det blir enklare i din lilla hjärna att tänka så, men övrig konsensus eller personlig tro är inte det man bedömer forskningen på. Det är de vetenskapliga argumenten man bedömer.

Ska vi prata konsensus så är det dock så att alla bevarade handskrifter som har en titel anger samma fyra namn – utan variation – redan från mycket tidigt. Det är starkt bevis på att kyrkan tidigt visste eller trodde vem som stod bakom dem. Diskussionen som återstår är då om de i den tidiga kyrkan hade rätt, hade fel (ovetandes), eller ljög.
Citera
2025-04-16, 13:52
Medlem
Citat:
Då tackar jag för erkännandet att inte ens du tror att Markus skrev (hela) Markus. Framsteg.

Vet inte vad som är så speciellt med det "erkännandet", har inte funderat över det så mycket, och vet inte om det tillför så mycket i diskussionerna? Viktigt att man har med i bibeln att det är ett tillägg, så folk får sanningen när de läser bibeln
Citera
2025-04-16, 14:01
Medlem
Citat:

Vi får se om du gör framsteg i att backa om att professorerna jag hänvisade till är "oseriösa".

Troligtvis gör din kombination av hysterisk framtoning och feghet att det inte händer.
Citera
2025-04-16, 14:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag noterar att du fortfarande inte har några källor på dina påståenden.

Du får ha förståelse för att jag inte kommer sitt här och rada upp namn på världens alla bibelforskare till en person som tror helt absurda saker. Jag har bättre saker för mig

Citat:
personlig tro är inte det man bedömer forskningen på.

Så du ser inget som helst konstigt med att 100 % av de som tror på författartramset är djupt troende?

Ser du likadant på koranforskare?

Citat:
Ska vi prata konsensus så är det dock så att alla bevarade handskrifter som har en titel anger samma fyra namn – utan variation – redan från mycket tidigt.

Ge mig det tidigaste manuskriptet med titel.
Citera
2025-04-16, 14:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vi får se om du gör framsteg i att backa om att professorerna jag hänvisade till är "oseriösa".

Varför skulle jag backa om det???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in