2025-04-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Var bor du, i Krokom?

Jag bor inte i Krokom och har nog aldrig varit där men har varit på många andra orter/städer/svenska platser och tycker att folk ser ungefär likadana ut självklart lite skillnader men inget man reagerar på förutom sthlm. Folk ser antingen utklädda ut till nån låtsas stil typ hipsters eller som att dom försöker vara influencers... någon som fattar varför just dom sticker ut jämfört med resten ac landet?
Citera
2025-04-14, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Södermalm är bara massa inflyttade hipsters.

Det är till och med värre än ryktet nu. Massor av affärer har förvandlats till Second Hand, men det verkar inte vara något de säljer därinne det är bara konceptet Second Hand. Eller kanske ytterst utvalda ting, som är svindyra.
Citera
2025-04-14, 13:57
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Stockholmare är speciella varelser. Jag har hört ifrån flertalet utlänningar som besökt Sverige att de verkligen inte gillat landet eller folket. När man frågar dessa var i Sverige de varit så är det alltid bara Stockholm... De man pratat med som gillat Sverige har alltid besökt andra städer och platser.

Stockholmare sprider ett uselt rykte av Sverige över hela världen med sitt beteende.

Ännu värre är den är stockholmarna kommer utomlands till exempel här i utlandet så ska man alltid höra deras jäkla skrikiga högljudda ton. Dessutom deras totala avsaknad på kompetens att prata engelska utan att låta som en dum jävla svensk verkar vara totalt omöjligt att lära en Stockholmare.

" Aj am from swiiiden".

Man skäms jo. Det där får man hela tiden får säga att man kommer från Skåne södra Sverige så man slipper förknippas med stockholmarna och övriga efterblivna norrlänningar.

Men jag vet inte för jag vet inte riktigt vad en riktig Stockholmare är och var de är någonstans jag tror att de riktiga stockholmarna är väl de som är bosatta i Stockholm?

Och sedan när vi ändå hinner fått ämnet som de älskar att prata skit om Skåne men ändå ska de åka ner där varenda förbannad sommar och smutsar ner.
Det är ingen som vill ha er på Österlen och det är absolut ingen som vill ha er i Båstad heller.

Snälla stanna innanför tullarna.
Så kan ni få vara där helt själva.
Citera
2025-04-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Ännu värre är den är stockholmarna kommer utomlands till exempel här i utlandet så ska man alltid höra deras jäkla skrikiga högljudda ton. Dessutom deras totala avsaknad på kompetens att prata engelska utan att låta som en dum jävla svensk verkar vara totalt omöjligt att lära en Stockholmare.

" Aj am from swiiiden".

Man skäms jo. Det där får man hela tiden får säga att man kommer från Skåne södra Sverige så man slipper förknippas med stockholmarna och övriga efterblivna norrlänningar.

Men jag vet inte för jag vet inte riktigt vad en riktig Stockholmare är och var de är någonstans jag tror att de riktiga stockholmarna är väl de som är bosatta i Stockholm?

Och sedan när vi ändå hinner fått ämnet som de älskar att prata skit om Skåne men ändå ska de åka ner där varenda förbannad sommar och smutsar ner.
Det är ingen som vill ha er på Österlen och det är absolut ingen som vill ha er i Båstad heller.

Snälla stanna innanför tullarna.
Så kan ni få vara där helt själva.

Du är rolig du, Skåne måste vara Sveriges tråkigaste del. Där snackar vi tråkig attityd.
Citera
2025-04-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snarkeADOLF
Hallå! Nyss när jag var i stockholm slogs jag av en tanke: alla stockholmare ser (nästan) konstiga ut. såhär menar jag: är man hemma i sin vanliga miljö eller nästan var som helst annars i sverige så ser folk rätt vanliga ut men inte i stockholm! nästan alla där ser uppklädda eller "styleade" ut på nåt vis.
Förstår ni vad jag menar och håller ni med? Isåfall varför är det så?!

De vanliga stockholmarna är inte vid T-Centralen/stureplan utan hemma i förorten. Tror inte du besökte Hammarbyhöjden, Gubbängen, Svedmyra, Duvbo när du var i Sthlm?
Citera
2025-04-14, 14:25
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylex
Du är rolig du, Skåne måste vara Sveriges tråkigaste del. Där snackar vi tråkig attityd.

Konstigt.
Men lite motsägelsefullt med tanke på att de flesta ändå verkar vilja bo här.
Närheten till Köpenhamn och hur snabbt man kan ta sig ner till Tyskland alla stora företag vi har i både Lund och Malmö.

Så glöm det där med här skulle bara vara bönder.
Nämn en sandstrand i Stockholm som slår stranden vid nationalparken Stenshuvud?
Eller Laröd andra sidan skåne upp mot Höganäs.

Tyvärr. Det finns en anledning till varför ni alltid skall hit men vi aldrig eller väldigt sällan åker till er.
Ni har en flygplats som ser ut som fan. Vad tror ni de affärsmän tänker som landar på Arlanda och detta blir deras första intryck av landet?

Jag har sett soptippar som är fräschare än Arlanda.
Citera
2025-04-14, 14:27
Medlem
GertBennys avatar
Är det inte så att ju viktigare ett ställe är, desto viktigare/finare klär sig folket på stället? I Stockholm finns jättemycket viktiga saker, som riksdagen och det stora huset knugen bor i.

Sen en massa viktig historia med. Och viktiga kändisar bor där med samt jätteviktiga politiker som har livvakter för de är så viktiga. Jag tror att detta smittar av sig och alla vill se viktiga ut.

Bor du på ett ställe där inget viktigt finns eller ingen är viktig så blir det tvärtom. Det är bara och googla på småorter på Wikipedia och om det i princip står blankt under sektionen "Kända personer ifrån Ort XXX" så ser folk antagligen ut som de åtalade i FUP:en på det där WT mordet i Norrland, där massa feta ungdomar med tumring, piercing i läppen, varselkläder och bakåtvänd keps slog ihjäl någon annan liknade person för en skuld på 100 kronor eller vad fan det var.
Citera
2025-04-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Konstigt.
Men lite motsägelsefullt med tanke på att de flesta ändå verkar vilja bo här.
Närheten till Köpenhamn och hur snabbt man kan ta sig ner till Tyskland alla stora företag vi har i både Lund och Malmö.

Så glöm det där med här skulle bara vara bönder.
Nämn en sandstrand i Stockholm som slår stranden vid nationalparken Stenshuvud?
Eller Laröd andra sidan skåne upp mot Höganäs.

Tyvärr. Det finns en anledning till varför ni alltid skall hit men vi aldrig eller väldigt sällan åker till er.
Ni har en flygplats som ser ut som fan. Vad tror ni de affärsmän tänker som landar på Arlanda och detta blir deras första intryck av landet?

Jag har sett soptippar som är fräschare än Arlanda.

Det var ju just det ja, eran största fördel är närheten till Danmark och Tyskland. Sen håller jag med dig att ni har fina stränder.

Men då borde ju fler försöka bosätta sig där än att bara se det som en semesterort två veckor om året.

Sen är inte jag den som ser ner på bönder. Då dom är otroligt mycket mer samhällsviktiga.
Citera
2025-04-14, 14:58
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylex
Det var ju just det ja, eran största fördel är närheten till Danmark och Tyskland. Sen håller jag med dig att ni har fina stränder.

Men då borde ju fler försöka bosätta sig där än att bara se det som en semesterort två veckor om året.

Sen är inte jag den som ser ner på bönder. Då dom är otroligt mycket mer samhällsviktiga.

Det är just det som är problemet att det är väldigt många som bosätter sig här eller egentligen är det inget större problem tycker jag för att det finns fortfarande ganska många delar av Skåne som är relativt obebodda.
Men som just nu köps upp av folk från Danmark Tyskland och Belgien.

Jag tycker nog faktiskt att det är ganska många som bosätta sig här. Vilket man faktiskt kan se på huspriserna hur mycket de har stigit.
Men självklart så har ju huspriserna stigit ännu mer i Stockholm det är jag ju medveten om med tanke på att ni har ju faktiskt fortfarande de flesta jobben och också stor inflyttning.

Och om jag måste säga någonting positivt så är det ju faktiskt så att Stockholm är ju en otroligt vacker sommarstad.

Vintern så är det väl varken toppen i Skåne eller Stockholm för den delen.
Enda som gillar vintern är det norrlänningar som får plocka fram sina snöskotrar.
Citera
2025-04-14, 15:05
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2025-04-14, 15:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarkeADOLF
Hallå! Nyss när jag var i stockholm slogs jag av en tanke: alla stockholmare ser (nästan) konstiga ut. såhär menar jag: är man hemma i sin vanliga miljö eller nästan var som helst annars i sverige så ser folk rätt vanliga ut men inte i stockholm! nästan alla där ser uppklädda eller "styleade" ut på nåt vis.
Förstår ni vad jag menar och håller ni med? Isåfall varför är det så?!
Sluta grina Adolf Hitler. Du borde njuta av alla kavajer istället!

Nej men allvarligt talat. Tycker stockholmare ser ut som resten av befolkningen. Kanske lite mindre kläder från Wish och WT men annars så vette fan.
Citera
2025-04-14, 16:04
Medlem
Stockholm är bäst det är därför alla bönder vill flytta hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in