2025-04-08, 02:46
Medlem
Här är jag.
Varför gömmer ni er för mig?
Citera
2025-04-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Så Jesus förvandlar en konkret till något som passar hans eget budskap och stjäl auktoritet från en text som han inte uppfyller, censurerar innehållet och påstår sen att det gäller honom.

Det är därför Lukas 4 är problematiskt eftersom han medvetet förvanskar en text han vet att folk i synagogan kände till. Och när de sen blir förbannade på honom så är det ju för att de märker att han just försökt blåsa dem. De ville ju ha Messias enligt Jesaja, men fick en självutnämnd predikant som bevisligen bara står och bullshittar.
Nej, detta är förbundet
*som jag efter denna tid
*ska sluta med Israels hus,
*säger Herren:
inte som förbundet jag slöt
med deras fäder den dag då jag tog deras hand och förde dem ut ur Egyptens land –
förbundet med mig som de bröt”

J
Citera
2025-04-08, 08:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Ett lite udda bevis för Jesus finns hos det mandeiska folket som kan betraktas som en återstående följarskara till Johannes döparen. Jesus och Johannes lärjungar förenades aldrig utan det växte fram en schism mellan dem de första århundradena e.kr. Många mandeer uppfattar Jesus som den store svikaren och jag tycker man kan se den sprickan bildas i evangelietexterna när Johannes lärjungar kommer till Jesus för att få besked om han är Messias eller inte.

Deras negativa berättartradition är samtida med lärjungarnas berättartradion, den som nedtecknades i de synoptiska evangelierna.

Men när Johannes i sitt fängelse fick höra om Kristi gärningar, sände han bud med sina lärjungar och lät fråga honom: »Är du den som skulle komma, eller skola vi förbida någon annan?» Då svarade Jesus och sade till dem: »Gån tillbaka och omtalen för Johannes vad I hören och sen: blinda få sin syn, halta gå, spetälska bliva rena, döva höra, döda uppstå, och 'för fattiga förkunnas glädjens budskap'. Och salig är den för vilken jag icke bliver en stötesten.» — Matteus 11:2-6
Citera
2025-04-08, 09:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ett lite udda bevis för Jesus finns hos det mandeiska folket som kan betraktas som en återstående följarskara till Johannes döparen. Jesus och Johannes lärjungar förenades aldrig utan det växte fram en schism mellan dem de första århundradena e.kr. Många mandeer uppfattar Jesus som den store svikaren och jag tycker man kan se den sprickan bildas i evangelietexterna när Johannes lärjungar kommer till Jesus för att få besked om han är Messias eller inte.

Deras negativa berättartradition är samtida med lärjungarnas berättartradion, den som nedtecknades i de synoptiska evangelierna.

Det var mig ett löst användande av ordet "bevis".

Kan ju lika gärna vara en reaktion på nedskriva och berättade historier?
Citera
2025-04-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Äsch.

Jesus klipper inte texten för att lura någon, utan för att visa att "nådens år" är det han just då uppfyller. "Hämndens dag" hör till framtiden, t.ex. domens dag. Vi Kristna tolkar Jesaja 61 andligt – frihet från synd, inte bara politisk befrielse. Reaktionen i synagogan handlar snarare om att Jesus utmanar deras förväntningar, inte att han "blåser dem", eller "bullshittar", som du skriver.

Vad du nu försöker dig på är bara ett klassiskt skolboksexempel på efterhands-teologi och semantisk gymnastik, där du försöker rädda textens trovärdighet genom att flytta målstolpen genom att andliggöra innehållet, och förvandla en uppenbar manipulation till ett "djupare syfte".

Lukas 4 säger ju inte: "Den första delen gäller nu, och resten senare"? Eller hur? Utan han säger "Idag har detta skriftställe gått i uppfyllelse." Punkt!! Han läser halva Jes 61:2, stänger bokrullen mitt i meningen, och påstår att det han läst handlar om honom vilket är en klassisk cherry-picking-manöver.

Jesaja 61 talar om konkret befrielse för Israel, hämnd mot förtryckare, nationell återupprättelse, och hedningars underkastelse. Jesus levererar ingen av dessa saker. Så att ni "kristna tolkar det andligt" så är i praktiken att säga: "Vi tolkar det på ett sätt som är helt motsatt till vad texten faktiskt säger.". Ord en betyder inte vad orden faktiskt betyder.
Citera
2025-04-08, 09:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var mig ett löst användande av ordet "bevis".

Kan ju lika gärna vara en reaktion på nedskriva och berättade historier?
Vi är alla fria att pröva bevisens värde.
Citera
2025-04-08, 09:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vi är alla fria att pröva bevisens värde.

Då vore väl belägg/evidens ett bättre ordval från din sida?

När man säger "bevis" betyder det i princip alltid att något är säkerställt, vilket såklart Jesus existens inte är genom endast detta exempel.
Citera
2025-04-08, 09:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

När man säger "bevis" betyder det i princip alltid att något är säkerställt, vilket såklart Jesus existens inte är genom endast detta exempel.
Bevis säkerställer bara till en viss grad.
Citera
2025-04-08, 09:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Jag skulle kunna använda ordet tecken. Tecken på att Jesus existerat..
Citera
2025-04-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej, detta är förbundet
*som jag efter denna tid
*ska sluta med Israels hus,
*säger Herren:
inte som förbundet jag slöt
med deras fäder den dag då jag tog deras hand och förde dem ut ur Egyptens land –
förbundet med mig som de bröt”

J

Ha ha? Så det är en feature och inte en bugg att Jesus inte uppfyller kriterierna för av vara messias enligt gud?

Men du besvarar alltså inte på min poäng. Att Jesus i Lukas 4 förvanskar texten, utelämnar Guds dom, och ändå säger "detta har nu gått i uppfyllelse". Det är inte att upprätta ett nytt förbund utan det är bara att använda delar av en befintlig text för att framstå som Messias, utan att faktiskt vara det.

Och du verkar inte märka att det du säger bara bekräftar min poäng: Jesus passar inte in i GT:s messiasprofetior så därför tvingas du säga att han startar ett "nytt förbund" i stället.

Fint! Då är vi alltså överens. Jesus är inte den messias Gud talar om i GT.
Citera
2025-04-08, 10:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag skulle kunna använda ordet tecken. Tecken på att Jesus existerat..

Japp. Då skulle jag hålla med dig. Ju fler som kan påvisas ha haft nån form av koppling till en fysisk Jesus i så nära anslutning till hans levnadstid som möjligt, desto mer sannolikt att han existerat.
Citera
2025-04-08, 10:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Japp. Då skulle jag hålla med dig. Ju fler som kan påvisas ha haft nån form av koppling till en fysisk Jesus i så nära anslutning till hans levnadstid som möjligt, desto mer sannolikt att han existerat.
Kan vi också vara överens om att man inte behöver tvivla på hans existens, nödvändigtvis, utan att man gör som man vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in